Sida 1 av 2

Stora problem med ryckig gång på vår gamla 740 GL 88, hjälp!

Postat: ons 05 apr 2006, 00:10
av EuphoniC
Det blev visst en grym uppsats detta men jag ville beskriva det hela på noga som möjligt så ha tålamod, läs noga och har just du några tips om vad som är fel oavsett om det leder till att problemet fixas eller ej så vore jag evigt tacksam! 8)

Har börjat tröttna på vår gamla trotjänare till 740 som har varit med familjen och tjänat troget sedan '94.

Varför? Jo, bilen rycker och verkstan hittar inte felet. Jag har lämnat in bilen på två olika verkstäder nu varav sen senaste är den auktoriserade Volvoverkstaden/-försäljaren i Skellefteå utan att de har lyckats hitta rätt och fixat problemet.

Bilen rycker sporadiskt. Den kan gå hur fint som helst och jag skulle påstå att den går bäst när den är kall, men efter ett tags körning - det kan röra sig om allt från några minuter till upp till en halvtimma eller mer - så börjar bilen misstända, rycka när man kör och gå speciellt dåligt på tomgången.

Varvar jag upp bilen stilllastående och släpper gasen så går varvet ned till näst intill 0 rpm och bilen gör ett litet dödsryck för att sedan gå upp till ~500 rpm på mätaren. Tomgången är då instabil och ryckig men så snart jag stänger av tändningen och startar bilen igen så går den bra och med stabilare och högre tomgångsvarvtal. Sedan börjar allt från början igen, bilen kan gå fint i X antal minuter för att sedan börja gå ryckigt igen.

Under färd så upplevs dessa ryckningar som ett kort men kraftigt ryck. På tomgången när den går dåligt så blåser den svart rök ur avgasröret och luktar rent ut sagt apa.

Vid första verkstadsbesöket så byttes fördelarlocket och rotorn samt tändkablar och bilen påstods misstända och visst började den gå lite med en allmänt jämnare gång men likväl innan jag hunnit hem vilket är några kilometer så började den med sina vanliga ryck.

In på verkstans igen och den här gången lyckades jag tajma så att den stod och blåste rökringar när jag kom dit. Verkstadskillen var lite konfunderad och ryckte lambasondskontakten och mätte lite och den gav illa värden när den gick dåligt och efter att bilen stängts av och startats igen så var värdena OK. Utan att de var 100% säker på att det var lambasonden och medans jag var fullt medveten om att om de bytte denna utan att det skulle avhjälpa problemet så skulle de inte ta bort den igen utan då var det bara att hosta upp pengarna ändå. De bytte - innan jag kommit hem från verkstan med ny lambasond så ryckte bilen precis som vanligt igen :(

Eftersom de helt uppenbart rent av gissade vad som var problemet så insåg jag att det var bara rent dumhet att undvika den auktoriserade Volvoverkstan med avsikt att spara några kronor så jag lämnade in bilen förra veckan 100% säker att slutgiltigt bli av med problemet.

Efter besöket så sade dem att det var glapp i kontakten till luftmassemätaren vilket de hade åtgärdat men jag hann inte ens iväg från verkstadsparkeringen innan den stod och bolmade svart rök.

In på verkstan igen och då var de helt övertygade om att det var luftmassemätaren som var problemet och informerade mig snällt om att eftersom denna räknas som elektronik så provar de inte den och tar bort den om det inte hjälpte utan som med lambda sonden så var det "you try it, you buy it"-filosofin som gällde.

Ok - vad gör man? Det var ju inte lambdasonden så då MÅSTE det ju vara luftmassemätaren tänkte jag och då jag har för avsikt att sälja iväg den gamla bilen när den är repad och går bra så skadar det ju inte att båda är bytta ur försäljningssynpunkt.

Idag så traskade jag in på verkstan i morse kl 7 för ett snabbt byte av luftmassemätaren och 7:30 åkte jag glad i hågen iväg mot jobbet, extra glad för att de förmodligen tyckte synd om mig och sa att jag - även om det stred mot vad de sa vid föregående besök - kunde få köra med luftmassemätaren i bilen tills på fredag och om det inte skulle hjälpa och förutsatt att jag hade kartongen kvar, så skulle de ta tillbaka mätaren och jag skulle enbart behöva betala arbetskostnaden :) Tack Volvo! De gnällde även lite på luftfiltret då den gamla luftmassemätaren var rätt smutsig så de hade sätt in ett nytt luftfilter - fine!

Men.. jag hann förstås inte fram till jobbet innan den ryckte så jag vände direkt om till verkstan och där blev jag kvar från kl 7 till kl 14 medans de felsökte både hit och dit och körde bilen på tomgång och provkörde den på väg.

Nu har jag inte full koll på exakt allt som provats men i bilen men de kollade allt möjligt utan att hitta något. Till slut så hade de datorn inkopplad när den började rycka och såg att allt såg OK ut, dock visade "lasten" något högt värde men mer intressant var insprutningstiderna som visade värden motsvarande de som bör vara när motorn kör med max belastning - och det på tomgången!

Aj aj, allt tyder på att det var något vajsing med styrboxen som eventuellt sjabblade till det och vad fel värden till insprutningen medans allt det andra såg ok ut - lambavärdena var även dem ok.

En av killarna i verkstan hade en beggad styrbox (privat) som nu sitter i bilen och jag har åkt med den i eftermiddag. Bilen gick bra ett tag men ack - på väg hem från en affärsrunda så började bilen rycka på samma gamla vis :( :( :(

Nu känner jag mig rätt uppgiven, här står jag med en Volvo 740 GL '88 (tidig '88 eller "A"-modell) och har ny lambasond, nytt fördelarlock, ny rotor, nya tändkablar, bytt luftmassemätare, bytt styrbox + lite annat fix bl.a. lite torkad fukt i något relä samt lödning av dåligt kretskort som sitter innanför askkoppen utan att det gjort någon som helst skillnad. Bara felsökningen från kl 7-14 idag kostar ju en hel del och jag har snart lagat upp bilen med hela dess marknadsvärde utan att överhuvudtaget åtgärdat det verkliga problemet :(

Det känner lite uppgivet just nu, ska jag lämna in bilen igen och riskera att de fumlar i mörkret i ~7+ timmar till i förhoppning att de hittar nåt? Ska jag skita i det och skrota bilen som bara gått 24,000 mil och bortsett från att den rycker så här *ibland* går som en klocka och dessutom är i mycket bra in- och utvändig kondition.

Allt känns fel just nu. Ok, det handlar inte om några jättestora pengar men säljvärdet - då rätt mycket större/dyrare delar har bytts under de senaste åren - bör ligga på ca 15,000 kr så det känns verkligt tråkigt att inte fixa och kunna sälja den. Att sälja den och säga "jo förresten, jag har försökt fixa bilens ryckningar på två olika verkstader men de kan inte hitta felet!" går ju liksom inte och räkna med att någon köper den och lura på någon bilen vilket skulle vara lätt för en provkörning från "kallstart" mest troligt inte påvisar felet -- nej, det kommer naturligtvis inte på tal :wink:

Hjälp! Är det någon som har några som helst idéer om vad det skulle kunna vara som också stöds av min beskrivning här?

Postat: ons 05 apr 2006, 01:58
av Arne
Din -88:a har väl K-jetronic insprutning och där är en gummibälg under insuget där det finns en tallrik som öppnar för luften. Om den är mycket nött eller att den gett en "insugningspuff" så kan luftsliden ha kommit lite fel och då kan den bli sådär konstig. Kanske du redan kollat det, annars kan det vara ide´att kolla så den är i sitt rätta läge. Lycka till! :)

Postat: ons 05 apr 2006, 06:46
av EuphoniC
Tack för tipset, jag är dock helt oförmögen att kolla detta själv förutsatt att det inte ligger på sandlådenivå då mina "bilmekarskills" på en skala mellan 1-10 ligger långt under 0 :???:

Är det svårt att kolla detta, om inte hur gör jag / vart hittar jag detta?

Jag tar gärna emot fler tips! :) Om jag får in ett gäng med förslag på vad det kan röra sig om så kan jag lämna in bilen igen så de får kolla igenom dessa.

Postat: ons 05 apr 2006, 07:53
av EuphoniC
Jag började just funder här över insugningspackningen, jag vill minnas att de kikade på ojämn tomgång tidigare och att de bytte just insugningspackningen men jag hittar inga kvitton om det i bilen så jag kan inte vara 100% säker.

Men i vilket fall som helst, när datorn var inkopplad till styrboxen och bilen gick dåligt så visade den insprutningstider som motsvarade de som man förväntar sig att se vid maxbelastad motor och värdena är sådana ända tills bilen stängs av - det slutar aldrig av sig självt - efter omstart av bilen så är värdena OK igen.

Ett problem med en insugningspackning känns inte som att det skulle påverka styrboxen att aggera så?

Även om jag är novis så känns det som att det inte kan finnas så himla mycket "före" styrboxen som kan påverka insprutningstiderna från styrboxen på det här sättet - kanske ett naivt tänkande från min okunniga sida... :roll: ...eller är det så att avläsningen med dator enbart visar "vilken insprutningstiderna blev" och inte vad styrboxen bestämde insprutningstiderna till att vara?

Postat: ons 05 apr 2006, 09:36
av Perra N
Det är inte så att spridarna inte håller tätt? Har du provat att köra en insprutningsrengöring? Om spridarna inte sprutar in fint, eller läcker när de inte ska, kan bilen gå ruggigt dåligt.

Postat: ons 05 apr 2006, 10:11
av EuphoniC
Japp, jag har kört insprutningsrening i ett par omgångar sedan det här problemet uppenbarade sig någon månad före jul och det är också bekräftat att det funkar samt i kombination med att styrboxen som faktiskt säger att inprutningen ske enligt beskrivningen ovan så kan vi nog avfärda problem med spridarna. Insprutningen gör bara som boxen säger och efter omstart så fungerar det återigen bra :???:

Vad finns det egentligen för givare som påverkar insprutningsintervallen bortsett från luftmassemätare och ev. lamba?

Edit: en liten fotnot bara, på julafton stod bilen utan motorvärmare och då kan den ha lite svårt för att starta så jag nötte på och den blev förmodligen sur. In med motorvärmaren så startade den precis som vanligt efter ett tag, in i garaget och jag kollade tändstiften. Ett av dem var rejält sotigt och fuktigt upp på gängorna så jag fick för mig att byta stift och nu kanske det här är en ren slump - det tyckte också verkstan - bilen ryckte inte en enda gång på lite över en månad (kors!).

När den började rycka igen så var stiftet återigen svart och fuktigt på gängan men den här gången så blev det ingen skillnad när jag bytte stiften.

En märklig slump förmodligen, men det skadar inte att nämnas. Strider naturligtvis också det mot vad styrboxen rapporterade ang. insprutningstiderna så jag har avfärdat det som inget annat än en skum "fluke".

Postat: ons 05 apr 2006, 14:48
av Thompaw
!

Postat: ons 05 apr 2006, 15:12
av EuphoniC
Tack för tipsen!

Det svarta reläet vid expansionskärlet låter som det är det som jag skrev hade fukt i sig och torkades ordentligt, lödningarna var dock okej.

Appropå lödningar, det finns en liten vit box som finns placerad bakom askkoppen med ett kretskort hade några dåliga lödningar fixades - jag glömde fråga vad det var för nåt bara vad det var för fel, vad är det för dosa?

Slutsteget vet jag inte vad det är, det är i varje fall inget som är bytt nu och det enda mitt "okunniga jag" vet är bytt som sitter på på vänster skärm är tändmodulen. :oops:

Egentligen så blev det ingen mer felsökning efter det att de felaktiga insprutningstiderna i styrboxen upptäcktes, jag har som sagt var styrboxen i bilen nu så eventuellt kanske så blir det en effektivare och bättre "riktad" felsökning om jag lämnar in den igen.

De andra tipsen du nämner har jag inte koll på om de checkade, jag höll på att dö av tristes så jag vandrade runt några timmar. :D

Ang bensinen så skruvades kopplingen ovan spridarna loss och det som såg ut som en tryckmätare/klocka sattes in och mätte *nåt*. Inget fel där heller vad det nu var som kollades.

Jag skriver med alla tips jag får och tar med mig till ett nästa verkstadsbesök så jag är tacksam för dem!

Postat: tis 11 apr 2006, 13:01
av EuphoniC
Bilen inlämnad igen igår men den här gången fick de den inte ens att gå illa :( 4 timmar på tomgången och icke.. så jäkla typiskt.

Gamla styrboxen tillbaka nu och jag kör med lambdasonden urkopplad. Upplever det svårare att få bilen att gå illa nu men under föregående vecka så gick den illa vid tre tillfällen på 3 dagar. Kan ha med vädret att göra för att det har blivit mycket varmare ute och riktigt slaskväder ända sedan dagen efter de kopplade in den andra styrboxen.

Ska köra så här nu och se om den kommer att gå illa med lamdasonen urkopplad (vilken är en pirat/universaldito) men det vet jag att det inte kommer att hjälpa för att under felsökningen så gick den illa även när kontakten för lambdasonden var utdragen.

S U C K ! ! !

Ska köra så här nu tills efter påsk få se vad som händer. Snackades om att de skulle prova en original lamdasond som skulle måsta beställas hem men det kommer ju inte heller att hjälpa eftersom den har betett sig precis lika innan universallamdan, med den och utan den inkopplad... nu fumlas det i mörkret. :)

Postat: tis 11 apr 2006, 15:57
av Gabber
Jag har exakt samma fel på min men det fick jag efter en kortslutning. Jag tror att det är något relä som spökar. Om lambdasonden pajjar ska väll det synas när dom kör en diagnos på verkstaden?