Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av forslund
#235180
Hej jag hoppas det finns någon där ute som vet vad jag skall göra. Det är så här har en b23f och bilen starta och det går att kör i 5-6 min ungefär sen dör bilen helt finns inget liv alls och så får den stå i en 15 min så startar den igen och så går den 5-6 min till väldigt jobbigt tog 1 timme hem från jobbet igår.
Det sista som hände igår när jag parkerade var att jag varvade bilen på tomgång kom upp till 3000 varv och så dog bilen fick vänta 35 min denna gång är det någon som vet vad jag skall gör ?????
Mvh Forslund
av jockemustafa
#235202
det är troligtvis ett utav dessa problemen

1. Luftmassemätaren
2. Lambdasonden
3. Spjällhuset
4. Bränslerelä

Jag har själv samma problem och är nästan säker på att det är spjällhuset.
Om bilen har som vana att dö vid halv tank eller mindre bör du kolla upp bränslepumpar.

Men gör rent spjällhuset är mitt vassaste tips
av jockemustafa
#235205
eller min bil brukar dö efter att jag kört en stund, så väntar man lite så startar den, din låter lite jobbigare.

Någonting jag brukar göra när jag fått stopp och står otroligt dumt, kanske på en motorväg eller mitt inne i stan så kopplar jag ur kabeln till luftmassemätaren, då går den iallafall att köra. Bilen går på något "nödsystem"
av forslund
#235224
Tack för tipset har precis varit ute och kollat bilen för dagen och den uppför sig som vanligt och jag testade att ta bort kontakten till luftmassemätaren men den startade inte då heller.
Jag skall fylla i lite saker först gången det hände var i fredags på väg till jobbet när jag väntade på hjälp så startade bilen och gick hela vägen till jobbet och sen hela vägen hem, bilen stod parkerad hela helgen och i måndags fungerar bilen fram och tillbaka från jobbet så jag är lite fundersam hur den kunde fungera ena dagen och sen bara strula...
mvh :|
av KGL
#235336
Kolla spridar-relä vid expansionskärlet,kan byglas mellan kablarna som inte är röd eller svart.Byt dock relä om det är fel på det annars kan styr boxen brinna efter en tid!!
av forslund
#235764
Tack för tipsen har byt bränslerelä och Lmm och det är fortfarande samma symptom men nu när bilen startar så går den bara ett par min sen dör den så den har blivit sämre sen jag hade den till jobbet i onsdag.
Äe det någon annan som har någon mera ide ? Kan det vara så att tändningen/bränslet bara kan försvinna när bilen blir lite varm ??
Tacksam för hjälp blir tokig snart ??:-/
av anntjossa
#235792
Tjena! Jag har en 960 -96 2.5 automat med ett knepigt uppförande. När bilen är i rullning å jag kör vid ca.60 -70 km så uppstår ett ylande ljud som ökar om jag trycker på gasen, det är vid ungefär nitto så försvinnner ljudet, sen i dag har det blivit samma
tendens även vid låga farter när bilen varvar å växlar också. Pratade med Bilbolaget å han trodde att det kunde vara nåt hjullager, är det nån här på forumet som känner igen dessa symptom, bilen växlar fint o motorn går som den ska . Anntjossa.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#235804
Vilken årsmodell är det på bilen?
Har du en "mojäng" uppe på kåpan mellan motor och växellåda...med en kabel som leder upp till en kontakt?
Användarvisningsbild
av sidhabo
#235807
Har du kollat Lambdasonden som nämndes tidigare ?
Vore bra om du kan kolla ev. felkoder.
av forslund
#235835
det är en 88 har ingen felkods avläsare på min. Jag tror jag vet vad du menar me mojeng sitter kontakten uppe vid torped väggen och bredvid kontakten till lamdasonden ?? Hur mäter jag lamdan ??
Tack för all hjälp..
mvh forslund

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]