Sida 1 av 5
kylarvätskeproblem 960
Postat: sön 17 aug 2008, 16:46
av arvegutten
Har en fråga angående min 960 automat. Jag får ständigt fylla efter kylarvätska på bilen , det finns ingen läckage så vitt jag kan se, är de nån här som kan ge mig tips så att jag inte förstör motorn på bilen, den går aldri varm av detta, vart tar kylvätskan vägen? arvegutten
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: sön 17 aug 2008, 18:12
av DogWalker
Hade det problemet på min 745 -88, kylarvattnet sjunk i behållaren utan att på nåt sätt synas vart, ingen pöl någonsin under bilen. Jag bytte vattenpump för jag tyckte den lät lite konstigt och efter det bytet försvann problemet med kylarvätskan. Min gissning var att den trycker ur sig i skvallerhålet när du kör utan att det visar spår nånstans.
Så testa att byta pump, de är inte så dyra heller, och det var inte särskilt krångligt att byta.
Men du har en 960 och jag vet inte vad det är för motor, jag hade en B23F i allafall.
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: sön 17 aug 2008, 19:16
av Brainy
Hamnar det inte vatten under bilen när den står på tomgång heller så är det nog dags att byta topplockspackning.
Flyttar till rätt forumsdel.
mvh
Anders
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: sön 17 aug 2008, 22:18
av metalHJ
Att byta vattenpump på en 960 är betydligt bökigare än på en 940! Den drivs av kamremmen, vilket innebär att du måste lossa kamremmen för ett byte... Ny pump ligger runt en 500:- beroende på inköpsställe!
Men börja med att demontera kåpan till kamremmen, och kika runt pumpen. Har det läckt glykol brukar det generellt finnas spår av detta runt packningen/blocket! Pumpen sitter under kamdreven, jämte spännrulle/spännare. Kolla gärna med bilen igång, och varva upp under kontroll. Ju högre tryck, desto större chans att se läcka!
Kass topplockspackning, så innebär det också att du borde se skymten av vit rök från avgaserna. Men kan vara svårt att avgöra med ögat :roll:
960 motorerna har även en svaghet i blocket, kylkanalen mellan cylinder 5 och 6 kan spricka. Kika även där efter ev. spår! Men har du spricka där, borde även motorn gå märkbart sämre.
Du har inte märkt av någon fukt eller dålig lukt inne i kupén? Ett long shot skulle ju annars kunna vara värmepaketet...
//Pontus
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: mån 18 aug 2008, 19:48
av Robban_T5-R
Har samma problem med min 850 T5-R, kylarvätskan försvinner spårlöst men tror nu att jag hittat felet, stannade bilen för ett tag sen när jag var ute och körde, öppnade motorhuven och då låg det kylarvätska på kanten runt om expansionskärlet? (där man fyller på) Har inte sett det förr vet inte om det dunstar efter en stund kanske? men det verkar som om kärlet inte är tätt på nåt sätt, möjligen locket kanske, ska byta kärlet nu för att se...

Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: mån 18 aug 2008, 20:18
av metalHJ
Robban_T5-R, i så fall sitter du o jag i samma sits! Även jag har noterat glykol, kring kanten på locket till expansions kärlet. Trots att jag är noga med att varje gång torka rent runt kärlet och locket, kommer det alltid nytt. Men samtidigt är det inget jag reagerat så starkt på, det ska väl vara någon form av övertrycksventil som släpper på trycket i locket? I mitt fall försvinner det väldigt lite, men ändock kan jag notera att det försvinner lite efter några mils körning vilket känns störande då ett kylstystem ska vara fullständigt slutet...
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: mån 18 aug 2008, 21:30
av Robban_T5-R
det skumma för mig är att det verkar bara försvinna till en viss gräns och där avstannar det, har gjort en markering på expansionskärlet så jag kunde se, det försvinner ner till strax under minimum och där är nivån sen hela tiden... skumt, får kärlet bytt nu på fredag så om du vill kan du avakta så uppdaterar jag snart med hur det gick, om problemet kvarstår eller ej :D
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: mån 18 aug 2008, 21:59
av Brainy
Testa byt lock till att borja med. Kan vara ventilen som inte fungerar och slapper for tidigt.
mvh
Anders
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: mån 18 aug 2008, 21:59
av metalHJ
Perfekt, jag avvakta gärna o ser hur det blir för dig! :) Annars har jag bara två alternativ på min bil, antingen värmepaketet eller topplockspackningen... Vart skulle annars kylvätskan ta vägen?
Jag har nämligen märkt av imma på framrutan, men i första hand tror jag det kommer när evapuratorn till AC'n blir "rumstempererad" och kondensvattnet förångas upp på rutan... I värsta fall får man ju riva ner mittkonsoll och känna på paketet, om det finns någon tillstymmelse till läcka! Men jag tror som sagt inte det, bara tanken som slog mig lite snabbt.
Hör av dig om hur det går med din bil! :)
Re: kylarvätskeproblem 960
Postat: mån 18 aug 2008, 22:02
av metalHJ
Brainded, det stämmer alltså som jag trodde? Att det finns någon form av övertrycksventil i locket som öppnar vid ett visst tryck?