Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#412445
Fick till slut loss eländet idag.
Provade först att vrida. Sen blev det brännare och elda ordentligt. Sen kyla.
Inget funkade så till slut satte jag fast pinnen från gamla styrleden i hålet vid hjulet, tog nyckeln kring muttern och tog spjärn med foten upp i hjulhuset.
Tah dah! Gamla styrleden gled av. På med nya och så funkade allt.
Användarvisningsbild
av emwtur
#412466
crumpets skrev: till slut satte jag fast pinnen från gamla styrleden i hålet vid hjulet, tog nyckeln kring muttern och tog spjärn med foten upp i hjulhuset.
Tah dah!
emwtur skrev: 1 - man lossar muttern innan man tar loss konan i styrleden - personligen brukar jag köra av gängan med en stålborste först och sen på med lite MD40 eller 5-56


Hrrmmm :-)
Användarvisningsbild
av erikn
#412547
crumpets skrev:Fick till slut loss eländet idag.
Provade först att vrida. Sen blev det brännare och elda ordentligt. Sen kyla.
Inget funkade så till slut satte jag fast pinnen från gamla styrleden i hålet vid hjulet, tog nyckeln kring muttern och tog spjärn med foten upp i hjulhuset.
Tah dah! Gamla styrleden gled av. På med nya och så funkade allt.
Tror nog att värmen gjorde sitt till. Utan den hade du nog inte fått loss det alls, då hade någonting annat gått sönder.
av volvotok
#423938
Jag har problem att få loss muttern som sitter på skruven med klotet. Satans vad den satt till en början, men efter idelt bankande så kom den loss. Men se på min förvåning när jag upptäckte att hela klotet gick att snyrra 360 grader. Jaha, men en 7mm mejsel skulle ju kunna göra jobbet och hålla fast skruven, hmmm en 18 mm mot en 7 mm lägger man därtill en mängd, typ 17 000 mils åkande på saltiga vägar så förstår ni hur runddragen den skruven blev.

Är det någon som har några tips? Jag tänker mig en mutterdragare, gasbrännare och kylsprej. Men sen återstår ju att man ska pressa ut hela skruven genom godset, där är jag lite osäker på att min spindelledsavdragare kommer göra jobbet. Den verkar ha tendens att glida av. Är det någon som vet om en brytgaffel fungerar?
Användarvisningsbild
av emwtur
#423948
vinkelslip/kapskiva ?
om jag fattar rätt om vilken mutter det är så är det väl bara att kapa av mutter och bult, konan verkar ju redan ha släppt, annars får man försöka pressa fast konan igen så man kan lossa muttern.
/emwtur

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]