Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
#412079
Fick nedslag på den på besiktningen och gav mig så ut för att byta den idag.
Muttern som sitter vid hjulet gav med sig efter mycket kreativ övertalning(våld), men sedan att få loss själva leden från pinnen som går in till bakom motorn är ju lögn i helvete. Har provat med kylsprey, rostlösning och att knacka på skiten när den är nerkyld men inget hjälper.

Hur fan får man loss eländet?
av Kobolt
#412112
Bytte min yttre styrled för en månad sedan efter besiktning. Då inte ens min rörtång hjälpte så går misstanken att låsmuttern limmas med cyanolit eller dylik låsning. Ska förmodligen värmas bort. Hade dock ingen lust att elda under min bil så jag kollade avståndet mellan hjulen med den nya styrleden i påskruvad. Avståndet hade minskat ca två millimeter. Toleransen, enligt min verkstadshandbok uppges till +/- 1 mm ! varför jag helt enkelt applicerade en 2 mm bricka emellan och fick det att funka utan att lossa låsmuttern. Vet egentligen inte hur toleransen ska mätas men om hjulen ligger i samma lägen som tidigare så får man hoppas att de låg innan. Mätte förresten avståndet med ett märke på en gammal duschstång jag hade liggande, så högt upp det gick under motorn. Den spände ut bra mellan hjulen och det kändes ok. Bilen stod natusligtvis nedsänkt på backen vid mätningen. Misstänker att en felinställning sliter däck.
av rd350
#412136
Håll en slägga, så tung så möjligt på baksidan av muttern, knacka (banka!) sen runt om på muttern med en hammare hela tiden med släggan som mothåll den släpper garanterat gärna med hjälp av lite rostlösning. Smörjer du sen den nya med fett på gängorna behöver du aldrig uppleva detta problem igen. :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
#412140
Redan knackat med slägga :( Får bli att köpa gasolbrännare imorgon tror jag.
Användarvisningsbild
av emwtur
#412155
1 - man lossar muttern innan man tar loss konan i styrleden - personligen brukar jag köra av gängan med en stålborste först och sen på med lite MD40 eller 5-56 .
2 - om inte muttern lossar så lossar styrleden - jag brukar kolla att nya styrleden är lika lång som den gamla
( från centrum på konan - till ändan mot muttern) - hittils har dom alltid varit lika långa
3 lossar muttern drar jag an den mot styrleden och låter den vara där !

- sen skruvar jag dit den nya styrleden ändå till muttern, sätter dit konan och drar fast muttern igen.
- principen är alltså att man använder muttern som märke för var leden skall sitta !
- det är inte någon helt korrekt metod - men den har varit tillräckligt noggrann för mitt bondmekande hittills !
/emwtur
Användarvisningsbild
av crumpets
#412225
Provade att skruva muttern men lyckades tyvärr inte få loss den heller :( Några bra tips? Har kört på rostlösare, sån som kyler ner också. Mycket rikligt..
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
#412308
TIPS använd kul hammare o mothål, kul hammaren ger mer punkt belastning på metallen o den sträcker sej lite lättare

när det gäller värme så kan en varmlufts pistol funka om man inte har något annat till gängligt

annars hade jag efter att ha bankat mej trött med hammaren använt två rörtänger o försökt lossa med

finns ju en knöligare metod om inget annat funkar nämligen att skära hack i styrleden o försöka spräcka den akta gängen bara

/olof
av Cicaro
#412313
Börja med stålborste och kniv och få bort all rost som sitter så du kommer åt sen är det Varva värme, knackande omväxlande med kylspray som gäller. Då brukar de flesta rostiga muttrar och bultar ge med sig efter ett tag, men det krävs tålamod.(för att ge lite tidsperspektiv så fick jag varva rostlösare, värme och knackande i 2½ timme när jag skulle ha bort bultarna som höll ett bromok)
Användarvisningsbild
av Varti
#412444
ja brände på med gasol o knacka en del o värmde igen osv,,, lossna efter tag tog sin lilla tid hehe :D

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]