Sida 1 av 1

Köpråd 945LTT '96.

Postat: ons 19 okt 2005, 20:04
av Cujo
Skall titta på en 945LTT '96 för 30 000 kr (fast pris) till helgen, men jag har vissa betänkligheter med miltalet ca 34-35 000mil. Det är mycket, men är det för mycket? Prio 1, är tillförlitlighet...

/

Postat: ons 19 okt 2005, 22:33
av Whisky
Hmmm... Ja, det är ju svårt. Det beror naturligtvis på skick, hur den är servad, körd och skött. Visst kan den gå som en klocka, men den kan även vara nära haveri. Rådet är ju att kolla allt, och kolla noga! Växellådan och övrig transmission är väl det första som det kommer upp en liten röd flagga för...

Undrar om du inte skulle lägga på en 10 000 och köpa en som gått kring 20 000 mil istället? Ett alternativ...

Postat: tor 20 okt 2005, 11:06
av Cujo
Hade jag haft pengarna så hade jag gjort det utan att tveka! 30k kr är absoluta smärtgränsen... Jag funderar allvarligt på att satsa på en vanlig 745 GLE, eller 945 GL, 91-92 (130 hk), och spara 5 000-10 000kr.

/

Re: Köpråd 945LTT '96.

Postat: sön 27 nov 2005, 22:55
av Sten
Miltalet är nog inge så viktigt på dessa bilar. Som taxi kan dessa bilar rulla över 100 000 mil itan större problem (fick i alla fall denna kommentar av en taxiägare når jag köpt min 940 97 för ett antal år sedan). Min Volvo 940 hade gått mycket (ca 18000 mil) när jag köpte den. Nu har den gått ca 35000 mil med i stort sett endast byte av slitagedelar. Förutom en topplockspackning som nyligen fick bytas.
Som jämförelse så känner jag till de som köpt helt nya volvobilar som har haft mycket mera problem än vad jag haft. Visserligen tar garantin kostnaderna när bilen är ny. Men jag tror inte att det är så stor risk för att det höga miltalet skall vara orsaken till dyra reparationer. lack och liknande kan bli dyrt om det är mycket som måste åtgärdas.
Sten

Postat: mån 28 nov 2005, 17:44
av lucas99
Inga problem med 30000mil på en 940 om den är någorlunda servad!
Ett säkert o klokt köp
Har 2st 945 själv en 30000mil o en 16000mil ingen skillnad att köra dom!