Sida 1 av 1

Trasig tempgivare? 740 -89 B230F *LÖST*

Postat: lör 16 jan 2010, 13:20
av Cicaro
Skoj skoj, aldrig kan en 20 år gammal bil gå felfritt i ett år :P Men men ska väl inte klaga direkt sällan något går sönder.

Men... Idag var jag på väg till affären, reagerade på att tempen bara gick upp till ca 1/3 och funderade på om det var slut på glykol, på vägen till nästa mack han tempmätaren slå upp och ner 4-5 gånger väldigt fort(från 0 till arbetstemperatur dvs). Var närmare Min än Max på glykol så fyllde på lite och väntade en stund utifall det var termostaten så jag inte fick en kokande bil.

Sen började jag fundera: Har ju full värme i kupén. På vägen hem från affären sen började tempgivaren visa vad den brukar innan den på en halv sekund dippade ner till noll där den stannade. Efter att ha kört hem igen(ca 2½ mil)(tänkandes att så länge jag har värme i kupén så borde inte bilen koka) så öppnade jag motorhuven och kände på kylaren som var precis så varm som jag förväntade mig att den var efter 5 mils körning(2½ mil t.o.r.)...

Känns som att om det vore pumpen eller termostaten borde inte instrumentet ändra sig så fort utan sakta krypa mot koktemperatur? Uteslöt glapp i instrumentpanelen eftersom ingenting hände när jag dunkade till panelen, varken när mätaren stod på min eller när den vägrade krypa upp någonting...

Men går det att mäta givaren? Trodde givaren satt i kylaren men den givaren måste vara till elfläkten(acn) efter att ha läst nedanstående tråd så antar jag att det är givaren inringad med ett som spökar:
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... re#p362208

Tyvärr skulle mekonomen ha 370 kr för en ny annars hade jag köpt en bara för att testa.
Tre frågor:
- Går det att mäta om den är trasig?
- Är det här rätt givare? :http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperat ... 11689.aspx
- Är det någon som tror det är något annat som felar?

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F

Postat: lör 16 jan 2010, 14:26
av volvo944gl
Hej! Tack för du skrev så mycket om felet :)
Har du kollat termostaten?
Bild
Här ser du den som är rödmålad. montera loss denna, byt ut termostaten o se om det hjälper. den kostar ca 80 kr

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F

Postat: lör 16 jan 2010, 14:31
av Cicaro
Känns som det inte kan vara termostaten med tanke på att om det vore termostaten som ströp borde det inte komma värme varesig till kupén eller till kylaren?

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F

Postat: lör 16 jan 2010, 14:44
av Vovlo_Henrik
Det är den inringade givaren, ett vanligt fel är glapp i kontakten på givaren och den kan även ha ärgat :wink:

Mätvärden:
+20º = 2500 Ohm
+80º = 300 Ohm

Om givaren från skruvat är rätt vet jag inte då det inte står vilket system den passar till :???: Eller är det jag som inte kan läsa?? Det finns 2 typer och du ska ha den som passar LH2.4 :-)-)

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F

Postat: lör 16 jan 2010, 15:58
av Cicaro
Tack Vovlo_Henrik!

Nu har jag varit ute och mätt... Tog loss och rengjorde kontakten från bilen och skrapade på pinnarna från givaren. Smörjde lite och mätte givaren, då låg värdet på ca 1800 Ohm, eftersom bilen var ljummen fortfarande så kan det nog stämma tänkte jag och startade bilen varpå mätaren fungerade som den skulle. Tog loss och mätte igen när den var uppe i arbetstemperatur: givaren pendlade mellan 250 och 450 ohm.

Satte tillbaka glad i hågen vad bra det var bara lite oxid. Lät bilen gå på tomgång och tempmätaren åkte lite jojo fram och tillbaka. Åkte ett varv varpå det först stabiliserade sig och visade arbetstemperatur och i sista kurvan när jag skulle backa in på parkeringsrutan så gick mätaren ner till noll igen. Ut och mätte, ohmtalet var då så högt att det låg utanför min multimeters mätområde(dvs över 20 000 Ohm).

Och om man interpolerar dina värden så tyder ett högt ohmtal på att mätaren ska visa lite, vilket den gjorde(visade ju absolut ingenting). Så jag antar att det är en ny givare som gäller?

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F

Postat: lör 16 jan 2010, 16:23
av Vovlo_Henrik
Avviker värdena såpass mycket som vid den sista mätningen så är det troligen givaren :-)-)

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F

Postat: lör 16 jan 2010, 17:41
av Cicaro
Tja hellre det än att behöva felsöka vidare :-)

Får beställa en ny givare och se(väntar dock på ev. samfrakt med bekant så tar nog ett par veckor). Återkommer när det är löst :-)

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F *Väntar på reservdel*

Postat: tis 19 jan 2010, 17:04
av Jonasolof
Kolla också oxid på efterföljande kontaktdon. Kopplingsschema mm på volvoracing.se. Använd riktig elektronikspray mot oxid, inte ledande WC40. Kom ihåg att byta skala när motståndet blir högre,annars visar digitala instrument konstiga värden.

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F *Väntar på reservdel*

Postat: tis 19 jan 2010, 17:30
av Jocke S.
Rätta värden för tempgivare till tempmätaren:
(Gäller modellåren 1987-1993)
60°C = 560 Ω
90°C = 206 Ω
100°C = 153 Ω

Re: Trasig tempgivare? 740 -89 B230F *LÖST*

Postat: lör 06 feb 2010, 11:23
av Cicaro
Idag bytte jag tempgivaren mot den jag köpte från skruvat.

Fick klippa sönder honkontakten som satt på den gamla givaren för att få på en hylsa då den inte släppte med vridet jag hade på blocknyckeln.

Efter det gick den ur och jag skruvade med handkraft i den nya givaren.. Sen fick motorn stå på tomgång och den gick upp till arbetstemperatur ganska fort. Får se om jag byter termostaten sen också bara för att...

Med andra ord slutet gott allting gott(fast nu har vattenpumpen börjat tjuta/ticka blä!)