Sida 1 av 1
940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: fre 19 nov 2010, 16:30
av Sand
Hej jag är ny på forumet och visste inte riktigt vart jag skulle posta inlägget men det kändes bra i den här delen om det är fel så låt mig veta det i så fall.
Som rubriken lyder jag äger en 940 turbo men är sugen på en annan motor i den till en B5234T(T5). Men jag har förstått att det vore bättre att försöka få tag på en 960 manuell med tanke på att motorfästen och växellåda ska passa i stort sett bolt-on med kortat 960 oljetråg. Med tanke på att det kanske inte är så lätt att få tag på motorfästen och sådant löst vilket är ett måste om jag bygger på 940in, men redan finns klart på 960in. Tanken är att även registreringsbesiktiga eller registrera om som ombyggt fordon. Finns det någon med erfarenhet av denna "operation"? PS hittade inget om denna fråga när jag sökte på forumet. MVH Tony
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: lör 20 nov 2010, 00:27
av bensinskalle
Vilken årsmodell har du på bilen?
Man får byta motor fritt så länge den nya motorn uppfyller effektkrav, har katalysator och lambdareglerad insprutning på bilar äldre än -93 samt vissa tidiga -93:or. Allt annat efter det är det tvärstopp, då måste man registrera om fordonet som ombyggt fordon vilket kräver stora ingrepp.
En femma passar i princip rakt i 960:in ja, några småsaker säkert som ska ordnas med rent fysiskt ska den passa mot fästen och växellåda.
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: lör 20 nov 2010, 13:47
av Sand
Okej ja jag har funderat och kollat på denna operation i ett par månader, och jag är ganska bestämd på att jag ska genomföra det även om jag måste registrera den som ombyggt fordon. Det är en tidig års-93 tagen i trafik 1993-02-23 så lutar ju åt ombyggt fordon. Efter mycket läsande från forum till forum så har jag lyckas snappat upp att Volvos max effekt i 900 modellerna är 238hk kan det stämma tro? Det var för övrigt en kontakt man for SFRO som skrev detta så borde ju stämma men man vet aldrig. Då borde ju inte effekten var något problem eftersom B5234T motorn ligger på 225hk. Ombyggnationer och skruva är problem, jag har turbokonverterat en volvo 360 och fick ut 231hk jämfört med 110hk org kolla gärna på den
http://www.garaget.org/?car=199637 Tack för snabbt svar :)
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: lör 20 nov 2010, 14:23
av bensinskalle
Yes 238 hk stämmer bra. Vill minnas att man skulle skaffa kraftigare stötdämpare fram för att nå dit men annars är det inga problem.
Men det kanske är bäst om du köper dig en tidig 960? Då får du ju nästan allt på köpet och behöver inte krångla om bilen till ombyggt fordon
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: lör 20 nov 2010, 14:42
av Marlboroman
Sand skrev:Det är en tidig års-93 tagen i trafik 1993-02-23 så lutar ju åt ombyggt fordon. Efter mycket läsande från forum till forum så har jag lyckas snappat upp att Volvos max effekt i 900 modellerna är 238hk kan det stämma tro? Det var för övrigt en kontakt man for SFRO som skrev detta så borde ju stämma men man vet aldrig. Då borde ju inte effekten var något problem eftersom B5234T motorn ligger på 225hk.
Du måste regga den som ombyggt fordon. OCh då lär det krävas en hel del andra prylar för att den ska räknas som ombyggt fordon.
Effektgränsen är 238hk, men tänk på att det finns gräns för vridmoment med som man lär ha koll på efetrsom motorn måste vara inom dem båda gränserna.
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: lör 20 nov 2010, 20:59
av Sand
Jag var inne på en 960 men det är ju så att 940in står ju redan på gården och är i väldigt gott skick så det är därför jag överväger att ha kvar den men som sagt synd att den är en årsmodell "för ny" eller vad man ska säga, annars hade ju själva besiktningen inte varit ett problem och för ombyggt fordon så måste man väl byta hela drivlinan, bromsar och huvudcylinder om jag inte minns helt fel. Det är ju en hyfsad operation men vad räknas egentligen som bytt kan man ju fundera på. :)
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: sön 21 nov 2010, 14:11
av Marlboroman
Sand skrev:Det är ju en hyfsad operation men vad räknas egentligen som bytt kan man ju fundera på. :)
Till bytt räknas alla saker som inte sitter original på en 940. Man gör ju skillnad på utbyte av reservdelar, alltså att man sätter en likadan komponent eller en som suttit på modellen. Och vill man vara säker på att få ienom bilen som ombyggt är det grejjer från andra märken / modeller som gäller
Re: 940/960 motorbyte till B5234T?
Postat: mån 22 nov 2010, 10:08
av Sand
Ja jag har funderat lite på om man skulle kunna ta bakaxel och bromsar från en 960 men det är ju nästan samma bil så det är ju inte så troligt men jag får helt enkelt ta kontakt med SFRO och kolla vad dom säger om ämnet. Mvh :)