Sida 1 av 4

vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: ons 18 feb 2009, 12:56
av emmsan
Jag tänkte byta kam i min bil men då funderar ja på vilken som är bäst vx3 eller v eller har nån erfarenhet av fler alternativ i relativ budgetklass!?

TACKSAM FÖR ALLA SVAR!!!

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: ons 18 feb 2009, 13:38
av Marlboroman
V och VX3;an är ju båda bra alternativ. Är det nåt gjort åt motorn i övrigt? Är den original brukar ju an vanlig A-kam funka bra

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: ons 18 feb 2009, 18:53
av emmsan
Nej inget gjort med motorn ännu men ja tänkte att de skulle bli de därför tänkte ja kolla med folk här för de kan ju en del då ja själv inte kan så mycket ännu:-)
Har en V-kam i så fall om ja fått rätt info för de ska sitta org. på B230E eller stämmer inte det?

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: ons 18 feb 2009, 19:08
av Maxwell
Om E-motorn sitter i en 740 så är det en V-kam i den, sitter den i en 240 så är det troligtvis en A-kam. Du kommer tappa rätt mycket kraft på de lägre varven med en V-kam men desto mer kommer det på de övre. Med en A-kam drar motorn jämnare över hela registret, men allt är en smaksak. Allt är i alla fall bättre än original T-kam.

//Maxwell

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: ons 18 feb 2009, 23:09
av emmsan
Hur ser man på dem vilken det är? Står de på dem?

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: tor 19 feb 2009, 09:30
av Vovlo_Henrik
Står i bakkant på Volvos kammar :wink:

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: fre 20 feb 2009, 06:37
av siviak
Lånar tråden lite... Ok hoppas jag?!?

Har själv en 945 LTT -96, med vad jag förmodar är Volvos turbo+ sats på. Sitter lite spännande saker under huven, bl a en NIRA- box med Volvo artikelnr och magnetventil mm. Bilen laddar 0,9 vilket jag har hört att turbo+ satsen ska göra... Har liksom Emmsan funderat på att byta kam, vet att det gör effekt i original motor, men hur kommer det fungera i min maskin? Kommer det påverka nämnvärt på bränsleförbrukning? Och givetvis kommer frågan, vilken kam bör man ta, och i vilka motorer sitter vad? Är ute efter snabbare acceleration vid rödljusen :twisted:

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: fre 20 feb 2009, 09:50
av Marlboroman
Så länge man inte börjat grejja med störra spridare, turbo, portningar osv så är A-kammen vettigast, då den ger bredast register.

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: fre 20 feb 2009, 13:50
av Sparkz
Läs lite vad Jens skriver här: http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... er&sidnr=1
Kort sagt får man hålla sig till ganska snälla kamaxlar pga att original grenrör är rätt dåligt. Nu är det iofs rätt extrema byggen på Sävar, och en VX3 går knappast att kalla extrem, men det är väl lite att tänka på...
Skulle vara intressant att se vad det gör för skillnad om man byter grenrör och inte gör nåt annat.

Re: vx3 eller V kam i en 945 turbo 98a!?

Postat: fre 20 feb 2009, 16:41
av siviak
Var hittar jag A-kammen i för maskin då? Har fått för mig att det är den som sitter i 230A motorn... Rätt eller fel?