Stora problem med ryckig gång på vår gamla 740 GL 88, hjälp!
Postat: ons 05 apr 2006, 00:10
Det blev visst en grym uppsats detta men jag ville beskriva det hela på noga som möjligt så ha tålamod, läs noga och har just du några tips om vad som är fel oavsett om det leder till att problemet fixas eller ej så vore jag evigt tacksam! 8)
Har börjat tröttna på vår gamla trotjänare till 740 som har varit med familjen och tjänat troget sedan '94.
Varför? Jo, bilen rycker och verkstan hittar inte felet. Jag har lämnat in bilen på två olika verkstäder nu varav sen senaste är den auktoriserade Volvoverkstaden/-försäljaren i Skellefteå utan att de har lyckats hitta rätt och fixat problemet.
Bilen rycker sporadiskt. Den kan gå hur fint som helst och jag skulle påstå att den går bäst när den är kall, men efter ett tags körning - det kan röra sig om allt från några minuter till upp till en halvtimma eller mer - så börjar bilen misstända, rycka när man kör och gå speciellt dåligt på tomgången.
Varvar jag upp bilen stilllastående och släpper gasen så går varvet ned till näst intill 0 rpm och bilen gör ett litet dödsryck för att sedan gå upp till ~500 rpm på mätaren. Tomgången är då instabil och ryckig men så snart jag stänger av tändningen och startar bilen igen så går den bra och med stabilare och högre tomgångsvarvtal. Sedan börjar allt från början igen, bilen kan gå fint i X antal minuter för att sedan börja gå ryckigt igen.
Under färd så upplevs dessa ryckningar som ett kort men kraftigt ryck. På tomgången när den går dåligt så blåser den svart rök ur avgasröret och luktar rent ut sagt apa.
Vid första verkstadsbesöket så byttes fördelarlocket och rotorn samt tändkablar och bilen påstods misstända och visst började den gå lite med en allmänt jämnare gång men likväl innan jag hunnit hem vilket är några kilometer så började den med sina vanliga ryck.
In på verkstans igen och den här gången lyckades jag tajma så att den stod och blåste rökringar när jag kom dit. Verkstadskillen var lite konfunderad och ryckte lambasondskontakten och mätte lite och den gav illa värden när den gick dåligt och efter att bilen stängts av och startats igen så var värdena OK. Utan att de var 100% säker på att det var lambasonden och medans jag var fullt medveten om att om de bytte denna utan att det skulle avhjälpa problemet så skulle de inte ta bort den igen utan då var det bara att hosta upp pengarna ändå. De bytte - innan jag kommit hem från verkstan med ny lambasond så ryckte bilen precis som vanligt igen :(
Eftersom de helt uppenbart rent av gissade vad som var problemet så insåg jag att det var bara rent dumhet att undvika den auktoriserade Volvoverkstan med avsikt att spara några kronor så jag lämnade in bilen förra veckan 100% säker att slutgiltigt bli av med problemet.
Efter besöket så sade dem att det var glapp i kontakten till luftmassemätaren vilket de hade åtgärdat men jag hann inte ens iväg från verkstadsparkeringen innan den stod och bolmade svart rök.
In på verkstan igen och då var de helt övertygade om att det var luftmassemätaren som var problemet och informerade mig snällt om att eftersom denna räknas som elektronik så provar de inte den och tar bort den om det inte hjälpte utan som med lambda sonden så var det "you try it, you buy it"-filosofin som gällde.
Ok - vad gör man? Det var ju inte lambdasonden så då MÅSTE det ju vara luftmassemätaren tänkte jag och då jag har för avsikt att sälja iväg den gamla bilen när den är repad och går bra så skadar det ju inte att båda är bytta ur försäljningssynpunkt.
Idag så traskade jag in på verkstan i morse kl 7 för ett snabbt byte av luftmassemätaren och 7:30 åkte jag glad i hågen iväg mot jobbet, extra glad för att de förmodligen tyckte synd om mig och sa att jag - även om det stred mot vad de sa vid föregående besök - kunde få köra med luftmassemätaren i bilen tills på fredag och om det inte skulle hjälpa och förutsatt att jag hade kartongen kvar, så skulle de ta tillbaka mätaren och jag skulle enbart behöva betala arbetskostnaden :) Tack Volvo! De gnällde även lite på luftfiltret då den gamla luftmassemätaren var rätt smutsig så de hade sätt in ett nytt luftfilter - fine!
Men.. jag hann förstås inte fram till jobbet innan den ryckte så jag vände direkt om till verkstan och där blev jag kvar från kl 7 till kl 14 medans de felsökte både hit och dit och körde bilen på tomgång och provkörde den på väg.
Nu har jag inte full koll på exakt allt som provats men i bilen men de kollade allt möjligt utan att hitta något. Till slut så hade de datorn inkopplad när den började rycka och såg att allt såg OK ut, dock visade "lasten" något högt värde men mer intressant var insprutningstiderna som visade värden motsvarande de som bör vara när motorn kör med max belastning - och det på tomgången!
Aj aj, allt tyder på att det var något vajsing med styrboxen som eventuellt sjabblade till det och vad fel värden till insprutningen medans allt det andra såg ok ut - lambavärdena var även dem ok.
En av killarna i verkstan hade en beggad styrbox (privat) som nu sitter i bilen och jag har åkt med den i eftermiddag. Bilen gick bra ett tag men ack - på väg hem från en affärsrunda så började bilen rycka på samma gamla vis :( :( :(
Nu känner jag mig rätt uppgiven, här står jag med en Volvo 740 GL '88 (tidig '88 eller "A"-modell) och har ny lambasond, nytt fördelarlock, ny rotor, nya tändkablar, bytt luftmassemätare, bytt styrbox + lite annat fix bl.a. lite torkad fukt i något relä samt lödning av dåligt kretskort som sitter innanför askkoppen utan att det gjort någon som helst skillnad. Bara felsökningen från kl 7-14 idag kostar ju en hel del och jag har snart lagat upp bilen med hela dess marknadsvärde utan att överhuvudtaget åtgärdat det verkliga problemet :(
Det känner lite uppgivet just nu, ska jag lämna in bilen igen och riskera att de fumlar i mörkret i ~7+ timmar till i förhoppning att de hittar nåt? Ska jag skita i det och skrota bilen som bara gått 24,000 mil och bortsett från att den rycker så här *ibland* går som en klocka och dessutom är i mycket bra in- och utvändig kondition.
Allt känns fel just nu. Ok, det handlar inte om några jättestora pengar men säljvärdet - då rätt mycket större/dyrare delar har bytts under de senaste åren - bör ligga på ca 15,000 kr så det känns verkligt tråkigt att inte fixa och kunna sälja den. Att sälja den och säga "jo förresten, jag har försökt fixa bilens ryckningar på två olika verkstader men de kan inte hitta felet!" går ju liksom inte och räkna med att någon köper den och lura på någon bilen vilket skulle vara lätt för en provkörning från "kallstart" mest troligt inte påvisar felet -- nej, det kommer naturligtvis inte på tal
Hjälp! Är det någon som har några som helst idéer om vad det skulle kunna vara som också stöds av min beskrivning här?
Har börjat tröttna på vår gamla trotjänare till 740 som har varit med familjen och tjänat troget sedan '94.
Varför? Jo, bilen rycker och verkstan hittar inte felet. Jag har lämnat in bilen på två olika verkstäder nu varav sen senaste är den auktoriserade Volvoverkstaden/-försäljaren i Skellefteå utan att de har lyckats hitta rätt och fixat problemet.
Bilen rycker sporadiskt. Den kan gå hur fint som helst och jag skulle påstå att den går bäst när den är kall, men efter ett tags körning - det kan röra sig om allt från några minuter till upp till en halvtimma eller mer - så börjar bilen misstända, rycka när man kör och gå speciellt dåligt på tomgången.
Varvar jag upp bilen stilllastående och släpper gasen så går varvet ned till näst intill 0 rpm och bilen gör ett litet dödsryck för att sedan gå upp till ~500 rpm på mätaren. Tomgången är då instabil och ryckig men så snart jag stänger av tändningen och startar bilen igen så går den bra och med stabilare och högre tomgångsvarvtal. Sedan börjar allt från början igen, bilen kan gå fint i X antal minuter för att sedan börja gå ryckigt igen.
Under färd så upplevs dessa ryckningar som ett kort men kraftigt ryck. På tomgången när den går dåligt så blåser den svart rök ur avgasröret och luktar rent ut sagt apa.
Vid första verkstadsbesöket så byttes fördelarlocket och rotorn samt tändkablar och bilen påstods misstända och visst började den gå lite med en allmänt jämnare gång men likväl innan jag hunnit hem vilket är några kilometer så började den med sina vanliga ryck.
In på verkstans igen och den här gången lyckades jag tajma så att den stod och blåste rökringar när jag kom dit. Verkstadskillen var lite konfunderad och ryckte lambasondskontakten och mätte lite och den gav illa värden när den gick dåligt och efter att bilen stängts av och startats igen så var värdena OK. Utan att de var 100% säker på att det var lambasonden och medans jag var fullt medveten om att om de bytte denna utan att det skulle avhjälpa problemet så skulle de inte ta bort den igen utan då var det bara att hosta upp pengarna ändå. De bytte - innan jag kommit hem från verkstan med ny lambasond så ryckte bilen precis som vanligt igen :(
Eftersom de helt uppenbart rent av gissade vad som var problemet så insåg jag att det var bara rent dumhet att undvika den auktoriserade Volvoverkstan med avsikt att spara några kronor så jag lämnade in bilen förra veckan 100% säker att slutgiltigt bli av med problemet.
Efter besöket så sade dem att det var glapp i kontakten till luftmassemätaren vilket de hade åtgärdat men jag hann inte ens iväg från verkstadsparkeringen innan den stod och bolmade svart rök.
In på verkstan igen och då var de helt övertygade om att det var luftmassemätaren som var problemet och informerade mig snällt om att eftersom denna räknas som elektronik så provar de inte den och tar bort den om det inte hjälpte utan som med lambda sonden så var det "you try it, you buy it"-filosofin som gällde.
Ok - vad gör man? Det var ju inte lambdasonden så då MÅSTE det ju vara luftmassemätaren tänkte jag och då jag har för avsikt att sälja iväg den gamla bilen när den är repad och går bra så skadar det ju inte att båda är bytta ur försäljningssynpunkt.
Idag så traskade jag in på verkstan i morse kl 7 för ett snabbt byte av luftmassemätaren och 7:30 åkte jag glad i hågen iväg mot jobbet, extra glad för att de förmodligen tyckte synd om mig och sa att jag - även om det stred mot vad de sa vid föregående besök - kunde få köra med luftmassemätaren i bilen tills på fredag och om det inte skulle hjälpa och förutsatt att jag hade kartongen kvar, så skulle de ta tillbaka mätaren och jag skulle enbart behöva betala arbetskostnaden :) Tack Volvo! De gnällde även lite på luftfiltret då den gamla luftmassemätaren var rätt smutsig så de hade sätt in ett nytt luftfilter - fine!
Men.. jag hann förstås inte fram till jobbet innan den ryckte så jag vände direkt om till verkstan och där blev jag kvar från kl 7 till kl 14 medans de felsökte både hit och dit och körde bilen på tomgång och provkörde den på väg.
Nu har jag inte full koll på exakt allt som provats men i bilen men de kollade allt möjligt utan att hitta något. Till slut så hade de datorn inkopplad när den började rycka och såg att allt såg OK ut, dock visade "lasten" något högt värde men mer intressant var insprutningstiderna som visade värden motsvarande de som bör vara när motorn kör med max belastning - och det på tomgången!
Aj aj, allt tyder på att det var något vajsing med styrboxen som eventuellt sjabblade till det och vad fel värden till insprutningen medans allt det andra såg ok ut - lambavärdena var även dem ok.
En av killarna i verkstan hade en beggad styrbox (privat) som nu sitter i bilen och jag har åkt med den i eftermiddag. Bilen gick bra ett tag men ack - på väg hem från en affärsrunda så började bilen rycka på samma gamla vis :( :( :(
Nu känner jag mig rätt uppgiven, här står jag med en Volvo 740 GL '88 (tidig '88 eller "A"-modell) och har ny lambasond, nytt fördelarlock, ny rotor, nya tändkablar, bytt luftmassemätare, bytt styrbox + lite annat fix bl.a. lite torkad fukt i något relä samt lödning av dåligt kretskort som sitter innanför askkoppen utan att det gjort någon som helst skillnad. Bara felsökningen från kl 7-14 idag kostar ju en hel del och jag har snart lagat upp bilen med hela dess marknadsvärde utan att överhuvudtaget åtgärdat det verkliga problemet :(
Det känner lite uppgivet just nu, ska jag lämna in bilen igen och riskera att de fumlar i mörkret i ~7+ timmar till i förhoppning att de hittar nåt? Ska jag skita i det och skrota bilen som bara gått 24,000 mil och bortsett från att den rycker så här *ibland* går som en klocka och dessutom är i mycket bra in- och utvändig kondition.
Allt känns fel just nu. Ok, det handlar inte om några jättestora pengar men säljvärdet - då rätt mycket större/dyrare delar har bytts under de senaste åren - bör ligga på ca 15,000 kr så det känns verkligt tråkigt att inte fixa och kunna sälja den. Att sälja den och säga "jo förresten, jag har försökt fixa bilens ryckningar på två olika verkstader men de kan inte hitta felet!" går ju liksom inte och räkna med att någon köper den och lura på någon bilen vilket skulle vara lätt för en provkörning från "kallstart" mest troligt inte påvisar felet -- nej, det kommer naturligtvis inte på tal

Hjälp! Är det någon som har några som helst idéer om vad det skulle kunna vara som också stöds av min beskrivning här?