Trasig tempgivare? 740 -89 B230F *LÖST*
Postat: lör 16 jan 2010, 13:20
Skoj skoj, aldrig kan en 20 år gammal bil gå felfritt i ett år
Men men ska väl inte klaga direkt sällan något går sönder.
Men... Idag var jag på väg till affären, reagerade på att tempen bara gick upp till ca 1/3 och funderade på om det var slut på glykol, på vägen till nästa mack han tempmätaren slå upp och ner 4-5 gånger väldigt fort(från 0 till arbetstemperatur dvs). Var närmare Min än Max på glykol så fyllde på lite och väntade en stund utifall det var termostaten så jag inte fick en kokande bil.
Sen började jag fundera: Har ju full värme i kupén. På vägen hem från affären sen började tempgivaren visa vad den brukar innan den på en halv sekund dippade ner till noll där den stannade. Efter att ha kört hem igen(ca 2½ mil)(tänkandes att så länge jag har värme i kupén så borde inte bilen koka) så öppnade jag motorhuven och kände på kylaren som var precis så varm som jag förväntade mig att den var efter 5 mils körning(2½ mil t.o.r.)...
Känns som att om det vore pumpen eller termostaten borde inte instrumentet ändra sig så fort utan sakta krypa mot koktemperatur? Uteslöt glapp i instrumentpanelen eftersom ingenting hände när jag dunkade till panelen, varken när mätaren stod på min eller när den vägrade krypa upp någonting...
Men går det att mäta givaren? Trodde givaren satt i kylaren men den givaren måste vara till elfläkten(acn) efter att ha läst nedanstående tråd så antar jag att det är givaren inringad med ett som spökar:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... re#p362208
Tyvärr skulle mekonomen ha 370 kr för en ny annars hade jag köpt en bara för att testa.
Tre frågor:
- Går det att mäta om den är trasig?
- Är det här rätt givare? :http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11689.aspx
- Är det någon som tror det är något annat som felar?
Men... Idag var jag på väg till affären, reagerade på att tempen bara gick upp till ca 1/3 och funderade på om det var slut på glykol, på vägen till nästa mack han tempmätaren slå upp och ner 4-5 gånger väldigt fort(från 0 till arbetstemperatur dvs). Var närmare Min än Max på glykol så fyllde på lite och väntade en stund utifall det var termostaten så jag inte fick en kokande bil.
Sen började jag fundera: Har ju full värme i kupén. På vägen hem från affären sen började tempgivaren visa vad den brukar innan den på en halv sekund dippade ner till noll där den stannade. Efter att ha kört hem igen(ca 2½ mil)(tänkandes att så länge jag har värme i kupén så borde inte bilen koka) så öppnade jag motorhuven och kände på kylaren som var precis så varm som jag förväntade mig att den var efter 5 mils körning(2½ mil t.o.r.)...
Känns som att om det vore pumpen eller termostaten borde inte instrumentet ändra sig så fort utan sakta krypa mot koktemperatur? Uteslöt glapp i instrumentpanelen eftersom ingenting hände när jag dunkade till panelen, varken när mätaren stod på min eller när den vägrade krypa upp någonting...
Men går det att mäta givaren? Trodde givaren satt i kylaren men den givaren måste vara till elfläkten(acn) efter att ha läst nedanstående tråd så antar jag att det är givaren inringad med ett som spökar:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... re#p362208
Tyvärr skulle mekonomen ha 370 kr för en ny annars hade jag köpt en bara för att testa.
Tre frågor:
- Går det att mäta om den är trasig?
- Är det här rätt givare? :http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11689.aspx
- Är det någon som tror det är något annat som felar?
