Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ossi
#236502
Jag har haft samma problem, då var det bränslereläet som var slut och behövde bytas. Det var ca: 1,5 år sen. Idag så var det dags igen, gick kanon dom 20 minuterna jag har till jobbet och så när det är ca: 500m kvar till jobbet så stannar jag vid en korsning och bilen dör. Får igång den och tar mig 50m sen dör den igen och vill inte starta överhuvudtaget. En arbetskamrat kommer förbi och bogserar mig dom resterande 450m...

Ska testa att byta reläet...Förhoppningsvis så är det bara det.
Användarvisningsbild
av Ossi
#237715
Nu har jag bytt följande saker utan resultat, bilen vill inte starta alls.
1: Bränslerelä.
2: Tändkablar.
3: Tändstift.
4: Tändspole.

Motorn får rikligt med soppa och det kommer gnista ifrån stiften, men den vill verkligen inte starta.
Kan det vara luftmassemätaren? Jag tog loss den och kikade men jag har ingen aning om den är hel eller trasig. Någon som vet hur en hel ska se ut inuti? Vad kan det annars vara? Bilen är en Volvo 745GLT-90 med B230F.

Tacksam för tips/ Oscar.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#237720
Ossi skrev:Nu har jag bytt följande saker utan resultat, bilen vill inte starta alls.
1: Bränslerelä.
2: Tändkablar.
3: Tändstift.
4: Tändspole.

Motorn får rikligt med soppa och det kommer gnista ifrån stiften, men den vill verkligen inte starta.
Kan det vara luftmassemätaren? Jag tog loss den och kikade men jag har ingen aning om den är hel eller trasig. Någon som vet hur en hel ska se ut inuti? Vad kan det annars vara? Bilen är en Volvo 745GLT-90 med B230F.

Tacksam för tips/ Oscar.
Har du kollat felkoder?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#237733
Ossi skrev:Japp. Ingenting lyser...
Lyser inte lampan när du trycker på knappen? Tändningen måste vara på!
Användarvisningsbild
av sidhabo
#237744
forslund skrev:det är en 88 har ingen felkods avläsare på min. Jag tror jag vet vad du menar me mojeng sitter kontakten uppe vid torped väggen och bredvid kontakten till lamdasonden ?? Hur mäter jag lamdan ??
Tack för all hjälp..
mvh forslund
Har inte sett nåt bra tips på hur man kollar lambdan. Själv har jag enbart letat upp en på skroten att provbyta med.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#237749
Men sonden är inte problemet här. Du kan koppla ur den, bilen ska starta ändå. Samma mad massemätaren.
Finns det bränsletryck? Lossa returslangen, kommer det ut tryckregulatorn så finns det tryck.
Står kamaxeln rätt? Det har hänt att drevet flyttar sig på axeln, så kolla i oljepåfyllningen. När dreven står på märkena ska kammarna på ettan peka snett uppåt som ett V sett framifrån. Lättare att se om man vrider ett varv på veven så ettan överlappar, då pekar de neråt i stället.
Öppnar spridarna? Om inte, kolla det svarta relät på expansionskärlet.
av forslund
#238153
Under den senaste veckan har jag sök igenom bilen inte hitta några fel bilen forsatte och dog för mig sista jag testade var att ta loss en tändkabel på fördelaren och spruta in startgas och efter det startade bilen och gick som den gjorde tidigare är det någon som kan förklara varför var det bara så att det var fukt i fördelaren ???
av sthlm145
#238394
Ursäkta om jag lånar tråden lite :oops:

Jag har ett liknande problem på min 745-86 Bilen startar efter ett bra tags gnuggande på start motorn. Men när bilen har gått igång går den bra max 10sec börjar bilen att gå dåligt. Den svarare inte på gaspådrag.
Tändning har jag ställt. Brytarspettsar är bytta. fördelar lock. Kablar och stift. Men bilen vill fortfarande inte.
Någon som har en teori? Tacksam för svar.

Hej allesammans, har en Volvo V70 från 2016 […]

Jag ska byta kamrem på min v70 05. När […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]