Sida 1 av 3
Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: tor 11 sep 2008, 12:02
av Volvokarl
Ja då är man här igen. För att få ut all kylarvätska i en 960, hur gör man ? Systemet rymmer ju över 10 liter enligt instruktionsboken men jag fick ut max 6 liter. Man skall väl ställa värmereglaget på maxvärme stänga av ACC:n eller hur ? Ok, gjorde det, tog bort locket till expansionskärlet, öppnade kranen därnere som sitter på ledningen vid blocket, tog även bort kylarslangen från fästet nedtill på kylaren, tog bort slangen från kylaren upptill.Spolade igenom från expansionskärlet och från inloppt upptill på kylaren
Jag tog inte bort termostathuset, kan det vara det ? Var rädd att grylla ned generatorn där under. Kan det ha skapat "undertryck" så att allt inte rann ut ? Vad skall man göra för att få ut så mkt som möjligt ? Öppna någon till kran från värmepaketet :???:
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: tor 11 sep 2008, 17:15
av metalHJ
Det kan vara lite knepigt att få ut precis allt

ett alternativ är ju att försöka trycka ut det med hjälp av tryckluft, och ha en öppning längs ned på systemet. Vatten har ju den tendensen att alltid ta den lättaste vägen!
Men jag vet när jag bytte termostatet på 960'n, då var dock systemet fyllt med glykol men det sipprade ut närmare 2 liter från termostatanslutningen. Och jag blev lite svett då det rann ner på även generator, men den klarade sig obemärkt... Anledningen till att systemet var fyllt, var en nödåtgärd då vi var iväg på semester och motorn ville aldrig gå upp i arbetstemp. Så pröva plocka dän termostatet och skydda generatorn med någon plast, så det rinner undan.
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: tor 11 sep 2008, 22:58
av Sparkz
Ska du byta kylvätska så spola ur motorn först. Det blir alltid lite kvar, men har du spolat är det rent vatten iaf. Ta loss termostathuset, det är enda sättet att spola genom motorn.
Sätt ihop, bottna med 4-5 liter glykol och fyll upp med vatten.
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: fre 12 sep 2008, 09:43
av NORDIC MAN
måste säga till lite här!! man bör blanda glykol o vatten i en spann innan man slår i kylaren för att vara säker på att det blandar sej ordentligt o max 50% glykol
mvh/olof
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: lör 13 sep 2008, 00:44
av Sparkz
När motorn är varmkörd så termostaten har öppnat har det blandat sig ändå. Hur skulle det kunna hålla sig var för sig när vattenpumpen pumpar runt det i motor, kyl och värmepaket? Expansionskärlet är inte helt med i cirkulationen, men glykolen tar sig dit med till slut.
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: lör 13 sep 2008, 10:20
av Volvokarl
Ja nog blandar jag glykolen med vattnet i en hink innan jag häller den i expansionskärlet, precis som när jag blandar en grogg eller saft :)
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: lör 13 sep 2008, 11:21
av Janne3
behöver inte blandas de löser sig själv

-)
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: mån 15 sep 2008, 15:02
av Volvokarl
Vad bra att det löser sig själv utan att blandas :D
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: mån 15 sep 2008, 15:36
av anp
Jag blandar alltid vatten och glykol i en dunk innan jag häller det i kylsystemet.
Dels kan jag blanda den blandning jag önskar, och dels minimerar jag risken att få en "vattenficka" som inte blandats riktigt med glykolen innan bilen ställs undan vintertid.
Merarbetet är försumbart för de flesta, och i mitt fall så har jag ändå alltid en dunk med färdigblandad kylvätska ståendes i garaget.
Re: Tömma systemet HELT på kylarvätska, Volvo 960 96:a
Postat: tis 16 sep 2008, 00:19
av Volvokarl
anp skrev:Jag blandar alltid vatten och glykol i en dunk innan jag häller det i kylsystemet.
Dels kan jag blanda den blandning jag önskar, och dels minimerar jag risken att få en "vattenficka" som inte blandats riktigt med glykolen innan bilen ställs undan vintertid.
Merarbetet är försumbart för de flesta, och i mitt fall så har jag ändå alltid en dunk med färdigblandad kylvätska ståendes i garaget.
Ja jag jag tycker inte det är fråga om något merarbete med att blanda en färdig kylvätska. Det är ju mer rationellt. Jag vet ju då att jag får in en 50/50 blandning i systemet. Hälla koncentrerad glykol i expansionskärlet och sen efterfylla med vatten "jaha få se jag hällde i 5 liter glykol men det gick bara i 3 liter vatten och nu är det fullt". Har man inte samlat upp all den glykol som forsat ut på olika ställen vet man ju inte heller hur mkt som finns kvar i systemet och därmed hur mkt jag kan hälla i. Har man blandat färdig då så behöver man inte tänka på det