Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Grefven
Undrar om detta är nåt vanligt fel?
Bilen är en 745 -89 med femväxlad låda, INTE od.
Man får vekligen behandla växelspaken våldsamt i mellanåt, stannar man och ska ha i ettan så är det nästan omöjligt ibland att få i den.
Även andra växlar när man kör kan va jobbiga att slita i... ?:-/
Har justerat upp kopplingen så den kan man utesluta.
Nån som har nåt vettigt förslag?
av HeeDiX
Hej,

Detta hände mig med min 744 GLE, med samma låda. efter några mil till rasade min låda. Bottenstockslagret är nog på gång att ge med sig, mitt råd är att du byter låda, eftersom att den inte är värd att renoveras, kostar ju typ 500 kr på skroten.

Du kan testa detta genom att känna på axeln som går ut ur lådan, den skall inte kunna rubbas om den glappar är kullagret dåligt eller eventuellt slut.
Användarvisningsbild
av Claes74
hur långt har den gått? i vissa fall kan det hjälpa att justera backspärren.
om den blir lte feljusterad eller flyttad på så kan det bli rent för dj.....t att få i ettan, om det blir lättar att få i
ettan nä du håller spärren uppe så är det ditt problem, skadar ju inte att kolla oljenivån heller.
Användarvisningsbild
av Maxwell
Finns ett gäng plastbustningar till spakstället som kan vara värda att kolla upp. Dessa slits med åren och det får till följd att växlarna blir näst intill omöjliga att få i. Att pressa i växlarna kan vara ett skäl till att lådan till slut rasar, så kolla dessa bustningar. Är spaken väldigt slapp, går det att röra det mycket fram och tillbaka utan att själva växelföraren rör sig?

//Maxwell
Användarvisningsbild
av Grefven
Claes74 skrev:hur långt har den gått? i vissa fall kan det hjälpa att justera backspärren.
om den blir lte feljusterad eller flyttad på så kan det bli rent för dj.....t att få i ettan, om det blir lättar att få i
ettan nä du håller spärren uppe så är det ditt problem, skadar ju inte att kolla oljenivån heller.
Den har gått runt 30 000mil, har provat det med backspärren men det spelar ingen roll hur man håller den.
Jag har funderat på att kolla oljan!... :???:
Användarvisningsbild
av Grefven
HeeDiX skrev:Hej,

Detta hände mig med min 744 GLE, med samma låda. efter några mil till rasade min låda. Bottenstockslagret är nog på gång att ge med sig, mitt råd är att du byter låda, eftersom att den inte är värd att renoveras, kostar ju typ 500 kr på skroten.

Du kan testa detta genom att känna på axeln som går ut ur lådan, den skall inte kunna rubbas om den glappar är kullagret dåligt eller eventuellt slut.

Får kanske känna lite på den när jag ändå ska kolla oljan.. :o
Användarvisningsbild
av Grefven
Maxwell skrev:Finns ett gäng plastbustningar till spakstället som kan vara värda att kolla upp. Dessa slits med åren och det får till följd att växlarna blir näst intill omöjliga att få i. Att pressa i växlarna kan vara ett skäl till att lådan till slut rasar, så kolla dessa bustningar. Är spaken väldigt slapp, går det att röra det mycket fram och tillbaka utan att själva växelföraren rör sig?

//Maxwell

Spaken känns fin och stabil, pytsade dessutom ner lite olja i leden under dammasken härom dagen. :D
av Vovlo_Henrik
Eftersom problemet är värre när du står still så kanske kopplingen kärvar på splinsen så inte lådan frikopplas helt :???:
Användarvisningsbild
av Grefven
Vovlo_Henrik skrev:Eftersom problemet är värre när du står still så kanske kopplingen kärvar på splinsen så inte lådan frikopplas helt :???:

Undrar om man kommer åt genom kopplingsarmshålet och smörja? :???:
av Vovlo_Henrik
kolla spelet på kopplingsgaffeln samt oljenivå/eventuellt byta olja i lådan kan vara en ide :wink:

Kommer du åt så mkt genom det hålet?? Har själv aldrig provat men tror det blir svårt att smörja då kopplingen täcker den del av axeln som bör smörjas och det kanske är risk att det hamnar smörjmedel på kopplingsytorna... :???:

De felsökningar jag har gjort på trögväxlade lådor har i mina fall varit kärvande koppling och plastbussningarna under växelspaken samt leden kan vara ordentligt rostangripen men dessa har du ju kontrollerat :-)-)
Köpa en tidig XC90?

Är det mycket barnsjukdomar första &ar[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]

Nedan en bild på tändningslåset o[…]