Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MoteX740
#254405
tjena, har funderat lite på saken men kommer inte riktigt fram om den funkar ? eftersom regina inte har lmm utam tempmätare och en vakummätare från insuget, Antar att det inte funkar med en vissla tillsammans med regina då ?

Tacksam för svar :)

/ Sebb
#254722
om mapsensorn klarar övertryck ska det inte vara några problem alls.. är ju just på detta viset modernare eftermarknadssprut fungerar. så om inte annat skulle du kunna byta mapsensor? Om den lirar ihop md regina, men det är ju bosch så varför inte..

dock lär det bli svårt att komma ifrån bränsle/tändkurvan! men för enklare turbokonvertering bör det funka, på med lite större spridare bara... soppatrycket ökas ju som vanligt när du får laddtryck iaf.
bygger du en egen lambdamätare (som du kan koppla till orginal "smalbandslambda") och är försiktig så det inte spikar så bör du kunna ladda litegrann.

med tanke på kompet så bör du e85-konvertera om du laddar mer än 0,5 bar iallafall! (mindre risk för spikning i.om svårantändligare samt högre oktantal)
#254886
Mapsensor snackar du om, den som mäter undertrycket i insuget va? ja det blir ju tvärt om om en turbo trycker in luften, då blir det ju övertryck. vad kan man hitta en sån någon stans?
jag har ju inte tänkt mig någon räcermaskin så 0.5 bar duger ju utmärkt åt mig!
och hur bygger man egen lambda?
#255108
japp helt rätt om mapsensorn!
Dock är det ju inte helt omöjligt att orginalsensorn klarar ett litet övertryck! om inte så kan du testa dig till att byta. jag vet ingen som passar helt orginal sådär bara.. så jag rekomenderar dig ingen.

vill du bygga egen lambdamätare så finns en utmärkt beskrivning här http://faq.thasaint.com/Lambda/
Men det finns såklart färdiga att köpa också!
#370255
Okej ! nu är det dax i helgen !

turbon ska dit, det är en orginal från 740 med orginal wastegate och orginal ladd och allt, 0.55 har jag förmig, kommer det funka med helt standard b230f motor i övrigt ?
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]