Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Susanne67
Så har det hänt igen.....bilen stannar helt plötsligt! Det har nu hänt 2 ggr och båda gångerna har jag kunnat starta bilen och köra iväg igen. Men varför stannar den bara?? Bägge gångerna har jag kört ganksa långsamt på 3:ans växel tror jag, ena gången saktade jag in för att det köade till sig och andra gången för att jag skulle svänga längre fram. Andra gången startade bilen på andra försöket och första gången på första försöket. Bilen har varit svårstartad en gång. Bilen är gammal, det är en 96:a och den har gått 33000 mil.
En liten gissning jag har är att det kanske är något med bränslepumpen att göra.

Övriga problem jag har med bilen är att den dricker olja, förmodligen pga att turbon är trasig. Sedan lyser ABS bromslampan på instrumentpanelen. Är det något som man ska oroa sig över? Kommer de att ge en 2:a på besiktingen eller är det något som försämrar bromsarna mycket?
Vet inte om detta har något med att bilen stannar att göra.

Tacksam för hjälp!
tja=)

Farsans 945 b23 stannade också plötsligt ibland, kommer inte exakt ihåg vad det var som byttes på verkstaden, men det var typ nån vev eller kamaxel givare som strula.
bilen betede sig ungefär som du beskrev.
men det kanske också kan vara ett relä till bränslepumpen som strular.

om du vill testa abs pumpen så är det bara att göra en abs-låsning, om den funkar så känner du vibrationer i pedalen.

mvh fille*
Gällande ABS lampan. Det är med största sannolikhet en givare som är kass. Bilen går INTE igenom besiktning förrän lampan slutat lysa. Fick själv en ombesiktning. Ett jäkla jobb att få bort givaren som va paj men till slut, med borrmaskin så gick det.
Medan du ändå byter givaren som är kass, se också till att göra rent kuggarna/piggarna på navet så inte dessa skrapar mot givaren och trashar den nya igen.

Med att bilen stannar:
Att byta och kolla pumpar känns som ett standardsvar som löser långt ifrån allas problem. Har själv samma med att min bil dör och jag har inte den blekaste vad det kan vara. Beredd att sälja hela bilen för att jag inte orkar med allt som dyker upp. Är det inte motorstopp, så är det styrservon och något annat blaj som pajar.
Jag hade exakt samma problem med min bil, de var ett bränslerelä bara. =)

lycka till
Tack för svaren.
Ska kolla om det kan vara bränslerelät. Man är ju lite nervös att köra bilen nu, ifall den stannar och inte går igång igen....

Och fixa den fördömda ABS lampan innan besiktningen
Nu hände det igen! Denna gång körde jag lite snabbare på 70 väg. Helt plötsligt känner jag att något känns annorlunda och upptäcker att den inte svarar överhuvudtaget när jag trycker på gaspedalen. Men den har ännu inte stannat helt. När jag växlar ner och bromsar lite för att svänga in på en ficka längre fram så stannar bilen helt.
Första gången jag vrider om nyckeln så går startmotorn runt, men den tänder inte. Andra gången så går den igång igen. Jag vänder då för att köra hemåt då jag är rädd för att bli stående...men kommer hem utan problem.
Tycker faktiskt att den är lite slöare an vanligt i accelarationen. Men jag tänkte att det kanske berodde på att turbon var kass. Men det kanske beror på detta också?
Låter det fortfarande som det kan vara bränslepumpsrelät? Hur mycket kostar det att byta i så fall?
av Lesjö
Sannolikt så är bränslereläet trasigt. Titta överst i forumraden så visar den reläets placering bakom askkoppen sidan E 119 och 135. Lätt att byta, men ganska trångt. Går också att löda om reläet om man är mera duktig.
ABS: systemet måste man börja mäta givarnas båda givare.
Om hastighetsgivaren fungerar så kan man glömma bakre hjulaxelns mätare.
De båda främre givarna måste först mätas. Givarnas båda sladdar sticker fram i motorrummet vid sidan om hjulsidorna. Sladdaren kan mätas i en ohmmeter, och givaren skall ge ungefär 2000 c:a ohm minns jag. Båda givarnas motstånd ungefär lika.
Om båda givarnas fungerar får man ge sig på "kuggkransarna" på båda framhjulen.
Men med stor säkerhet skulle jag tro att "kuggkransen" som är krymt över hjulnavet är sönderrostat. Brukar rosta bort ungefär tio år. Att byta "kuggkransen" måste demontera hjulnavet är ju lite krångligt, men inte omöjligt.
Delarna är inte så dyra. men det är arbetsjobbet som kostar.
Vad dukiga ni är! :D

Måste man fixa ABS sytstemet?? :oops: Eller kan man bara koppla bort den varningslampan typ.....bilen är ju gammal och bromsarna funkar ju ändå. Jag kärringkör ju iaf och smyger fram när det är halt.
Jag tror inte att bilen kommer att klara sig i så många mil till (33 0000 hittills) och vill inte lägga ner så himla mycket pengar till på den.
(hastighetsgivaren fungerar)

Kommer dock att kolla detta med relät för vill ju inte att bilen ska stanna hela tiden.
av Lesjö
Bilprovningen kommer inte att godta även om bromsen byggs om utan ABS-systemet. Var ABS: en monterad på bilen med 96- års modell så går det inte.
Sen vet jag att "duktiga pulare" skulle kunna koppla in en kontrollampa som skulle enkelt kunna lura Bilprovningen.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]