Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
#227792
frågan e väl var reläet sitter då! vissa bilar har reläerna utspridda lite överallt, bla volvo!! tänk om alla reläerna kunde sitta på ett ställe.
av Volvo740_GLT
#228228
Reläcentralen sitter bakom askkoppen tillsammans med säkringarna. :D
av dalldall
#228255
jo det visste jag! men det finns inget relä till fläkten tydligen. lånade en haynes idag och får kolla schemat! fläkten lever sitt eget liv, jobbigt med imman på morgonen! provade o byta"kontrollpanelen" men inget bättre, just nu funkar den dock!
Användarvisningsbild
av emwtur
#228416
fläkten "går" ?
menar du ;
A- att fläkten går även om du stänger av den på reglaget ,
eller
B- att du kan styra den med reglaget även om tändningen är avstängd ?

om A - följ kablaget från reglaget till fläkten kontrollera om den skavt mot några andra kablar

om B - Fläkten skall gå på "radio-läget" i tändlåset,
kolla om andra saker fungerar typ radion eller annat som går på "radio" läget
vet inte om allt som går på radioläget går på samma säkring - ta ur dessa säkringar en efter en tills fläkten stannar , - då vet du vad det är som är trasigt,
om ingen säkring hjälper - kolla tändningslåset !

eller vid närmare eftertanke - kolla bottenplattan på tändningslåset först !

/emwtur
av Volvo740_GLT
#228458
Kan det vara fel på Fläktmotståndet, det sitter bakom handskfacket.
Användarvisningsbild
av emwtur
#228481
Fläktmotståndet sänker farten på fläkten, om det är trasigt har man en binär fläkt med fullblås på läge (5) alla andra lägen ger ingen fläkt alls.

/emwtur
av I.H.P
#228529
Jag tror det saknas lite info här:
dalldall skrev:... provade o byta"kontrollpanelen" men inget bättre....
Är det en ECC?
//Björn
av dalldall
#228563
japp! ecc är det! när jag slår av tändningen går fläkten ändå, kvittar vilket läge på omkopplaren, aut eller 1-5, fast den snurrar inte så fort, idag har den så klart funkat bra!! jag får väl börja med att kolla lite kablar, tänkte bara om det var ett standardfel!

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...