Sida 1 av 2

744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :) - FIXAT

Postat: tis 23 dec 2008, 11:07
av Anette
Äntligen har min sambo gjort som jag tjatat på honom att göra i en evighet. Först efter att betat av Opel, Polo, och två (!) Subaru Legacy så har han äntligen skaffat sig en Volvo. Jag köpte en 343:a för två år sedan och han log överseende - men den har funkat hela tiden, bara bytt lite olja och stift och sådant. Han har lånat den nästan hela tiden eftersom alla hans bilar inte har funkat. Hoppas det är slut på det nu så jag får tillbaka min bil.

Det är jag som meckar ifall någon undrar, och ja, jag är tjej, inte homo-man. Om det nu spelar någon roll....

Halvljuset lyser inte. Helljus och positionsljusen lyser. Lamporna är bytta, säkringarna är hela och reläet är bytt. Inget förändras. Det enda som hände när jag bytte relä var att det lös på några lampor till och med efter att jag tagit ur bilnyckeln så det reläet är nog fel.

Jag har tagit ur strömställarvredet och kollat det och det ser fint ut. Sladdarna verkar hela. Vad gör jag nu?

Har kollat alla andra relän också och det cylindriska, gröna för glödtrådsvakten har ett stift som är svart och plasten på både reläet och på relälådan har smält lite. Glödtrådsvaktens lampa lyser dock inte.

Inget annat verkar fel när det gäller det elektriska. Kan man ta loss sladdarna från strömställaren och sluta kretsen för halvljuset manuellt genom att helt enkelt sätta ihop sladdarna eller kortsluter man något då?
Jag har tyvärr inga Haynes eller andra böcker på bilen. Skall hämta några om några dagar men till dess är jag utlämnad åt min fantasi och den är tyvärr rätt begränsad när det gäller el.

//Anette

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: tis 23 dec 2008, 15:51
av Sparkz
Glödtrådsvakten låter misstänkt... Halvljuset heter 56b, är det de stiften som är brända är nog saken klar. Enklast är nog att plocka ur centralen, klippa kablarna och skarva ihop dem på undersidan. Alltså koppla förbi vakten.
56b (gul/vit) kommer från ljusomkopplaren, delar upp sig i vakten till 56bL (grön) och 56bR (grön/vit) och vidare till säkringarna. Koppla ihop alla tre.
Du kan ju kolla med provlampa om du har spänning ut från omkopplaren men inte på säkringarna.

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: tis 23 dec 2008, 20:14
av Anette
Idén är mycket bra och jag känner mig impad av tanken. Men det har brunnit vid 54 R. Det behöver i och för sig inte utesluta skador på halvljuset men jag har tyvärr inget schema över elen på bilen eftersom jag inte har någon bok.

Ska nog prova att koppla förbi i alla fall.

//Anette

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: tis 23 dec 2008, 23:10
av dassharen
Legacy mot Volvo, ja ja

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: ons 24 dec 2008, 09:02
av Jocke S.
Anette skrev:Idén är mycket bra och jag känner mig impad av tanken. Men det har brunnit vid 54 R. Det behöver i och för sig inte utesluta skador på halvljuset men jag har tyvärr inget schema över elen på bilen eftersom jag inte har någon bok.

Ska nog prova att koppla förbi i alla fall.

//Anette
54R = höger bromsljus...men problemet kan ändå ligga inne i glödtrådvakten...

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: ons 24 dec 2008, 15:38
av Anette
Sparkz skrev:... Enklast är nog att plocka ur centralen, klippa kablarna och skarva ihop dem på undersidan. Alltså koppla förbi vakten. 56b (gul/vit) kommer från ljusomkopplaren, delar upp sig i vakten till 56bL (grön) och 56bR (grön/vit) och vidare till säkringarna. Koppla ihop alla tre.
Du kan ju kolla med provlampa om du har spänning ut från omkopplaren men inte på säkringarna.
Nu skall vi se. Imorgon tänktne jag göra följande:
1. Jag tar en provlampa och kollar först om det överhuvudtaget finns spänning i gul/vita sladden efter strömställaren. Om nej så - byt strömställare? Om ja gå vidare till 2.
2. Jag knipsar av gul/vita sladden och sätter på en kontakt där som jag sedan kopplar ihop med både den gröna och den grön-vita i en och samma kontakt? Varför är det två sladdar efter vakten men bara en före? :???:

Är det upplagt så att lampsladdarna går från lamporna till reläet, därifrån går en sladd till säkringarna och vidare till batteriet och en sladd till strömställaren. Eller går bägge sladdarna till säkringen, via vakten och sen till batteri resp strömställare. Som ni märker skulle jag behöva äga, läsa och lära mig en bra bok i grundläggande ellära. Har inga problem med det praktiska med att koppla ihop, sätta kabel, skruva isär och sätta ihop men jag har ingen riktig kunskap om vad det är som får en elektrisk anordning att fungera. Boktips mottages tacksamt!

//Anette

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: ons 24 dec 2008, 22:09
av emwtur
på 2 svarar vi att
vakten fungerar genom att den mäter skillnaden i strömförbrukning i dom två sladdarna !
tyvärr vet jag inte om någon "BilEl för Dummies" :-)

/emwtur

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: tor 25 dec 2008, 10:44
av Anette
emwtur skrev:...tyvärr vet jag inte om någon "BilEl för Dummies" :-)/emwtur
:D Hade köpt den direkt, har redan en dummie för windows och en för sportfiske :D

Ska fika och gå ut och testa nu så får vi se hur det går.

I'll be back soon!

God fortsättning alla!

//Anette

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: fre 26 dec 2008, 10:09
av Sparkz
Lite boschnummer kan ju vara bra att ha iaf. http://www.greensilver.com/pic/bosch.pdf
Vakten mäter som sagt skillnad i strömförbrukning mellan vänster och höger sida. Därför måste det dela sig där så det finns en kabel ut till varje sida. Hela vägen blir alltså: Batteri - huvudrelä (K) - omkopplare hel/halv - glödtrådsvakt (delar sig där) < säkring 19 och 20 - lamporna.

Re: 744 -1990 Blå, ifall det nu spelar roll :)

Postat: fre 26 dec 2008, 12:11
av Anette
Sparkz - du är kung!

Nu skall ni få höra:

Gick ut igår och påbörjade arbetet med att koppla förbi vakten. Det gick rätt bra. Det hade verkligen brunnit på gul-vita sladden. Konstigt. Sett underifrån har det brunnit på gul-vita sladden, sett ovanifrån på fel stift. Hmmm ??:-/

Jag måste kolla detta noggrannare sedan när jag byter ut plattan med säkringar och relän (reläer?). I alla fall knipsade jag av gul-vita, grön vita och gröna. Var till och med noga med att välja rätt sladdar så jag inte knipsade av de som kom från kabelstammen. Duktigt Anette!

Satte ihop dem med en gul kabelskarvkopplingsmojäng som man får klämma och värma fast ni vet. Vips! Varde ljus - och det vart det. Kommer funka utmärkt ett tag. Märkte att en del jordningar (för det är det väl - små svarta sladdstumpar som går lite här och där) börjat lossna ur de plastiga reläkopplingskontakterna eller vad det heter. Tänker nog att jag ska byta hela plastgrejen. Då blir det perfekt med boschnummrena du skickade in. Superbt.

Om det finns någon därute som sitter på "Elektronik för alla" - serien (tror det finns 8 eller 9 böcker) från slutet av 70-talet och frammåt. Hör av er till mig - jag köper dem.

Tack för hjälpen!

//Anette