Sida 1 av 1

kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: sön 02 maj 2010, 17:21
av bodies940
Har tänkt mig byta kamrem under veckan, har gjort en liten förkoll på arb. omfattning
Kamkåpan är ju delad, och vad jag förstår behöver man ha bort bägge delarna för att lägga på remmen.
Då behöver man ju oxo plocka bort remskivan på vevaxeln,vilket kanske ändå behövs, för det verkar läcka ur främre tätningen. Är det något man kan vänta sig i form av otrevligheter vid detta jobb ?
Duger Biltemas k-remsats eller är detta nåt man behöver köpa i original (Volvo)

Himsket tacksam för alla goda råd o anvisningar..................bodies940

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: sön 02 maj 2010, 21:25
av rd350
Väldans lätt arbete, möjligen kan remskivan vara fastrostad men den brukar släppa med rostolja och gummiklubba. Dock bör du ha tillgång till mutterknackare att ta bulten med, finns ett verktg att hålla remskivan med har man inte det är det mutterknacken som gäller. Se till att de små m6 skruvarna som håller kåpan med packboxen inte har lossnat, det är ganska vanligt med oljeläckage som följd. Beträffande Biltema så är de någ inte mycket billigare än original till 230 motorn, Volvo "skänker" nästan bort dem!

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: mån 03 maj 2010, 09:05
av Casal
Var noga med dra nedre remskivan ordentligt, rejäl förlängare och lägg i högsta växel + klossar vid hjulen som mothåll. Annars lossar remskivan ganska snart, min lossade när den var dragen med mutterknackare.

Håll koll på markeringarna för remskivorna.
Förvänta dig inte att arbetet är jättelätt, det är allt lite pyssel ändå om man inte gjort det förut.

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: mån 03 maj 2010, 13:23
av freak1
Casal skrev:
Håll koll på markeringarna för remskivorna.
Ursäkta intrånget i tråden men måste ställa en fråga som har med jobbet att göra:
Om man nollar motorn fel går den att starta överhuvudtaget då??
Vevaxeln går ju 2 varv när kammen gått 1 varv. Anta att det varit ett remhaveri och
man inte kollar så ettan`s kolv är i topp, då kan det ju bli riktigt fel....eller??

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: mån 03 maj 2010, 22:56
av bensinskalle
freak1 skrev:
Casal skrev:
Håll koll på markeringarna för remskivorna.
Ursäkta intrånget i tråden men måste ställa en fråga som har med jobbet att göra:
Om man nollar motorn fel går den att starta överhuvudtaget då??
Vevaxeln går ju 2 varv när kammen gått 1 varv. Anta att det varit ett remhaveri och
man inte kollar så ettan`s kolv är i topp, då kan det ju bli riktigt fel....eller??
( om nu ventilerna är hela efter ett brott :mrgreen: )

Nä men de är så att du har markeringar på alla 3 remhjulen, och när alla dessa står mot sin markering är motorn 100% nollad. En vanlig fråga är hur det fungerar just med att vevaxeln snurrar 2 varv medan kammen 1, att det skulle bli fel om man då råkar snurra veven ett varv med stillastående kam, men detta är HELT ofarligt ( kolvarna kan dock slå i ventilerna ). Om tändningen hade varit kopplad på vevaxeln hade det blivit problem, men på dessa motorner är kopplingen direkt kopplad till kamaxeln så den behöver man inte bry sig om.

Svänghjulsgivaren spelar heller ingen roll, svänghjulet ändrar ju inte utseendet vartannat varv ;)

Somsagt huvudsaken är att du ser till så alla markeringar står rätt när du lagt på remmen. Lite avvikelser blir det men det får inte vara en hel kugg fel.

Jag har verktyget som man låser vevaxeln med för att lossa remskivan, och den är värd sin vikt i rubiner. Bulten sitter hårt som fan, och den ska dras åt hårt som fan. Tror man ska dra ca 60Nm, och sedan vinkeldra 90 grader. Jag lyckades inte få stopp på min bilfan utan spärren i alla fall, och det fjädrar mycket i drivlinan. Mitt remhjul lossnade efter första försöket med diverse konsekvenser....

Bytet av packboxen kan vara lite knepigt också. Jag bytte nyligen samtliga på ett b230 block och jag tillverkade då pressverktyg som man pressade i packboxarna med, funka prima :-)-)

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: tis 04 maj 2010, 11:44
av freak1
bensinskalle skrev:
freak1 skrev:
Casal skrev:
Håll koll på markeringarna för remskivorna.
Ursäkta intrånget i tråden men måste ställa en fråga som har med jobbet att göra:
Om man nollar motorn fel går den att starta överhuvudtaget då??
Vevaxeln går ju 2 varv när kammen gått 1 varv. Anta att det varit ett remhaveri och
man inte kollar så ettan`s kolv är i topp, då kan det ju bli riktigt fel....eller??
( om nu ventilerna är hela efter ett brott :mrgreen: )

Nä men de är så att du har markeringar på alla 3 remhjulen, och när alla dessa står mot sin markering är motorn 100% nollad. En vanlig fråga är hur det fungerar just med att vevaxeln snurrar 2 varv medan kammen 1, att det skulle bli fel om man då råkar snurra veven ett varv med stillastående kam, men detta är HELT ofarligt ( kolvarna kan dock slå i ventilerna ). Om tändningen hade varit kopplad på vevaxeln hade det blivit problem, men på dessa motorner är kopplingen direkt kopplad till kamaxeln så den behöver man inte bry sig om.

Svänghjulsgivaren spelar heller ingen roll, svänghjulet ändrar ju inte utseendet vartannat varv ;)

Somsagt huvudsaken är att du ser till så alla markeringar står rätt när du lagt på remmen. Lite avvikelser blir det men det får inte vara en hel kugg fel.

Jag har verktyget som man låser vevaxeln med för att lossa remskivan, och den är värd sin vikt i rubiner. Bulten sitter hårt som fan, och den ska dras åt hårt som fan. Tror man ska dra ca 60Nm, och sedan vinkeldra 90 grader. Jag lyckades inte få stopp på min bilfan utan spärren i alla fall, och det fjädrar mycket i drivlinan. Mitt remhjul lossnade efter första försöket med diverse konsekvenser....

Bytet av packboxen kan vara lite knepigt också. Jag bytte nyligen samtliga på ett b230 block och jag tillverkade då pressverktyg som man pressade i packboxarna med, funka prima :-)-)
Tackar för svaret :)

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: tis 04 maj 2010, 23:15
av Afolkers
Som ny på forumet skulle ja vilja fråga en sak angående kamrems byte just. Bytte kamrem + dom andra också efter ja köpte min 945 nyss (en ltt 230fk) och fick ett konstigt missljud efter detta, från automat lådan låter de som. Hörs tydligt i växelspaken, och är BARA på tomgång, och BARA ibland, växellägen spelar ingen roll.

Sen spraya ja på remspray på remmarna häromdan, o fy faan vilket väsen från vevaxelskivan (tror jag de låter om). Nån idé, bilen går kanon f.ö.

Vore tacksam för hjälp.

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: tis 04 maj 2010, 23:17
av Casal
Afolkers skrev:Som ny på forumet skulle ja vilja fråga en sak angående kamrems byte just. Bytte kamrem + dom andra också efter ja köpte min 945 nyss (en ltt 230fk) och fick ett konstigt missljud efter detta, från automat lådan låter de som. Hörs tydligt i växelspaken, och är BARA på tomgång, och BARA ibland, växellägen spelar ingen roll.

Sen spraya ja på remspray på remmarna häromdan, o fy faan vilket väsen från vevaxelskivan (tror jag de låter om). Nån idé, bilen går kanon f.ö.

Vore tacksam för hjälp.
Kolla bulten till vevaxeln.
Kan vara kamaxeln som sitter lite fel så någon ventil tar i något.

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: tis 04 maj 2010, 23:36
av Afolkers
Ne det är inget sånt, de låter alltså riktigt VÄL ifrån växelspaken, och även under bilen vid lådan och första knutkorset . Det KAN ju leda sig från remskivan, men ljudet är mer som en vibration eller att en pump går i tomme lite. Svårt att förklara. Som ett sjungande ljud, liksom, shoo...shooo..oo..ooo :oops: ... kommer och går på TOMGÅNG som sagt. Nåt farligt lär de inte vara för då hade de rasat för länge sen. Inget dåligt oljetryck är det heller. T.o.m min granne som mekat mycket med sådana bilar, och även var med och bytte remmarna visste inte vad det var.

Re: kamremsbyte-vevtätning-940

Postat: tis 04 maj 2010, 23:48
av Afolkers
Kanske var för jag snålade och köpte mekonomen remmar och sket i och byta spännrullen, men de var inget missljud i den. :cry: Nåt riktigt skumt är det iaf, och de MÅSTE ha med rembytena att göra.