Sida 1 av 2

Hög tomgång vid start

Postat: lör 30 aug 2008, 19:34
av Il tempo gigante
När jag startar min V90 3,0 så varvar den upp till ca. 1800-2000 rpm. Varvet sjunker ner ganska snart till normalt 8-900 rpm.
För mig som aldrig varvat upp en kall motor så känns det här så fel.
Är det någon som vet hur det skall vara?

Re: Hög tomgång vid start

Postat: lör 30 aug 2008, 19:42
av Jocke S.
Testa att rengöra tomgångsventilen...

Re: Hög tomgång vid start

Postat: mån 01 sep 2008, 09:40
av Volvokarl
Il tempo gigante skrev:När jag startar min V90 3,0 så varvar den upp till ca. 1800-2000 rpm. Varvet sjunker ner ganska snart till normalt 8-900 rpm.
För mig som aldrig varvat upp en kall motor så känns det här så fel.
Är det någon som vet hur det skall vara?
Det här är en klassiker som vi 960 och S90 ägare diskuterat och ingen egentlig lösning har kunnat presenteras. En mekaniker jag talat med menade precis som Jocke S. att det hade med tomgångsventilen att göra, att den kärvar på något vis, "spruta rostlösning 5-55 " där sa han :) Tja jag gjorde det, vet inte om det blev någon skillnad direkt ? Vi diskuterade det i min tråd om att det kom ett "knastrande läte från motorrummet i motorn vid gaspådrag", jag fortsatte med funderingen kring det. Kan ju vara som sagt att man ska rengöra, ta lös den där tomgångsventilen ?

Re: Hög tomgång vid start

Postat: mån 01 sep 2008, 15:42
av 945S
Jag kan ju fylla i att min 945 har samma beteende. Jag gissar på att 95% av det totala motorslitaget beror på denna "funktion"... Det kan inte vara bra att varva utan olja på ytorna. Dock kan man dra ned varvet ganska snabbt om man duttar på gasen direkt när den tänder. Jag får väl kolla den där ventilen vid tillfälle. Om det gäller även för b230 vill säga...

Re: Hög tomgång vid start

Postat: tis 02 sep 2008, 17:06
av metalHJ
Det märkliga är att de flesta 960 ägare på detta forum har detta dilemma, men inte jag? :roll: Ändå har jag en av de äldre 3 liters 960 bilarna, som går fullständigt klockrent i maskineriet och inga 2000 varv vid kallstart... möjligt går han upp till 1200 för att snabbt gå ner till 800 varv. Min bil kan ha en motsatt effekt däremot, att den bluddrar till någon sekund vid kallstart, för att sedan stabilt lägga sig runt 800 varv.

Var med en polare ut till hans projektbil, en V70 -03 2.4 sugmotor. Bad han starta upp maskineriet, för jag var lite nyfiken på avgas ljudet :mrgreen: Hur som hellst, denna varvade upp till närmare 1800-2000 varv vid starten, och höll runt 1500 varv 15 sekunder för att sedan sakta sjunka till 1000 varv där den låg ett tag. Och då var det ändå inget märkbart kallt! Detta reagerade jag starkt på, och påpekade men han menar på att den gör så vid kallstarter, och det enda jag kan reflektera till är att det skulle vara kallstartssystemet som går in och styr bränsle/luft flöde. Men med detta varv på kall motor, det känns rent idiotiskt!

Re: Hög tomgång vid start

Postat: tis 02 sep 2008, 17:18
av Volvokarl
metalHJ skrev:Det märkliga är att de flesta 960 ägare på detta forum har detta dilemma, men inte jag? :roll: Ändå har jag en av de äldre 3 liters 960 bilarna, som går fullständigt klockrent i maskineriet och inga 2000 varv vid kallstart... möjligt går han upp till 1200 för att snabbt gå ner till 800 varv. Min bil kan ha en motsatt effekt däremot, att den bluddrar till någon sekund vid kallstart, för att sedan stabilt lägga sig runt 800 varv.

Var med en polare ut till hans projektbil, en V70 -03 2.4 sugmotor. Bad han starta upp maskineriet, för jag var lite nyfiken på avgas ljudet :mrgreen: Hur som hellst, denna varvade upp till närmare 1800-2000 varv vid starten, och höll runt 1500 varv 15 sekunder för att sedan sakta sjunka till 1000 varv där den låg ett tag. Och då var det ändå inget märkbart kallt! Detta reagerade jag starkt på, och påpekade men han menar på att den gör så vid kallstarter, och det enda jag kan reflektera till är att det skulle vara kallstartssystemet som går in och styr bränsle/luft flöde. Men med detta varv på kall motor, det känns rent idiotiskt!
Ja den går ju inte ojämt eller har svårt för att starta på något vis men detta förbannade varvande, 2100 idag :shock: Den går ner relativ snabbt till 1000 och sen lägger den sig på 900 varv o går jämt där.Jag tog lös en kort gummislang efter LLM som enligt den här mekanikern leder ner till tomgångsventilen o där sprutade jag lite 5-55. Låter för enkelt på något vis, ungefär som "lugn nu, smörj den så skall det nog bli bra ska du se, den startar ju, de där bilarna ÄR så"...

Re: Hög tomgång vid start

Postat: tis 02 sep 2008, 22:57
av metalHJ
Volvokarl skrev:Låter för enkelt på något vis, ungefär som "lugn nu, smörj den så skall det nog bli bra ska du se, den startar ju, de där bilarna ÄR så"...
Men samtidigt är det ju detta som konstaterats i diskussioner här på forumet just att bilarna "är" så, när några 960 ägare försökt hitta någe fel men inte kunna konstatera något! Och jag förstår vad du menar, klart det inte kan vara nyttigt... Men däremot tror jag inte det ligger i något mekaniskt fel, utan snarare att styrboxen skulle skicka ut "felaktiga" signaler till bränsle/luft flödet. Skulle det vara ett rent mekaniskt fel på någon komponent, borde felet yttra sig under andra omständigheter också tycker jag :roll:

Det som gör mig lite fundersam är varför inte jag "lider" av detta lustiga syndrom?! Men kanske det skiljer på systemen emellan, med tanke på årsmodellerna. Jag har en tidig motorutveckling, B6304F -91'a och jag tror min 960 är en av de äldre här på forumet, men den går som en dröm för det! Motorn beter sig väldigt skottsäkert och stabilt, oavsett väderlek eller körstil... Och inte har jag läcka i bakre packboxen heller, annars ett väldigt vanligt problem på de tidiga vitblockarna. Så jag vet inte, kanske har jag ett hittat ett guld exemplar? :)

Re: Hög tomgång vid start

Postat: ons 03 sep 2008, 21:22
av Il tempo gigante
Hej igen.
Det som talar emot tomgångsventilen är att den fungerar perfekt i övrigt, aldrig några variationer på tomgång,
i och ur med drive resp. neutral och tomgången är alltid OK.

Min gamla 245:a, B230F, kunde kärva i tomgångsventilen ibland. Då fastnade tomgången på allt mellan 850-2500 rpm.
Man fick då ta bort ventilen och skölja ur den med tunn olja samtidigt som man rulla den mellan händerna för att få sliden att åka från ändläge till ändläge. Sedan kunde den fungera flera år igen.

Jag misstänker att problemet, om det nu inte skall vara så här, ligger i startanrikningen. Någonting går fel.

Re: Hög tomgång vid start

Postat: tor 04 sep 2008, 11:07
av Volvokarl
Il tempo gigante skrev:Hej igen.
Det som talar emot tomgångsventilen är att den fungerar perfekt i övrigt, aldrig några variationer på tomgång,
i och ur med drive resp. neutral och tomgången är alltid OK.

Min gamla 245:a, B230F, kunde kärva i tomgångsventilen ibland. Då fastnade tomgången på allt mellan 850-2500 rpm.
Man fick då ta bort ventilen och skölja ur den med tunn olja samtidigt som man rulla den mellan händerna för att få sliden att åka från ändläge till ändläge. Sedan kunde den fungera flera år igen.

Jag misstänker att problemet, om det nu inte skall vara så här, ligger i startanrikningen. Någonting går fel.
Ja jo det där med kallstartsanrikningen är väl en trolig källa. De som kör på höga E85 inblandningar utan konvertering verkar inte ha problem med kallstarterna först o främst. Det måste ju vara en rejäl boost med bränsle vid kallstarter som orsakar detta höga varvtal. Kallstartsmotstånd som inte fungerar ? Vad är dess uppgift ? Hur fungerar det och var sitter det. Vet att Lennart Lundberg här på forumet bytte en tempgivare som han upplevde som en förbättring en tid sen var det samma sak igen.


Sökte runt lite och läste om dessa "prylar", rätt intressant för lekman :) Nu menar jag inte de där undermedlen som skall hällas i växellådor och i motorn, no comments http://www.rvs.se/diagnostic/page356.html

Re: Hög tomgång vid start

Postat: tor 04 sep 2008, 11:29
av Volvokarl
metalHJ skrev:
Volvokarl skrev:Låter för enkelt på något vis, ungefär som "lugn nu, smörj den så skall det nog bli bra ska du se, den startar ju, de där bilarna ÄR så"...
Men samtidigt är det ju detta som konstaterats i diskussioner här på forumet just att bilarna "är" så, när några 960 ägare försökt hitta någe fel men inte kunna konstatera något! Och jag förstår vad du menar, klart det inte kan vara nyttigt... Men däremot tror jag inte det ligger i något mekaniskt fel, utan snarare att styrboxen skulle skicka ut "felaktiga" signaler till bränsle/luft flödet. Skulle det vara ett rent mekaniskt fel på någon komponent, borde felet yttra sig under andra omständigheter också tycker jag :roll:

Det som gör mig lite fundersam är varför inte jag "lider" av detta lustiga syndrom?! Men kanske det skiljer på systemen emellan, med tanke på årsmodellerna. Jag har en tidig motorutveckling, B6304F -91'a och jag tror min 960 är en av de äldre här på forumet, men den går som en dröm för det! Motorn beter sig väldigt skottsäkert och stabilt, oavsett väderlek eller körstil... Och inte har jag läcka i bakre packboxen heller, annars ett väldigt vanligt problem på de tidiga vitblockarna. Så jag vet inte, kanske har jag ett hittat ett guld exemplar? :)
Ja det är väl det som skiljer din vagn då men annars verkar du ju ha fått din beskärda del ;-// :)