Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#331097
Ok, update!

Va nere i garaget igen med en polare (två hjärnor brukar vara bättre). Vi kunde ganska snabbt konstatera att jag inte förstått era instruktioner rätt. Vi kopplade en startkabel från + på batteriet direkt till matningen (stora) på startmotorn och testade sedan att vrida om nyckeln och se på fan, startmotorn gick runt.

Detta måste väl innebära att det är något problem med kabeln som går från batteriets + till startmotorn, eller? När vi mäter spänningen på matarkabeln till startmotorn så ligger där 12.5V men när nyckeln vrids om så droppar den ner till 0. Jorden i bilen kan det alltså inte vara eftersom vi inte kopplade någon extern jord som emwtur föreslår i inlägget ovan.

Någon som är av en annan åsikt? Annars känns det som att man får inhandla en ny kabel att dra mellan + batteri och startmotor.

Väntar spänt på era åsikter!
Mvh
Jonas
#331174
Har du kollat att den grova pluskabeln har kontakt? Du skall också vara noga var du mäter när du mäter batteriet. Sätt mätpinnarna mot själva blypolen. Vid stora strömmar kan man få spänningsfall mellan pol och polsko samt mellan polskon och den klämda kabeln, provmät mellan dessa med startnyckeln i startläge. Det är alltså lätt att tro att man säkrat motorjordningen med en extra startkabel när i själva verket polen har dålig kontakt med polskon (som man anslutit startkabeln till). Vill också varna för jordbrytare som man sätter mellan jordpolen och polskon för att kunna bryta/sluta med ett (grönt) plastvred, fick många konstiga fenomen vid start pg av spänningsfall i denna.
#331440
Goda nyheter!

Nu när jag visste att + kabeln från batteriet till startmotorn inte hade full funktion tänkte jag att jag skulle kontrollera ändanslutningarna först, dvs vid batteri och vid startmotor innan jag åkte och inhandlade en ny kabel. Kabeln vid batteriet såg lite sådär ut, inte supersliten eller speciellt ärgad. Ändå bestämde jag för att ta loss den och klippa fram ny fräsch kabel och slipa lite på kontakten. Efter det provade jag att starta bilen och... JA! Den gick igång!

Vill passa på att tacka alla som har kommit med tips och idéer! Det har verkligen hjälpt! Hade aldrig klurat ut detta utan er!

Det sista som ska göras nu är att köpa in batteripolfett och kleta på överallt där jag varit och slipat (vilket är på en del ställen nu :P)

Tack!
Mvh
Jonas
#341122
Jonas den rödbruna kabeln ger ström till startmotorsolenoiden (aktiverar den) då du vrider startnyckeln till startläge. Kommer det ingen ström genom den när du vrider till startläge så går inte startmotorn igång. Du kan mäta den med en testlampa mellan batteriets jord och den rödbruna kabeln när du vrider på startnyckeln. Kommer det ingen ström där kan du koppla en kabelstump från bladfästet på solenoiden och dutta till med andra änden på batteriets pluspol. Du får då en strömimpuls som aktiverar solenoiden och därmed drar runt startmotorn. Glöm inte att vrida på tändningen först.
Mvh Jan Å
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]