Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av patan
Hejsan! Ska försöka beskriva ABS problemet lite lätt.

Köpte bilen för exakt ett år sen. Kollade då så att ABS:en funkade. I vintras upptäckte jag att ABS:en inte funkade då jag bromsade hårt på halt underlag.

Vad som händer/inte händer:

- ABS:en går inte in då man bromsar på halt underlag
- ABS-lampan tänds inte och gör "check control" då man vrider på tändningen och inte heller tänds den och visar nåt fel under körning (har bytt lampa i instrumentpanelen så den är hel)
- Felkoden visar 1-5-2 om jag inte minns fel som indikerar ABS-sensor höger fram ur funktion
- När det har varit riktigt kallt ute i vinter typ -25 så har ABS lampan lyst vid start och även lyst under körning en bra stund för att sen slockna. (Bättre resistans när det är kallt??)
- Har tagit lös kontakterna till båda ABS-sensorerna i motorrummet och mätt på kontakterna med multimetern. Den sidan som felkoden finns på får jag inget utslag om jag jag mäter ohm. På den andra sidan får jag ca. 1000 ohm.

Så frågan är ju: Vad f*n har jag för fel på min ABS? Kan det vara så enkelt att det är ABS sensorn som inte funkar och det blir nåt knäppt fel så att lampan inte lyser vid "check control" när man vrider på tändningen och inte heller sen under körning? Ett första steg är väl iaf att byta ABS sensorn.

Bilen är en Volvo 945, B230 FD -1993 , 20000 mil.
Användarvisningsbild
av emwtur
patan skrev: - Felkoden visar 1-5-2 om jag inte minns fel som indikerar ABS-sensor höger fram ur funktion
- Har tagit lös kontakterna till båda ABS-sensorerna i motorrummet och mätt på kontakterna med multimetern. Den sidan som felkoden finns på får jag inget utslag om jag jag mäter ohm. På den andra sidan får jag ca. 1000 ohm.

Ett första steg är väl iaf att byta ABS sensorn.
Där har du nog helt rätt !
du borde ha ABS lampa om sensorn är kass - men om det är avbrott i den så är det ju bevisligen fel på den !

/emwtur
av sicnarf
Skicka ett pm till honom. Sist han besökte forumet var i Aug 2011. Och det är snart 2 år sedan sist! Klicka på hans forumsnamn bara och sedan på personligt meddelande :-) och kontakta honom.
Användarvisningsbild
av lennarte
kneckedeck skrev:Fick du någon klarhet i detta? Jag har exakt samma symptom.
Kolla på "min" tråd ABS-fel på B234F FIXAT!! Och fixat igen där står en hel del. Jag har "strulat" med både ABS och bränsletörst i två års tid, men har fått ordning på det nu. Framför allt ABS-en , den funkar som den ska nu. Mycket tack vare detta forum och dess hjälpsamma medlemmars hjälp. Sök även i andra trådar. Det du beskriver är ett ganska vanligt fel. Mät med ohm mätare och bytt givare när du kommer utanför specifikationerna (0,8 - 1,2kΩ). Jag bytte den vänstra givaren när jag bytta bromssköldarna fö c:a 4 år sedan (gick sönder när jag skulle ta bort den). Sedan fick jag byta kabeln till givaren i bakaxeln (ärgat av vid kontakten). Nu sist (för några veckor sedan) bytte jag givaren höger fram (mätte MΩ). Dessemellan har ABS-en fungerat, hoppas det kommer att fortsätta att göra det.

Mvh
Lennart

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]