Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kållerado
Hej alla!

Har en 945:a B230 FK (Aut)

Det började för ca 6mån.sedan (första gången) att bilen helt plötsligt bara dog när jag var ute och körde. När man då försöker starta bilen igen, så går starten runt, men pumpar inte fram bränsle. Bilen startar klockrent igen med hjälp av startkablar. Sedan gick det 4-5 veck.så uppenbarade sig samma sak igen! Efter det så bytte jag bränslerelä. Samma sak inträffar efter några veckor igen! Startar återigen med hjälp av startkablar..?

Vid samtliga tillfällen så har det varit regnväder..

/ Magnus
av Rushdie
Hur vet du att den inte pumpar fram bränsle? Lossat returen och kollat att det flödar där? För annars kan ju lika gärna vara tändningen det är vajsing på.

Lite otippat att du kopplar startkablar till en bil där starten går runt, och dessutom får igång den :shock:

Finns några uppslag:
Dålig jord till motorn
Hallgivare som spökar (eventuellt beroende på dålig jord)
Fördelare / rotor som inte mår bra innuti

Sen kan man alltid misstänka generator (dålig jord, dåliga kol, trasig lampa/bruten krets till D+ etc som gör att den inte börjar ladda.) Men då skulle starten inte gå så det faller lite på det.
av Torkelk
Hej, jag sökte mig just till detta forum för att fråga om precis samma problem. Jag har en 945SE -97 med LTT sedan ca6mån. Mycket nöjd med bilen (har bara gått 16000mil) och använder den flitigt för att dra tävlingsbilens med.

Men, 3 gånger (aldrig med släp bakom, som tur är) har den nu tvärdött för mig. 2 gånger vid 50-60km/h och en gång i motorvägsfart. Dock går min bil att starta igen ganska omgående, efter bara ~10s-30s.

Jag ska rota runt på de 3 punkter som föreslogs, så får vi se om jag hittar något.
av bodhii
torkelk

du kanske ska ta och känna på bränslerelät som sitter ovanför säkringarna? Har du ett utbytes så prova byt annars ta bort det och löd om det, eventuellt känn på det om det är varmare än de andra!
av Torkelk
Lysande! Tack för tipset, det ska provas snarast! (Hoppades på att det skulle vara någon form av klassiskt fel) :D
av Torkelk
OK. Jag tog isär reläet (vit box till vänster innanför säkringarna) men kunde inte se något fel med det. Alla lödningar såg OK ut. Kan lödningarna vara usla utan att det syns tydligt? Ett nytt relä var ju inte direkt dyrt...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Torkelk skrev:OK. Jag tog isär reläet (vit box till vänster innanför säkringarna) men kunde inte se något fel med det. Alla lödningar såg OK ut. Kan lödningarna vara usla utan att det syns tydligt? Ett nytt relä var ju inte direkt dyrt...
Kallödningar visar oftast sitt fula tryne först när reläet blivit varmt så prova att löda om reläet.

När du hade dina stopp, hade du då dåligt med bränsle i tanken? Hade du nära kvarts tank eller mindre så kan tankpumpen vara boven.

Mvh GK
av bodhii
Årsmodell -97 av 940 har väl bara en pump, vilket är den i tanken. Lödde själv om mitt relä utan att jag såg några som helst indikationer på att det var trasigt. Nu funkar det.

Volvo tar väl 350 kr för ett nytt relä? Det står ju en stämpel på reläet? På mitt stod det 1997. Har för mig att någon har nämnt att reläet ska bytas alternativt lödas om var 5e år, stämmer det?
av Torkelk
Svårt att minnas vad mätaren visade, även om man såklart sneglar dit så fort bilen dör. Men minst ett av stoppen har helt säkert skett med minst halv tank i bilen.

Då jag frågade på Feltema fick jag beskedet att det finns 2 olika reläer, ett grönt och ett vitt. Lättast var att kolla vilken sort som satt i bilen: det var vitt. De skulle bara ha 200kr för ett nytt, så jag skippar lödningsövningen och byter ut det istället.

Stort tack för hjälpen! Rapport följer.
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

AC fungerade fortfarande i min bil också. Me[…]

ABS lampa lyser 740

Kollade noggrannare på allting och märk[…]

Visa din semesterbil(d)

Lagom till att semestern började denna vecka […]

köpa en Volvo S / V60

Tänkte en 2016-2018 Max 15,000 mil Kommer k&[…]