Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tjabo_s
Har en 745 GLT 16v -88. Sitter en M46 med OD som bara krånglar. Tänkte om det är värt jobbet att byta till en 5vxl låda istället. En polare har en 745 (GL tror jag) som ska skrotas så jag tänkte ta den isåfall. Går det att plocka ner allt från motorn till bakaxeln och bara skifta?
Tacksam för snabba svar...
av Arne
Den 5-växlade M47 växellådan du syftar på vill jag bestämt avråda dig från att montera in, den är helt enkelt för klen till din 16v B230 motor. Det är en sämre växellåda än din M46:a. Om du nödvändigt ska byta till en 5-växlad manuell låda så bör du ta en M90 från en 940.
Användarvisningsbild
av Ramon
Arne skrev:Den 5-växlade M47 växellådan du syftar på vill jag bestämt avråda dig från att montera in, den är helt enkelt för klen till din 16v B230 motor. Det är en sämre växellåda än din M46:a. Om du nödvändigt ska byta till en 5-växlad manuell låda så bör du ta en M90 från en 940.
Blir inte alls lätt att få igenom en 740 på besiktningen med en M90, rättare sagt går det inte vad jag läst... Detta på grund av att 740 aldrig levererats med M90, och SBP vill ju ha papper osv. På det, vilka alltså inte finns... Har läst det på många ställen, så det stämmer antagligen.
av Arne
Är inte det från årsmodell -90 och senare, som de är mer noga med vad man använder för komponenter i?
Användarvisningsbild
av Ramon
Arne skrev:Är inte det från årsmodell -90 och senare, som de är mer noga med vad man använder för komponenter i?
Kan jag tyvärr inte svara på, men vad jag läst i alla fall så gäller det samtliga 740, just på grund av att man inte kan skaffa papper på det, för att det aldrig levererats 740 med M90 från fabrik... Säkrast är väl att fråga SBP, de kan ju ha ändrat reglerna, mindre troligt, men de bör i alla fall kunna svara på exakt vad som gäller. För ett antal år sen tror jag det gick att besiktiga 740 med M90 (vet inte hur många år sen, läste det på samma ställe), fast sen dess har reglerna angående detta ändrats.
av Addekarlsson
From -89 och framåt är det bökigt, eftersom det är helt andra avgaskrav när det är katalysator. -88b uppkom just för att slippa dessa avgaskrav in i det sista. Ska man ädnå böka dit en M90, så måste bilen reggas om som amatörbyggt fordon, vilket heller inte är lätt. Kostar mer än det smakar.

Så släng dit en "ny" M46 istället. För som redan sagts, M47 är klenare, och gillar inte dom vridmoment som är i 16V och turbo.
Nu kommer folk säga att det håller visst, och det gör det, för en del. Men de flesta har rasat sina M47:or när dom försökt.

Mvh/ Adde
av Tjabo_s
Frågan var ju ifall det passade. Det är ju trots allt en gammal 745 som kanske inte lever så länge till.. Kommer nog inte att dra på strippen med den.. :wink:
av Addekarlsson
Ja, det passar. Du behöver byta lådan med spakställ (så klart), växellådsbalken och främre kardanbiten. Mer än så behöver inte bytas.

Men som sagt, var beredd på att lådan kan rasa om du hänger dit en M47. Speciellt om du nån gång drar en släpvagn och ligger på femte växeln.
Finns en anledning till att det monterades M46 på dessa bilar original.
Men självklart får du hänga dit en M47 om du vill.
Vet dock inte vad bilprovningen säger om det, eftersom ingen 16V är levererad med M47.

Mvh/ Adde
av Tjabo_s
Man tackar! Finns ju drivor med såna lådor så rasar den så är det ju ingen katastrof.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skulle inte tro att bilprovningen tänker på om det sitter M46 eller M47 i bilen.
Men vad är det som krånglar med 46:an? Glapp i relä eller kablar är vanligast, lite lättare än att byta låda...

<-----Det sitter M46 i 140:n...
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...