Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av PILen
#228698
Om du har en original bensindriven kupévärmare i bilen, så är denna kopplad till ECC:n. Den värmer upp allt kylvatten i motorn och cirkulerar detta med en pump, samt använder bilens vanliga kupéfläkt för att sprida värmen i bilen. Bilens kupéfläkt kan alltså startas via en kabel som går från bensinvärmarens elektronikbox till "kontrollpanelen" (med de tre vreden för temp, fläkt mm) även när tändningen är avslagen!
Kanske har det suttit en bensinvärmare som är bortplockad? Kanske är kabeln klippt och ligger och kommer åt någon annan kabel alternativ karossen på något konstigt ställe?

Lycka till!
/PILen
av jonasamna
#1253286
Hejsan!

Någon lösning på fläktproblemet ?
Upptäckte på min volvo 850 imorse att batterit var tomt
hämtade ett annat , startade upp bilen och nu på kvällen när jag gick ner så hörde jag att fläkten
var på , trots att jag lämnat bilen för flera timmar sedan ?

Kan det vara ett trasigt relä eller någon kortslutning ?
av NilsO
#1253288
Jag tror du postat i fel forumsdel :) Du får nog bättre svar i 850-delen.

Men eftersom jag tror det är likartat på 850 och 940 kan jag ändå ge ett litet förslag. På 940 beror det här felet på en trasig transistor i styrmodulen för fläkten. Styrmodulen (effektsteg, ECC power stage, etc) ersätter det traditionella fläktmotståndet på bilar som har elektroniskt styrd klimatanläggning. Jag gissar att det också finns en sådan på din 850, och att felet är samma. Styrmodulen är inte en del av klimatpanelen, utan sitter monterad så att den kyls av luftströmmen från fläkten.
av scrube
#1568955
Tjenixen, jag haft samma problem med min 940 årsmodell 1992, jag tog del av den goda fakta som har publicerats här och med min lösning på problemet så va det fläktmotståndet. Det är tydligen ovanligt att detta sker men det är så att moderkortet på motståndet kan smälta vilket gör att lödningarna smälter ihop. Vilket i sin tur gör att motståndet inte stoppar direkt strömmen från batteriet. För att man då har tillgång till motorvärmare till bilen.

Mvh Simon F
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]