Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lirum
#269360
Kära Volvovänner.

Har ni någon gång haft en bil som brakat på utländska vägar? Vi sitter nu på ett hotell strax norr om Geneve och vår 945:a (B230FK, -96:a) står still på en väg en bit bort. I väntan på att imorgon få bogseras till närmaste Volvoverkstad tar vi nu tillfället i akt att söka råd från experter för att komma vidare och komma hem till Sverige igen så fort som möjligt!

Vi har fått konstaterat för några dagar sen att bränslepumpen i bilen är trött. För att ändå få igång bilen har vi bankat på bränslepumpen och på så sätt fått igång motorn, för att peppar peppar kunna köra den från Frankrike till Sverige. Igår rullade bilen 30 mil efter att vi bankat igång den, men la sedan av på en schweizisk motorväg. Imorgon blir vi bogserade till en verkstad och där får de kolla på vad som kan göras. Tyvärr verkar det som att vi måste in med en ny bränslepump i bilen.

Är det någon som har någon erfarenhet av att få tag på Volvodelar i Schweiz eller Frankrike??
Är det svårt generellt att få tag på en ny bränslepump i Sverige?
Var skulle man lättast få tag på en ny på hemmaplan?
Var är det billigast/dyrast/bäst/lämpligast?
Går det beställa på internet?
Är det svårt att hitta pump till en 13 år gammal bil?
Är det ett jätteprojekt att sätta in en ny pump?
Finns det några knep att ta till för att ta isär och reparera eller rengöra en bränslepump så att bilen klarar att rulla 170 mil till och ta oss hem??

Vi är helt rådvilla och tar med glädje emot alla tips och råd och gärna lugnande besked som ni eventuellt kan komma med...!

/Linus & Sara
Senast redigerad av 1 Lirum, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av AmandaPersson
#269366
Hej!

När en bräsnlepump slutar fungera så är det just för att den är trasig och inte går att reparera. Så en annan måste ni nog få tag i. Lätt och billigt att köpa begagnad på typ Blocket.se Det är absolut inte svårt att få tag i en bränslepump till en Volvo från -96! Men var noga med att köpa rätt grej om du är ute på¨nätet och fiskar. Jag tror nämligen inte det är samma pump till 230FK som t.ex en enkel 230F motor...

Lycka till!

//Amanda
av Mr T
#269406
Jag hade inte chansat och kört med en halvtaskig soppapump hela vägen hem. Det är en sak när man sitter på ett hotellrum å säga att det går nog bra. Men när du står på autobahn "in the middle of nowhere" på en obefintlig vägren, lastbilar som susar förbi men minimalt mellanrum så är det inte lika roligt längre.

Dessutom, att bogsera är inte helt gratis så får du stopp fler gånger så kan det bli dyrare med bogseringar än vad en ny pump kostar.

Det finns två volvo-verkstäder i närheten av där ni är.

Den första ligger inne i Geneve (typ)
Autobritt Automobiles SA
Rue Viguet 1
Case postale 1215
1227 Genève-Les Acacias
+41 0 22 308 5700

I Nyon längs med A1 ligger
Garage de Nyon A&S Chevalley SA
Route de Saint-Cergue,
293
1260 Nyon
+41 (0) 223655050

Det finns fler upp mot Lausanne men jag antar att dessa är närmst er.

[EDIT]
Ring någon av ovan nämnda verkstäder direkt i morgon bitti, eller varför inte redan nu - de kanske har jour, då kan de om de inte har rätt pump hemma beställa den. Volvos logistik brukar vara väldigt bra så chansen är stor att de fixar det ganska snabbt. Och jag rekommenderar att ni väljer någon av Volvo-verkstäderna.

Lycka till!

//Mr T
av sicnarf
#269458
Ja men han skriver klart och tydligt att det var fel på pumpen och den knackade han på så inte kan han mena startmotorn,Rookkeer.Han kanske öppnade luckan och bankade på pumpen,vem vet.
av Lirum
#269479
TACK för tipsen Mr T! Vi ringer Nyonverkstaden first thing imorgon!

Och ja, vi bankade på pumpen på tanken i lilla luckan precis bakom/under baksätet... Mycket ryckig framfart på motorvägens vägren... Men i hyfsad säkerhet kom vi!
av Lesjö
#269499
Det är vanligen inte fel på varken pump eller pumpmotor. Vanligare är fel på strömförsörjningen. Ev jordfel. Själva jordanslutningen (stomanslutningen) är ofta rostig. Även kabelbrott i genomföringen av tankarmaturen förekommer. Kolla detta. Ett vanligt fel är pumpreläet bakom askkoppen. Det vita längst in till vänster.
av Lirum
#269711
japp det vita relät har vi kollat. Tom tagit loss den seriekopplat 30 (ström) till 87 och 87b ifall det va relät som va trasigt. Då skulle pumpen gå hela tiden även vid stopp. Verkstaden har nu konstaterat att pumpen verkligen är trasig inte relät.

Tips till andra som kanske vill ha hjälp eller behöver beställa reservdelar som fastnar i utlandet.

Bilia, volvo original, leveranstid till Bilia från Volvo 24h inkl allt 3200 kr. vet ej om dom skickar till utlandet. Artnr: 9142958
Mekonomen, inte original och utan armatur dvs endast pump 1797 kr
Skroten inkl allt 800 kr.
Biltema, ingen uppgift.
Bildelsdatbasen.se, jag massa pumpar fanns men inga vänner i de orter som pumpen fanns på.

Bra att veta till vänner och okända som behöver hjälp på vägarna i utlandet.
Eu samt Schweiz beställer verkstäderna från antingen Sverige eller Belgien, leverans inom 48 h
Tror det går via Volvo Logistics?

vår lösning, pga tidsbrist och hotelltristess.
Jag köpte via skrot, pappa hämtade, bokade hämtning med Dhl express (obs tar bara cash vid hämtning och hämtar bara vid vissa postnummer ej landsbyggd etc. ring 0771-345345 för kontroll av upphämtningsplats tar dock kreditkort i storstäder som gbg och Sthlm, pris 1600 kr. Måste bokas samt hämtas innan kl 16 på godkänt postnummer och levereras sen till utlandet innan kl 12 dagen efter, också till godkända postnummer. En tullfaktura måste fyllas i på nätet och bifogas, 4 st ex obs gäller bara icke Eu länder såsom Schweiz)

/linus
Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?

Insekt löser ut larm?

Kanske en mus ? Prova sätt en fälla ladd[…]