Sida 1 av 1
mäta LMM med multimeter
Postat: tor 23 apr 2009, 19:52
av ringare
Någon som vet vad det ska vara för värden ? och vilka stift man ska mäta på.
Går 4st kablar till min lmm.
Volvo 960 96a
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: sön 26 apr 2009, 13:25
av ringare
Har nu mätt på min
kontakten är märkt med 1-4
4 och jord=6,7-Ohm
3 och jord=0,9-Ohm
2 och jord=0-Ohm
1 och jord=0-Ohm
4 och 3 =7,6-Ohm
Någon som har koll på vad det ska vara för värden eller kan mäta sin
Tackar på förhand
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: sön 26 apr 2009, 13:30
av emwtur
tror det ger mer att mäta LMM:en med spänning på
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lt#p241240
/emwtur
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: sön 26 apr 2009, 14:40
av Jocke S.
Vad är det för nummer på LMM?
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: sön 26 apr 2009, 15:21
av ringare
Nu med spänning .
4 och jord= O volt
3 och jord= 12 volt
2 och jord= 0 volt
1 och jord= 0.03 volt
3 och 4 = 11.84 volt
2 och 4 = 0,15 volt
2 och 3 = 11.96 volt
3 och 1 = 0 volt
Med startad motor
4 och jord = 0,82 volt ökar med varvet
3 och jord = 13,36 volt
2 och jord = 0,04 volt
1 och jord = 0,06 volt
Testade koppla ur lmm då vart bilen mycket slö och ryckningarna kändes mera
Med lmm ansluten känner jag små ryck i låga farter.
BOSCH : 0280 217 511
Någon som kan utläsa om det är nått fel på min LMM ?
Tackar på förhand
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: mån 27 apr 2009, 17:59
av winston
Här kommer ett inlägg i en tidigare tråd om hur man mäter:
Rapportera detta inläggSvara med citat Re: 940 -92 GL - Går ojämnt.
av timor ons 08 apr 2009, 08:51
Tack för tipset, imorgon blir det inhandling av diverse grejjer. (fördelaren + rotor)
Ska även testa att mäta upp LMM som du tipsar om.
Egentligen tycker jag att det borde finnas en fast sektion på jagrullar.se som heter
mektips eller dylikt. Slipper man leta på forumet genom sökfunktionen.
Hittade iaf det du syftade på:
_______________________________________________________
"Re: Trögstartade Volvo 740 -88 med B230F
av Jocke S. tor 11 dec 2008, 22:13
corbendallas skrev:
Jocke S. skrev:
Har du en multimeter, så kan du mäta luftmassemätare (LMM) signal.
Har bilen rätt LMM? Antar att du har en 4-dörrars bil...
Har du ett chassinummer (upp till) 294099, så heter din LMM: 1346645 (0 280 212 007).
Har du ett chassinummer (fr.o.m.) 294100, så heter din LMM: 3517020 (0 280 212 016).
Vilken har du?
Vad vad jag kan utläsa av dina siffor så har jag en från 294100. Står det inte på
luftmassemätaren vad det är för modell?
Jag har multimeter så mäte borde jag ju kunna. om jag vet värdena o var tusan jag ska mäta
nånstans.
Då ska det stå (antingen) Boschnummer: 0 280 212 016, (eller) Volvonummer: 3517020 på din
LMM.
* Tändning av.
* Lossa kontakten till LMM.
* Peta bak gummit mot kabeln (så du når trådarna in i kontakten). Mät från denna sida...
* Resistans mellan stift 1 och chassi = 0 ohm.
* Koppla in kontakten till LMM.
* Tändning på (varningslampor lyser i panelen).
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = inom ramen 1,35 till 1,42 volt.
* Spänning mellan stift 5 och chassi = Batterispänning.
* Starta motorn.
* Spänning mellan stift 2 och chassi = 0 volt.
* Spänning mellan stift 3 och stift 2 = ca 2,3 volt (ökar med varvtalet)."
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: mån 27 apr 2009, 22:45
av ringare
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: tis 28 apr 2009, 17:27
av Jocke S.
Vrid av tändningen och koppla ur kontakten till LMM.
Mellan klämma 1 på kabel-kontakten och stomme (jord) ska du ha 0 ohm.
Vrid på tändningen.
Mellan klämma 1 & 3 ska du ha batterispänning.
Vrid av tändningen och anslut LMM. Peta tillbaka gummit mot kabeln på kontakten, så du når stiften från kabelsidan.
Mät spänningen mellan stift 2 och 4:
Tändning på = 0,1 till 0,2 volt.
Motorn på tomgång = ca 1 volt.
Varva motorn kortvarigt = 4,5 volt (varierande).
Re: mäta LMM med multimeter
Postat: tis 28 apr 2009, 22:25
av ringare
1 - 3 hade jag batterispänning
tändningen på:
2 - 4 = hoppade lite mellan 0 till 0.4 var svårt att mäta då kablarna som går in i kontakten är väl isolerade.
Om LMM börjar bli dålig . hur märker man det ? är det via små hugg / ryck i bilen i låga farter ?
Den hugger lite mera i låga farter då den är kall.
Kan det vara någon annan givare som felar ?
Om jag låter Volvo felsöka den via datorn skulle den visa om en givare felar ?
Har bytt stift , luftfilter .
jobbigt med dessa små hugg i bilen när man ligger och glider i 50-60km/h
