Sida 1 av 2

Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 16:57
av ninesixtee
Familjens "direktionsvagn", en elegant mörkblå 960, har nu tuffat på utan problem i dryga 1000 mil sedan inköp. För ett par veckor sedan märkte jag att motorn vibrerade mer än vanligt på tomgång, motorgången kändes på ett helt annat sätt inne i kupen och genom vävelspaken som fladdrade betänkligt. Vid vanlig körning är motorn lika silkeslen som vanligt.

Bytte olja och filter i helgen och nu är vibrationerna borta MEN tomgången har höjts från ca 600 rpms till 1000 vid tomgång. Motorn går jämnt och utan några missljud, drar minimalt med olja men 1000 rpms känns "stressat".

Någon som upplevt något liknande? Vad kan det bero på?

Tackar¨på förhand

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 17:24
av rd350
Som du beskriver det går den inte på alla cylindrar, sök efter tjuvluft med startgas. Kan även vara en tändspole som gett upp eller en kabel till dessa. Kolla genom att lossa kablarna till spolarna en i taget så märker du vilken cylinder som är borta.

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 17:37
av Gelis
Insugspackningen är ju en klassiker på dessa maskiner, har jag blivit drabbad av för några år sedan. Startgas runt insuget är att rekommendera

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 18:34
av ninesixtee
rd350 skrev:Som du beskriver det går den inte på alla cylindrar, sök efter tjuvluft med startgas. Kan även vara en tändspole som gett upp eller en kabel till dessa. Kolla genom att lossa kablarna till spolarna en i taget så märker du vilken cylinder som är borta.
Tack för input...fan också :( Men borde det inte kännas att den bara går på 5 burkar, den borde ju kännas slöare? Eller är det så att den bara gör det på tomgång och kickar igång när varvet blir högre?

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 19:17
av jockas
ninesixtee skrev:
rd350 skrev:Som du beskriver det går den inte på alla cylindrar, sök efter tjuvluft med startgas. Kan även vara en tändspole som gett upp eller en kabel till dessa. Kolla genom att lossa kablarna till spolarna en i taget så märker du vilken cylinder som är borta.
Tack för input...fan också :( Men borde det inte kännas att den bara går på 5 burkar, den borde ju kännas slöare? Eller är det så att den bara gör det på tomgång och kickar igång när varvet blir högre?
Kan vara svårt att både höra och känna på en 6a.. Iaf svårare än en 4a. 6or går ju så mjukt ändå även om en cylinder misständer lite.

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 20:23
av erikn
ninesixtee skrev:
rd350 skrev:Som du beskriver det går den inte på alla cylindrar, sök efter tjuvluft med startgas. Kan även vara en tändspole som gett upp eller en kabel till dessa. Kolla genom att lossa kablarna till spolarna en i taget så märker du vilken cylinder som är borta.
Tack för input...fan också :( Men borde det inte kännas att den bara går på 5 burkar, den borde ju kännas slöare? Eller är det så att den bara gör det på tomgång och kickar igång när varvet blir högre?
Läcker den i insugspackningen så är det bara på tomgång den går dåligt. Kollegan har en 960, hans läckte. Jag tänkte hjälpa honom, men det sitter lite konstiga slangar som har special slangklämmor så han lämnade in den i stället.

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 21:39
av quisten
Tror du inte det är insprutningen som kärvar.... ?
Min 3 nolla bluddrar ibland då man statar men går över efter 1 min det verkar bli bättre med stp injection clean.
Kolla insprutningen innan topplocket tas bor helt i onödan.

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 23 mar 2010, 22:06
av Gelis
Varför ska han ta bort topplocket ???

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: ons 24 mar 2010, 11:52
av ninesixtee
quisten skrev:Tror du inte det är insprutningen som kärvar.... ?
Min 3 nolla bluddrar ibland då man statar men går över efter 1 min det verkar bli bättre med stp injection clean.
Kolla insprutningen innan topplocket tas bor helt i onödan.
Ska kolla även det, tack.
Varför ska jag lyfta på toppen för att kolla insugsgummina? :?:

Re: Motorknas 960 2,5 -96?

Postat: tis 21 sep 2010, 11:34
av ninesixtee
Trådlyft...det var insugspackningen.

Två veckor senare fick jag byta packningar i båda slavcylindrarna till kopplingen....det kostar på att åka finbil :D