Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kör en 740-92 som bara går och går med minimal tillsyn men för ett par veckor sedan började Bettan rycka oregelbundet. Den ryckiga gången märktes bara vid hård belastning, dvs så länge man höll jämnt gaspådrag så gick Bettan som vanligt men vid acceleration eller om man växlade ner och gasade till så började Bettan rycka. Om man dessutom trampade ner gaspedalen helt när Bettan började rycka så var det nästan som att få soppatorsk, dvs motorn blev helt kraftlös enda tills man släppte upp gaspedalen igen. Dessutom kunde Bettan gå hur fint som helst ena dagen för att andra dagen visa upp ovan nämda symptom, som inte gick att härleda till några speciella förhållanden eller trasiga delar.

Använde inte bilen så mycket tills för några veckor sedan när jag började jobba extra på annan ort. Veckopendlar så jag sticker vid 04:30 på måndag morgon när bara kor och idioter är uppe och kommer hem igen på fredag kväll. Vad jag märkte då var att på måndag morgnar när det var så där 15 grader ute så kunde Bettan fungera felfritt under 16 mils resa för att senare mitt på dagen vid 30 graders värme rycka som jag tidigare beskrev. Lägg märke till att motorns arbetstemperatur inte tycks ha något att göra med det hela då jag vid flera tillfälen har kunnat varmköra motorn utan problem när det varit svalt ute medan Bettan krånglat direkt ifrån kallstart när det har varit varmt ute. Observationen stämmer kanske inte till 100% för vid vissa tillfällen när jag tyckt att det har varit svalt ute så har Bettan krånglat lite också men generellt så har hon alltid krånglat när det har varit riktigt varmt ute.

Problemen eskalerade nygligen också till att ibland när man körde så började Bettan rycka som förut och när hon gjorde det så kunde hon ibland "fastna" i den ryckiga gången så att motorn blev helt kraftlös och svår att varva ur. Ibland försvann problemen för en liten stund om man trampade ner gaspedalen helt med motorn frikopplad så att det puttrade och "knallade" en liten stund för att sedan varva upp normalt men ibland gick det inte att varva ur för att lösa problemet utan enda sättet att fortsätta köra var att starta om motorn, som då fungerade hur bra som helst tills nästa gång jag accelererade eller gjorde något så att den ryckiga gången kom tillbaka. Detta problem tycks uppstå oftast när man ligger och kör på 2:ans växel.

Tröttnade lite på problemet så jag började kolla runt i motorn lite för att se om jag hittade några uppenbara fel. Kollade fördelarlock och tändkablar samt högspänningskabeln som går ifrån fördelarlocket till tändspolen men allt ser fint och helt ut. Undersökte aldrig tändstiften men jag tycker att motorn skulle rycka mer regelbundet och på ett annat sätt om ett tändstift är trasigt. Letade efter en tjuvluftsläcka med startgas men hittade inget. Kan tillägas att luftfilteret, bränslefilteret, tändkablarna och tändstiften bara är ett år gamla. Hittade inget speciellt som var fel så jag har bara fortsatt att köra med Bettan tills nyligen då jag var i Kungsängen utanför Stockholm. Där kom jag ut på en grusväg och det skumpade till en eller två gånger och utan att jag gjorde något speciellt så började Bettan rycka igen och dog till och med. Efter det gick inte Bettan att köra längre. När jag försökte starta Bettan så tände hon till och hoppade igång men det var precis som att hon fick för lite bränsle för hon röck och hade sig och dog efter ett par sekunder. Spontant på plats så kände jag direkt att det borde vara bränslepumpen men jag hörde samtidigt att det surrade som vanligt ifrån tanken så då väcktes en sån där fråga inuti mig som jag alltid får olika svar på. Sitter det en eller två bränslepumpar på en 740-92 B230F Rex/Regina?

Läget just nu är att jag tillsvidare lämnade Bettan i Kungsängen och befinner mig i Enköping så att testa och fixa idéer kontinuerligt blir kanske lite svårt men någon dag blir det väl att åka till Kungsängen och försöka fixa problemet själv eller lämna in bilen. Oavsett vilket är jag intresserad av vart felet kan ligga så om någon har några tips eller kanske till och med vill hjälpa mig så hör av er!

Ps. Motorn har inte satt några felkoder ds.
Senast redigerad av 2 Bettan, redigerad totalt 0 gång.
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android