Sida 1 av 3
Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 12:22
av Tynong
Skaffade en ny tankarmatur (den som är helt i plast), som jag monterade idag. Syftet med bytet var att jag skulle få en fungerande tankmätare.
Jag blev lite fundersam när jag skulle koppla kablarna.
På den nya armaturen sitter det fyra kablar: Röd, Svart, Grå/Vit, Grå/Vit
Och kablarna i bilen är: Röd, Svart, Brun och Grå
Hur ska jag koppla samman dessa när det inte är samma färger?
På den gamla armaturen satt det även en stomanslutningskabel, det gör det inte på den nya.
/Tynong
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 14:35
av FortyFiven
Har du jämfört kablarna från gamla armaturen å på den nya? För beroende på hur kablarna satt från början, så är det ju bara å sätta kablarna på samma sätt!
Angående stomanslutningskabeln.. Hur ser det isåfall ut på den nya om det inte finns någon sådan?

Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 16:15
av Tynong
FortyFiven skrev:Har du jämfört kablarna från gamla armaturen å på den nya? För beroende på hur kablarna satt från början, så är det ju bara å sätta kablarna på samma sätt!
Angående stomanslutningskabeln.. Hur ser det isåfall ut på den nya om det inte finns någon sådan? 
Ja, jag kopplade enligt följande: röd - röd, svart - svart, brun - grå/vit, grå - grå/vit. Men tankmätaren fungerade inte ändå. Nu kan jag ju naturligtvis inte säga att det är just armaturen som är felet...
På den gamla satt det en skruv i locket på armaturen, som i sin tur satt ansluten till chassit vid sidan av reservhjulsbaljan.
/Tynong
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 16:59
av FortyFiven
Det var väl förmodligen jord alltså!
Konstigt ändå när det är en röd och svart, brukar ju vara + respektive -
och förmodligen är de andra två (brun och grå) signal och något mer (kanske en till signal?)
Finns det något bra ställe på armaturen där du kan jorda tror du?
Något liknande du hade på gamla, d.v.s. om det finns något bra skruvhål i armaturen eller så?
Om du kan får du gärna kasta upp en bild på hur armaturen ser ut eller dylikt!
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 20:14
av sidhabo
Jag tror att du kopplat rätt med kablarna. Det kan ju också vara så att du har fel i mätaren för tanken i mätarhuset. Finns många tips i forumet för kallödning och byte av motstånd i mätarhuset. Blev det nån skillnad hur tankmätaren beter sig efter att du bytt ? Om inte så är nog problemet i mätarhuset .
Howto fix i mätarhuset :
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 21:31
av Tynong
FortyFiven skrev:Det var väl förmodligen jord alltså!
Konstigt ändå när det är en röd och svart, brukar ju vara + respektive -
och förmodligen är de andra två (brun och grå) signal och något mer (kanske en till signal?)
Finns det något bra ställe på armaturen där du kan jorda tror du?
Något liknande du hade på gamla, d.v.s. om det finns något bra skruvhål i armaturen eller så?
Om du kan får du gärna kasta upp en bild på hur armaturen ser ut eller dylikt!
Eftersom nästan hela armaturen är i plast så går det inte så bra att jorda som förrut, genom armaturlocket.
/Tynong
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 21:35
av Tynong
sidhabo skrev:Jag tror att du kopplat rätt med kablarna. Det kan ju också vara så att du har fel i mätaren för tanken i mätarhuset. Finns många tips i forumet för kallödning och byte av motstånd i mätarhuset. Blev det nån skillnad hur tankmätaren beter sig efter att du bytt ? Om inte så är nog problemet i mätarhuset .
Howto fix i mätarhuset :
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... bilder.pdf
Ja, visst borde jag ha kopplat rätt.
Mycket möjligt att det är fel på själva mätaren också. Ingen skillnad på beteende efter bytet. Nålen rör sig några millimeter när jag vrider på tändningen, samma som innan bytet.
Har provat att provisoriskt koppla in en tankmätare från en lite äldre 740, men blir samma fenomen där. Nålen rör sig bara några millimeter.
/Tynong
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 21:45
av Sparkz
Men har du köpt en ny armatur är det väl bara att plugga in kontakten? Bortsett från att du får klippa loss den svarta och jorda separat eftersom den inte är med i kontaktstycket i bilen.
Men annars låter det som du har kopplat rätt, röd och svart till pumpen och de andra till nivågivaren. Koppla ur kontakten och mät nivågivaren, ska hamna nånstans mellan 0-300 Ohm beroende på nivån.
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 21:57
av MoteX740
Du kan koppla på en vanlig 60W 220v glödlampa på sladdarna som går fram till mätaren, då borde du få mätaren att visa runt halv tank. gör den inte det så är det instrumentet som är paj :)
Re: Kabeldragning för tankarmatur - 740 -90
Postat: tor 22 jan 2009, 22:57
av Tynong
Tack för tipsen :D Ska undersöka det imorrn :)
/Tynong