Sida 1 av 2

svårt att byta topplockspacking?

Postat: tis 04 nov 2008, 22:30
av freorn
Hej!
Är det svårt att byta topplockspackning på en 740 -88?
Bilen är nyinköpt, den har läckt kylarvatten och förra ägaren bytte kylare, nu läcker den fortfarande vatten, den är blöt på hela sidan av motorn och går väldigt ojämnt, det är ingen olja i kylarvattnet eller tvärtom, men visst är det troligt att det är topplockspackningen som rykt? Särskilt med tankte på att kylaren inte hållt vattnet tidigare och förra ägaren kört den för varm? Är det svårt att byta som amatör?

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: tis 04 nov 2008, 23:44
av sidhabo
Ok, jag har inte bytt på en 740 men den är nog mere lättmekad än många andra bilar. Tycker det låter som du ska plocka bort toppen och kolla hur det ser ut. Inget stort jobb om man är motorintresserad. Om du inte gjort det förr kan det vara en bra ide att handla verkstadshandboken hos Mekonomen eller liknande (200-300kr). Där har du exakt beskrivning hur man gör och vad man ska tänka på.
Prova att hålla handen vid avgaset när nån gasar på bra åt dig. Om du blir blöt om handen och det INTE lukar bensin så har du vattnen från avgaserna och troligen knäckt packning.

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 09:04
av dalldall
finns ingen enklare bil att byta toppackning på! repbok finns för utlåning på de flesta bibliotek! tänk bara på att kolla om toppen är rak! kolla termostaten med så slipper du sådana problem som jag har haft!

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 18:07
av metalHJ
Någon som känner till om samma ingrepp är lika lätt på en 960? Raka sexan på 3 liter...

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 18:27
av I.H.P
metalHJ skrev:Någon som känner till om samma ingrepp är lika lätt på en 960? Raka sexan på 3 liter...
Nej, det är inte alls lika lätt, man behöver bl.a. ha / göra ett "special"verktyg för att montera övre topphalvan mot den undre, men det är heller ingen omöjlighet.
Kortfattad engelsk beskrivning över B6304 demontering och montering av komponenter: http://caunter.ca/volvo960/cv14797.pdf Se sid 3-10
//Björn

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 18:53
av metalHJ
I.H.P skrev:
metalHJ skrev:Någon som känner till om samma ingrepp är lika lätt på en 960? Raka sexan på 3 liter...
Nej, det är inte alls lika lätt, man behöver bl.a. ha / göra ett "special"verktyg för att montera övre topphalvan mot den undre, men det är heller ingen omöjlighet.
Kortfattad engelsk beskrivning över B6304 demontering och montering av komponenter: http://caunter.ca/volvo960/cv14797.pdf Se sid 3-10
//Björn
Kan du utveckla "göra ett "special"verktyg för att montera övre topphalvan mot den undre"? Lite nyfiken på hur ett sådant ska se ut, så jag kan förbereda sådana prylar innan jag river toppen... Tack för svar :-)-)

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 18:58
av dalldall
960 motorn är väl samma som 850??? till 850 hade jag ett verktyg som jag skruvade ner i ett par tändstiftshål och spännde ner ventilkåpan/överfall till kammarna med. är jag helt ute o cyklar nu angående samma motor????

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 19:02
av I.H.P
Övre topphalvan måste klämmas ned mot den undre, Volvos verktyg är något tvingliknande tror jag och andra har gjort såna själva. Någon här på forumet (Sparkz?, Hilmer?) gjorde en smartare lösning som man skruvar ned i tändstiftshålen, du får göra en sökning.
//Björn

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 19:03
av metalHJ
Läste lite mera i beskrivningen, och den var ju väldigt överskådlig och konkret! Stort tack för den... MEN, är det verkligen nödvändigt att riva isär undre/övre toppen då jag bara vill komma åt toppackningen? Jag tänkte mera på att hålla toppen solid så att säga, utan att röra kamaxlar.

Sorry Freorn, om jag lånar din tråd lite

Re: svårt att byta topplockspacking?

Postat: ons 05 nov 2008, 19:06
av I.H.P
dalldall skrev:960 motorn är väl samma som 850??? till 850 hade jag ett verktyg som jag skruvade ner i ett par tändstiftshål och spännde ner ventilkåpan/överfall till kammarna med. är jag helt ute o cyklar nu angående samma motor????
Helt rätt, skillnaden är "bara" 1 cylinder, annars är de likadant uppbyggda.
metalHJ skrev:MEN, är det verkligen nödvändigt att riva isär undre/övre toppen då jag bara vill komma åt toppackningen? Jag tänkte mera på att hålla toppen solid så att säga, utan att röra kamaxlar.
Övre topphalvan måste bort för att komma åt topplocksbultarna.
//Björn