Sida 1 av 3
Fälgar / Spacers
Postat: sön 19 mar 2006, 14:45
av danwer
Är det dumt eller spelar det ingen roll om man använder spacerplattor för att kunna montera 850 fälgar på en 945á, har hört att hjullagren kan ta stryk är detta bara skrämsel propaganda ?? upp till 1 cm breda :?:
Postat: mån 20 mar 2006, 07:20
av Perra N
Upp till 10 mm spelar ingen större roll, om du inte kör bankörning konstant. Men ibland finns det ju folk som sätter på 25-35 mm spacers, och då kan det bli lite extra påfrestningar.
Postat: mån 20 mar 2006, 14:19
av danwer
Tackar för info´n Perra N då blir det nog 850 fälgarna på 945án i sommar ! :D :D
Postat: tis 21 mar 2006, 16:43
av Sparkz
Eftersom 850-fälgen har 43 mm ET och 940'n 25 ska du ha en 18 mm spacerplatta för att hjulet ska hamna på rätt ställe. Fram får du inte ens på fälgarna, de tar i fjäderbenet.
Postat: tis 21 mar 2006, 18:57
av danielsson_89_
Har en liten fråga som passar in här, har ett par 850 fälgar som jag ska montera på min 960 -93. Hur många mm tjock får spacerplattan vara innan jag måste förlänga hjulbultarna? Tror ni en 15mm tjock spacaerplatta går?
Postat: tis 21 mar 2006, 21:11
av danwer
Sparkz skrev:Eftersom 850-fälgen har 43 mm ET och 940'n 25 ska du ha en 18 mm spacerplatta för att hjulet ska hamna på rätt ställe. Fram får du inte ens på fälgarna, de tar i fjäderbenet.
Hade så på vår förra 945á,-94á (spacerplattorna 1cm fram 0,5 cm bak) och det gick bra är dom olika alltså jämfört med 945órna -97 ? :?: . Eller är det så här, det går att göra som jag gjorde men det är inte bra för t.ex hjullagren.
Tacksam för svar !! :???: snart vår ju !! :lol:
Postat: ons 22 mar 2006, 07:30
av Perra N
Går det med så tunna spacers är det bra. Ju mer man flyttar ut hjulet, desto mer belastar det hjullagren, men man kan även få lite skumma vägegenskaper om man inte kan justera hjulinställningen. (Vid tjocka spacers)
Postat: ons 22 mar 2006, 10:13
av danwer
Då provar vi igen så fort vädret tillåter
TACK för all info !! :D
Postat: tor 23 mar 2006, 22:58
av Fastmoving?
Tänk på en sak, fälgbanans/däckets position ändras ju inte i förhållande till karossen eller hjullagret, vare sig du har 940 orginalfälg eller 850-fälg med spacers.
De hamnar på exakt samma ställe med 18mm spacer, men 850fälgarna hamnar längre in i hjulhuset om du har 10mm resp 5mm spacers.....
Alltså inte nån större skilnad på påfrestningen för lagret.
Däremot så om du monterar bredare däck, det ger alltid mer påfrestning för lagret..
Postat: fre 24 mar 2006, 08:33
av Perra N
Det beror ju på vad man kör för spacers. Kör man med 35 mm spacers gjorda i riktigt stål, så belastar man ju lagret.
Ofta byter man ju hjul till större och fetare. Och till 740/940 finns inte så stort urval som till de andra, nyare traktorerna.