Sida 1 av 1
Byta olja!
Postat: sön 02 apr 2006, 03:19
av manickel
Alltså, när man ska tömma motorn på olja, då är det väl bara den yttre pluggen man behöver skruva loss för att det ska rinna ut? Skruvade loss den men det kom inte en droppe. Kan det ha blivit tätt i rörena? och hur gör man rent det i så fall?
Postat: sön 02 apr 2006, 07:49
av Arne
Om du tar loss oljepluggen under oljetråget och ingen olja rinner ut så har du problem, stick upp en mejsel i hålet och känn efter. Kommer det ingen olja då så har du ingen olja i motorn. Eller så skämtar du. :???:
Postat: sön 02 apr 2006, 11:11
av autobil
Som du beskriver så måste motorn knacka uta bara f*n om det nu är att du inte har ngn olja alls i motorn!

Postat: sön 02 apr 2006, 14:56
av manickel
jo, alltså, det är ju olja i motorn. iaf på stickan.
men det kommer inte ut något ur dräneringsröret.
motorn var ju iofs rätt kall när jag skulle tömma den.
tycker det borde kommit lite ändå.
men är det så att om det är tätt i dom rörena så kommer det ingen olja till motorn? eller vart kommer dom rörena ifrån och vart fortsätter dom? har inte kollat så noga. ska det typ normalt vara ett "oljeflöde" i röret? eller är det helt enkelt så att dräneringsröret delar sej till olika delar av motorn?
Postat: sön 02 apr 2006, 15:46
av Arne
Vad är det för motor, jag fattar inte vad du menar för rör. Oljeavtappningen sitter längst ner på oljetråget och där är inget rör. Du lossar oljepluggen med en hylsa storlek 25. Det går inte att misslyckas.
Postat: mån 03 apr 2006, 10:36
av Mattias Jönsson
Glöm inte att ha motorn lite lagom varm och öppna oljepåfyllningen.
Postat: mån 03 apr 2006, 11:39
av Kolven
Du kan inte missa oljepluggen under bilen :)
Postat: tis 04 apr 2006, 07:45
av Perra N
Dräneringsrör????? Du har inte mekat av dräneringen till kylarvätskan??
Postat: ons 05 apr 2006, 17:38
av manickel
kylarvätskan? he, nädå.
har dock bytt olja nu. såg rätt annorlunda ut på min bil mot de flesta andra 940. hade ett jävla skumt rör istället för vanlig oljeplugg. tror det kanske har gått sönder där under en gång i tiden och så har de lagat det på nått skumt sätt?? ingen aning. nått jävla hopaplock är det ju iaf.
Postat: tor 06 apr 2006, 07:24
av Perra N
Mitt under motorn sitter pluggen!!! Kan ju inte bli fel! Om du inte försöker få ut en massa olja från turbons dränering förstås, men det är ju knappt lönt....