Sida 1 av 1

vovlo 740 med t5 motorn

Postat: ons 06 apr 2011, 23:47
av volvo300power
hej :) har tänkt att börja ett litet projekt nu när våren kommer. det ska bli en volvo 740 med en t5 motor i, då jag inte är 18 än så har jag ett bra tag att bygga. det som ska göras är väl bara att byta motor och bakaxel. om jag inte får tag på en billig 740 så andvänder jag min 360 istället. men det kommer att komma lite bilder så småningom på projektet, när det väl har börjat. letar motor och bil än så länge. vad ska jag ändra på en t5 motor om den ska in i en 740?

tack till dom som läser överhuvudtaget :)

Re: vovlo 740 med t5 motorn

Postat: tor 07 apr 2011, 04:19
av volvo944gl
för det första kan du börja med att leta upp en motor med hela kabelhärva!
ju nyare destubättre!
second kan du köpa dig ett elsystem från en 850
3e kan du börja leta växellåda från en 960 eller en M90 låda,
4 bygga motorfästen.

när du har motor,låda,kardan,elsystemen skall du pyssla ihop elsystemet från 850 till 740 vilket är väldigt jobbigt och svårt enligt mig. men inget är omöjligt!
räkna på en budget på ca 100000 - 150000:- efter mappningar osv!

Kolla in TPC där finns en sjukt mycket bra att läsa före bygge av T5!
(TPC= TURBO PREFOMANCE CLUB)
Gå in på FAQ där finns myyyycket enligt min åsikt!
dock måste du regga dig först =)

Lycka till!

Re: vovlo 740 med t5 motorn

Postat: tor 07 apr 2011, 04:29
av volvo944gl
Edit: kolla in på garaget.se efter trådar. finns 100 tals :P

Re: vovlo 740 med t5 motorn

Postat: fre 08 apr 2011, 09:22
av Marlboroman
Du lär ju ha tag i en motor såklart. Enklast att ta en motor 94-98/99 med mekaniskt gasspjäll eftersom man då kan använda en kabelhärva från volvo 850. Kabelhärvan lär rensas och sen får man montera den utanför ordinarie elsystem för enkelhets skull. Du lär även ha tag i en 85 original intercooler och katalysator som måste sitta på vid registreringsbesiktningen. Och motorn måste vara helt original. Vad det gäller tändning har man väl egentligen 2 val: antingen såga upp ett hål och försöka bygga en låda som går in i torpedväggen för att ge plats åt fördelaren eller så skaffar man eller bygger sig ett så kallat krabblock. Det är ett fördelarlock som har en annan vinkel på anslutningarna för tändkablarna.

Motorfästen tar man från volvo 760/960 om man inte vill bygga egna. Vad gäller växellåda finns lite olika alternativ. Jag antar att det är manuell som gäller och då är det ju bara en "vit" M90 från S90 med 2,5 liters sexan som passar rakt på mot motorn. Det finns adapterplattor för att köra med lådor från gjutjärnmotorerna också, men kan man undvika det så är det bra. Det sista alternativet är ju omsvetsade getrag eller zf lådor beroende på vad man har för tankar om att trimma. Kräver dock lite jobb för att få dit.

Vad gäller val av kaross så är ju 740 att föredra då det blir avsevärt enklare att regga med en sådan + att en 360 kräver en hel del ombyggnationer.