Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan som rubriken lyder ska ha tändstift till min volvo ska köpa dom på prem men dom vet ju inte vilka stift jag ska ha, dom bad mig kolla på nätet. därför jag frågar här för ett snabbt svar

vill ha standrat stift
Afolkers skrev:Hehe, hade tänkt och byta stift bara för sakens skull snart men, 1k för tändstift te min 945 känns bara LITE overkill. Kanske t.o.m inte e bra på orginal bil som min NÄSTAN e i sammanhanget.
Va? Tycker du inte din bil är värd att kosta på? :shock:

Men skämt å sido, om stiften håller vad det lovar så kanske man faktiskt tjänar igen det på lägre förbrukning och längre hållbarhet. Du behöver alltså inte byta stift sen på många år.

Jag kommer nog köpa dom i sommar för att testa. Också så att den blir lättstartad i vinter. Ska se också om min trimmade turbo kan gå lite bättre vid fullt tryck, idag går den lite ojämnt där.
leifer skrev:NGK har kommit med ett nytt stift som ska vara bättre än allt annat. Dock svårt att tro reklamen. Dyra också, 250 kr st. Vore kul om nån kunde prova dock på en 940 turbo och återkoppla resultatet.
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=163
Nytt och nytt, sådana har funnits i minst 5 år, säkert längre.
Populärt bland tvåhjuliga hojar. Men någon skillnad på gång har det inte varit, mitt har dessutom gått sönder efter ett år.
På en bil skulle jag aldrig använda sådana stift så länge man inte har tändproblem i samband med sjuka laddtryck etc. Enbart om tändspolbyten och elektrodavståndsjustering inte hjälper. Fel värmetal kan även vara ett fel för vanliga stift.

Dock avrekommenderas sådana stift om man kör mettis, osäker på om samma gäller etanol också.
Ok, jag skippar Iridium. Kollar nu på mekonomen, finns t.ex. Beru Ultra-X Platina, Bosch Super4, NGK V-line, NGK, Bosch std, Beru ultra-X och Beru std.

Kollat lite på nätet nu, några säger att NGK är bäst. Vad är skillnaden på NGK och NGK V-line?
leifer skrev:NGK har kommit med ett nytt stift som ska vara bättre än allt annat. Dock svårt att tro reklamen. Dyra också, 250 kr st. Vore kul om nån kunde prova dock på en 940 turbo och återkoppla resultatet.
http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=163
Du råkar inte veta vart man kan köpa sånna stift ? :) Letat men hittar ingen återförsäljare :S tänkte testa på min turbo nämligen :D
Fundering på fälgar XC60-2017

Tack för svar! man blir ju tokig i däck […]

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]