Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Min bakre vindrutetorkare fungerar ej. Vid felsökning lade jag märke till att fästet, där man skruvar på torkararmen var väldigt rostigt. Jag tänkte då skruva loss fästet ifrån bakluckan för att studera det närmare, men det gick inte.

Det verkar som muttern som sitter halvägs in i glaset också den har rostat fast, eller sitter väldigt hårt. En vanlig 12 kants ringnyckel slant bara. Greppet är ju också dåligt när muttern sitter försänkt halvvägs in i rutan. En hylsnyckel får inte plats över muttern, då fästet sticker ut för mycket. Är det någon som har lyckats lösa detta?
Har du testat att använda en poligrip och hylsa 23 mm ? denna lösning testade jag men det funkade inte så jag gjorde som det står nedan.

Enklast blir att ta ett bågfilsblad och såga bort skiten och köpa nytt/kolla skroten. Har precis gjort samma sak så jag vet.
Jag har för mig att jag fick loss det med en lång hylsa. :roll: Biltema har nya "torkararmslagringar" för ungefär 230kr, på volvo kostar den runt 500-lappen. Oftast har det ärgat ordentligt så räkna med att det kan bli lite krångligt att få loss.
Funkar torkarmotorn?
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]