Sida 1 av 1
EGR-temgivare
Postat: tor 08 apr 2010, 16:05
av knota1963
Har en 945 -95 Ltt, miljölampan tänds ibland. felkoden 4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig. bilen verkar gå bra ändå, tar man bort larmet så så går det 5-10 mil innan den tänds igen.
Hittade att givaren skulle ligga på 500-600 ohm vid rumstemp, men jag får ett annat värde på min 180 K ohm, men den ändrar värde om man värmer den i handen.
Någon som kan bekräfta att 500-600 ohm är rätt, eller någon som har en givare som går att mäta på.
Re: EGR-temgivare
Postat: tor 08 apr 2010, 23:22
av knota1963
500-600 ohm måste vara fel, hittade på en engelsk volvosida att det ska vara ca 200 k ohm på en 850 turbo och det ska vara samma givre på den enl Volvo mfl, i så fall så ligger min givare rätt så ok ohm tal..
4-1-3 = EGR-temperaturgivaren (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten använder sig av signalen från EGR-temperaturgivaren för att fastställa om det finns något EGR-flöde eller ej. Om styrenheten får en signal som är för hög, för låg eller är felaktig (dvs temperaturgivarens signal förändras då styrenheten inte lägger ut något EGR-flöde) sätts felkod.
Felorsak:
Felaktig temperaturgivare (avbrott eller kortslutning i givaren, resistansen hos givaren är vid rumstemperatur ca 500-600 Ω).
Avbrott på signalledning.
Kortslutning till jord på signalledning.
Avbrott på jordledningen.
Kortslutning till annan ledning.
Felaktig styrenhet monterad (t.ex. NTC-typ).
Re: EGR-temgivare
Postat: fre 09 apr 2010, 00:56
av Rushdie
Kan du visa var givaren sitter / lämplig mätpunkt, så kan jag ta och mäta på min.
Re: EGR-temgivare
Postat: fre 09 apr 2010, 08:35
av knota1963
Givarenkroppen sitter inskruvad i själva EGR ventilen, kontaktstycket sitter på en plåt under insuget så det är rätt lätt att komma åt och mäta, ska försöka ta en bild senare.
Här är en bild på en ny givare så länge
http://www.autopartsdeal.com/catalog/?N ... ure+Sensor
Om du mäter så ohm mät även från varje stift till jord också.
Re: EGR-temgivare
Postat: fre 09 apr 2010, 19:05
av Jocke S.
Vilken resistans har du mellan stift 2 på kontakten till givaren och stomme (jord)?
Vilken spänning har du mellan stiften på den motsvarande kontakten när tändningen är på?
Vilken spännning har du mellan stiften när givaren är ansluten och motorn går på tomgång?
Re: EGR-temgivare
Postat: fre 09 apr 2010, 22:56
av knota1963
Vilken resistans har du mellan stift 2 på kontakten till givaren och stomme (jord)?
Svar: Oändligt på båda stiften
Vilken spänning har du mellan stiften på den motsvarande kontakten när tändningen är på?
Svar: 5 volt
Vilken spännning har du mellan stiften när givaren är ansluten och motorn går på tomgång?
Svar: 3,99 volt (kontaktstyckena sitter alltså ihopsatta)
Re: EGR-temgivare
Postat: lör 10 apr 2010, 09:06
av Jocke S.
knota1963 skrev:Vilken resistans har du mellan stift 2 på kontakten till givaren och stomme (jord)?
Svar: Oändligt på båda stiften
Där har du felet. Mellan stift 2 på givarens kontakt och givarens chassi ska du ha 0 ohm.
Re: EGR-temgivare
Postat: lör 10 apr 2010, 14:31
av knota1963
Jocke S. skrev:knota1963 skrev:Vilken resistans har du mellan stift 2 på kontakten till givaren och stomme (jord)?
Svar: Oändligt på båda stiften
Där har du felet. Mellan stift 2 på givarens kontakt och givarens chassi ska du ha 0 ohm.
Ok, får försöka hitta en ny givare, var inte så dyr 675kr hos Volvo.
Kom på att en kompis hade köpt en 945 Ltt,( -96 tror jag) tänkte jag mäter på den också, men han hade inte tempgivare i sin EGR, kontaktstycket fanns i elsystemet men ingen givare som sagt och inget hål i EGR-ventilen för givare, fanns alltså både och eller?
Verkar inte heller som att att den mäter tempen i givaren kontinuerligt, kopplade loss min och åkte en bit men ingen lampa har tänts än.
Edit: nu har jag åkt ca 5 mil utan givaren inkopplad, inte lampa har tänts ännu, förra gången den tändes hade jag åkt ca 4mil sedan reset, testar väl ett tag till urkopplad.
Re: EGR-temgivare
Postat: sön 11 apr 2010, 20:17
av Sparkz
Det finns två olika givare, NTC och PTC. Hänger på chassinummer vilken du har.
Eller, om du ändå har loss den och mäter så kan du ju se åt vilket håll den ändrar sig när du värmer den. Positiv Temperature Coefficient: Resistansen ökar när temperaturen ökar. NTC tvärt om.
Re: EGR-temgivare
Postat: sön 11 apr 2010, 21:57
av knota1963
Redan kollat resistansen minskar när man värmer den, för övrigt ca 2mil till idag utan givare inkopplad, ingen lampa tänd än???
Men vad jag såg fanns det bara ett artikelnr hos Rejmes (Volvo) på givare??.
även här verkar det bara finnas en modell??
http://www.autopartsdeal.com/catalog/?D ... 3624&Nty=1