- ons 14 okt 2009, 23:46
#331097
Ok, update!
Va nere i garaget igen med en polare (två hjärnor brukar vara bättre). Vi kunde ganska snabbt konstatera att jag inte förstått era instruktioner rätt. Vi kopplade en startkabel från + på batteriet direkt till matningen (stora) på startmotorn och testade sedan att vrida om nyckeln och se på fan, startmotorn gick runt.
Detta måste väl innebära att det är något problem med kabeln som går från batteriets + till startmotorn, eller? När vi mäter spänningen på matarkabeln till startmotorn så ligger där 12.5V men när nyckeln vrids om så droppar den ner till 0. Jorden i bilen kan det alltså inte vara eftersom vi inte kopplade någon extern jord som emwtur föreslår i inlägget ovan.
Någon som är av en annan åsikt? Annars känns det som att man får inhandla en ny kabel att dra mellan + batteri och startmotor.
Väntar spänt på era åsikter!
Mvh
Jonas
Va nere i garaget igen med en polare (två hjärnor brukar vara bättre). Vi kunde ganska snabbt konstatera att jag inte förstått era instruktioner rätt. Vi kopplade en startkabel från + på batteriet direkt till matningen (stora) på startmotorn och testade sedan att vrida om nyckeln och se på fan, startmotorn gick runt.
Detta måste väl innebära att det är något problem med kabeln som går från batteriets + till startmotorn, eller? När vi mäter spänningen på matarkabeln till startmotorn så ligger där 12.5V men när nyckeln vrids om så droppar den ner till 0. Jorden i bilen kan det alltså inte vara eftersom vi inte kopplade någon extern jord som emwtur föreslår i inlägget ovan.
Någon som är av en annan åsikt? Annars känns det som att man får inhandla en ny kabel att dra mellan + batteri och startmotor.
Väntar spänt på era åsikter!
Mvh
Jonas