Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

vad ska man tänka på? måste man byta lageröverfallerna från den gamla motorn?
hur vet man när första kolven är uppe och andra nere osv?
Användarvisningsbild
av Amapola
När jag höll på att prova olika kammar på min 245 -89:a med 230F, så låste jag fast remmen på kamdrevet med buntband innan jag drog loss det med muttermaskin. Jag hade även ett band nere vid vevaxelremskivan som höll ihop remmen där. Spännaren lossades naturligvis först, så att remmen var slak. Detta förfarande gjorde att jag inte behövde bekymra mig med att nolla motorn, utan det var bara att byta kam. Där sitter ju styrstift på kamdrevet, vilket gör att kammen kommer rätt i förhållande till drevet. Passar det inte direkt, vrider man kammen lite med t.ex en rörtång. (Detta gäller naturligvis inte om man ska byta remmen också.)
nolla motor????? ?:-/
Användarvisningsbild
av Amapola
Att nolla motorn betyder att man ställer kamaxeln. vevaxeln och aggregataxeln på sina nollpunkter. Ettans cylinder i tändläge, rotorn på ettans tändmärke. Detta måste utföras vid kamremsbyte t.ex.
Användarvisningsbild
av erikn
Det där har jag aldrig lyckats lära mig hur man gör. Den enda motor jag bytt kamrem på ör B230 lite olika modeller, varje gång har det varit lätt då det finns vita streck på kamremmen som ska stämma överens med märken på dreven.
okej . var sitter nollpunks märkena för vevaxel och aggregataxeln? bilder??

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]