Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#391891
Tjena, köpte idag en Volvo 964 -92. Besiktningen klagade på en dålig bakstötdämpare på ena sidan, och dåliga bromsklossar.

Trodde det skulle vara billigt att fixa, men efter att ha letat runt lite så verkar dämparna kosta ca. 3000kr styck. Bilen har alltså delad bakaxel, multilink.

Vet någon om det finns ett billigare alternativ än att köpa http://www.skruvat.se/Stotdampare-P13776.aspx ?

Skulle det fungera om man köpte dämparna till stela bakaxeln?

Jag vet inte om 960n har automatisk nivåsjustering eller inte, men det verkar gå att byta till vanliga dämpare på vissa av Volvos modeller åtminstone, enligt denna tråd: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Jag läste i en annan tråd att det är möjligt att lägga i vanliga 940 dämpare, dock är dom kortare så distanser krävs. Blir installationen knepig då? Finns det något bättre alternativ?

Måste jag byta båda dämparna, eller räcker det med att jag byter den han klagade på?

Är i stort behov av hjälp, jag kommer inte ha råd att lägga 6000kr+ arbete på att få bilen besiktigad.

/Robert
#391996
Bilen har nivomat dämpare dvs automatisk nivåreglering. Det passar inte med vanliga dämpare pga att spiralfjädrarna är klenare än till vanliga dämpare. En hel del av fjäderfunktionen sitter i nivomatdämparen. Hänger du dit vanliga dämpare så kommer bilen att hänga med baken och bli väldigt mjuk i fjädringen.

Tror inte ens att det finns några standard dämpare som passar, men jag tror bara, vet alltså inte.
#392049
Dom lär inte märka det, om det är gjort på ett vettigt sätt. Och i min värld så har dom inte med det att göra.
Jag hade fjäderbrott bak på min 960 -93:a inte fan såg dom det.

Men finns det inga nivomat till 960 på skroten?
#392132
Det är inte lätt att hitta 960n överhuvudtaget här, eftersom jag bor i Finland. Så jag tror inte det finns på skroten, men man kan ju ha tur.

Efter att ha funderat lite så har jag kommit underfund med att det nog är både enklast och billigast att byta till likadana dämpare som är på nu. Rätta mig om jag har fel!

Är det någon som vet var jag hittar billigast nivomat dämpare som passar till min bil? Länka gärna isf :)

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]