Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740 snubben
#474858
Jag har fått tag i en 740 -92 B230f som verkar funka hyfsat bra men den laddar ej.
-Om jag mäter strömmen när bilen är igång vid batteriet så får jag ca 12,5 - 12,9 volt
-Om jag mäter strömmen på generatorn (vid + kontakten som går vidare samt på - polen som jordar i motorn) då får jag 14,68volt.
-Batterilampan slocknar så fort bilen startar.
Vad jag kan se så har ägaren innan monterat en extra lampa vid just generatorn (kanske för att lura batterilampan?), den lyser när tändningen är igång och slocknar när bilen startar (blir ingen skillnad om jag tar bort lampan/sladdarna).
Vad skulle det eventuellt kunna vara för fel?
När jag har läst runt så verkar det vara 3 huvudsakliga fel: kolet, generator eller kabeln till batterilampan.
Men generatorn laddar ju och lampan slocknar som den ska.
Senast redigerad av 1 740 snubben, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av emwtur
#474872
kolla jordkabeln till generator
alternativt sätt en startkabel från jorden på generatorn till minus på batteriet och mät på batteriet !
/emwtur
av 740 snubben
#474886
Om jag tar en startkabel mellan batteriet och bulten som håller fast generatorn i ovankant så laddar batteriet ca 13.8volt. kopplar jag en startkabel mellan jordkabeln (den blå som sitter bakom generatorn och till motorn) och motoröglan samt kopplar på ytterligare en startkabel mellan -polen samt motoröglan så är det densamme i volt som tidigare dvs ca 12.5volt.
Tidigare såg jag att jordkabeln mellan generator och motor var lös dvs muttern saknades på generatorn och det slog gnistor när den fick kontakt. jag hörde även motorvarvet gå ner när den inte hade kontakt. den blå kontakten på generatorn var även bränd så jag monterade dit en ny kabelsko, men laddningen blev ingen större skillnad.
Kan det vara jordpunkterna från batteriet som är slitna? dom ser "fina" ut
Användarvisningsbild
av emwtur
#474939
ja inte blev man klokare av det :)
men om vi testar så här då;
du hade 12.5 på batteriet och 13.8 på generatorn
- du tappar alltså 1,3 volt på vägen.
om du mäter med voltmetern dels mellan + på generatorn och plus på batteriet
och dels mellan jord på generatorn och minus på batteriet så borde egentligen ha noll volt vid bägge mätningarna, frågan i ditt fall borde vara om du har 1,3 volt på plus eller jord sidan !
av Hemulen
#474988
Den blå kabeln var är den fäst på generatorn?,verkar som du har kortslutning när du monterar den.Den blå ska ju vara en jordsladd för generatorn. :)
av PAL
#475129
Hej
Montera en ny jordkabel mellan generator och motorblock.Om du har har 90 Amp
generator skall kabeln vara 6 mm.

Per-Anders
av 740 snubben
#475184
testade att Ohm mäta från generatorn till batteriet men där var det ok resultat. Men jag testade att byta jordkabeln på generator/motor och då laddar batteriet 14.2Volt.
Testade för säkerhetsskull att byta tillbaka till den gamla och då är det nere på 12,8 volt.
Så peppar peppar det verkar vara löst.
Tack för hjälpen så långt!!
av 740 snubben
#477697
Nu är felet tillbaka igen.
Denna gång även med att varningslampor (abs, felindikator, batterilampan m.m) lyser ej, är lite osäker på om dom överhuvudtaget lös förut.
Dom enda instrumentlampor jag kan provocera fram är, säkerhetsbälte, parkeringsbroms, dimljus bak och defekt glödlampa.
Detta fel uppkommer när bilen står i värme, tidigare har jag skruvat i kall garage och då verkade det enbart vara jordkablen som var defekt. Men så fort bilen kommer in i värme så lyser inte vissa varningslampor och generatorn laddar inte (får
enbart olika värden mellan 8-10.5 volt vid pluskablen på generatorn samt lilla jordkabeln som går till motorn).
Jag har kollat regulatorn men kolet "ser" bra ut, jag gissar på att det är generatorn som är defekt, men kan jag vara säker på det genom att den inte laddar, eller måste den ha batterilampan lysande/slocknad för att börja ladda?
Kan problemet med laddningen och varningslamporna ha samband?
Det sitter en bosch generator monterad.
Användarvisningsbild
av emwtur
#477710
740 snubben skrev:Nu är felet tillbaka igen.
Denna gång även med att varningslampor (abs, felindikator, batterilampan m.m) lyser ej, är lite osäker på om dom överhuvudtaget lös förut.
8<
... eller måste den ha batterilampan lysande/slocknad för att börja ladda?
Kan problemet med laddningen och varningslamporna ha samband?
JA och JA !
Generatorn behöver en liten startström för att komma igång - populärvetenskapligt förklarat - den strömmen är samma som får laddningslampan att lysa !
Du har säkert glapp kontakt i din instrumentpanel - inte alltför ovanligt och det finns ett stort antal trådar om problemet !

/emwtur
av 740 snubben
#477726
kan jag på något sätt "lura" generatorn att starta, tex sätt dit en lampa vid generatorn, bara för att se om den laddar eller ej? Lite fundersam ang det här med kylan också... men det kanske är glapp i instrumenthuset..?

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Ja att beställa hos Autodoc är som ett l[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]