Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Fläkten på bilen startar utan anledning. Bilen kan ha stått still i flera dagar och när man låser upp den startar fläkten. Vad är det för fel? Vet inte om det är AC-fläkten eller den vanliga. Bilen är en 945 classic från 98 med AC. Får se om fläkten stannar eller om batteriet är urdraget till inorgon biti....
jag har samma problem som du, finns nån tråd till om det här, så fort det blir lite varmare skall jag fördjupa mig i det, nåt dygn så är mitt batteri slut, det är den vanliga fläkten på min, men nu snurrar min jättesakta istället för fort! men kolla dom andra trådarna på forumet!
Kan det vara "LMM"(luftmassemätaren)?? Måste jag åka till verkstad och köra diagnos (eller syns det inte på diagnos?) Bilen går bra i övrigt. Fläkten gick hela natten och batteriet blev urladdat. Vad kan vara fel? Någon tempgivare som signalerar att motorn är övervarm? Den manuella AC-som spökar?
Ska jag köpa en ny LMM på mekonomen och chansa? Vad säger ni experter?
Akvaristen skrev:Kan det vara "LMM"(luftmassemätaren)?? Måste jag åka till verkstad och köra diagnos (eller syns det inte på diagnos?) Bilen går bra i övrigt. Fläkten gick hela natten och batteriet blev urladdat. Vad kan vara fel? Någon tempgivare som signalerar att motorn är övervarm? Den manuella AC-som spökar?
Ska jag köpa en ny LMM på mekonomen och chansa? Vad säger ni experter?
LMM tror jag då rakt inte kan påverka detta syndrom! Den mäter luftmassan som behövs till sprutet, ej styrning till kylsystemet... Då tror jag mer på någon givare till AC systemet som fått fnatt! Det sitter ju bevakningsgivare, som känner av tryck, värme osv. och om en sån ballar ur, är det tänkbart att den signalerar helt galet. Detta borde gå att mäta sig till, men å andra sidan kan man köra uteslutningsmetoden också. När fläkten startar, testa att koppla ur givarna, en för en.
Nej, tyvärr ingen sprakare. Den bakre fläkten är AC-fläkt och den främre närmare fronten är kylarfläkt.. Är det rätt uppfattat? Nu står batteriet och laddar.

Ett fint och rymligt motorrum har bilen, jag kommer nu ihåg åtminstone en anledning till varför jag köpte just denna modell. Hoppas den är lättmekad också.
Jag är lite osäker på nyare 940 modeller, men på tidiga sitter givarna bakom grillen på kondensorn (2 clips upptill, så är grillen lös). 3 st. givare sitter det har jag för mig. Givarna är färgsatta med olika färger, och vad som är vad vet jag tyvärr inte. Men det var där jag menade med uteslutningsmetoden, när du märker att fläkten startar utan anledning, testa att ryck ur givare för givare för att se om den stannar.

Annars har ju AC systemet ett felkodssystem, så vill du bespara dig eget skruvande, skicka in bilen på en diagnos! Och det behöver ju inte vara AC'n som spökar heller, men hur som haver kanske felet yttrat sig så felkodssystemet snappat upp det och ger dig hjälp på traven.

Lycka till!

Jag har ett kantstött höger framdäc[…]

Om växellådan är trasig får[…]

Även lacken åldras. Att hålla den[…]

Läckage koppling v70 II

Fråga- Är din bild på cylindern […]