Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj,

Ibland gör även proffsen misstag! därför har jag inga illusioner om att vara bättre än dem. :(

Behöver reparera skarven mellan främre röret och katalysatorn på en volvo 745 GLT 16v 89:a.

Flänsar mm är icke mer att tillgå. rören däremot är rätt ok, katalysatorn tror jag fungerar... märks på bilprovningen annars.

Rören har olika dimensioner, har försökt med en sån där skarvstump som diametern kan varieras på från biltema men det blir inte tillräckligt tätt.

Nytt främre rör går ju att fixa men resten av röret är ganska friskt och jag vill inte lägga pengarna på det i onödan och katalysator har jag absolut ingen lust att byta. Å andra sidan är mellandämparen hål i och den är svetsad i katalysatorn... inte mitt jobb, jag lovar.

Någon som har ett bra tips på hur jag får ihop stumparna, det är en glipa mellan rörenstumparna på ca centimetern och det är även nästan en centimeter som skiljer i diameter.

/MK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Är bara rören hela finns det flänsar att köpa. Antingen en uppkapad som man viker ihop över röret och svetsar ihop eller en tredelad som hålls ihop av skruvarna.
Användarvisningsbild
av Äntligen en volvo igen!
Problemet är att rören inte är hela, tittade på varianten med tredelad fläns men de kräver att röret vidgas i slutänden...

Detta gör att rören inte heller går att dra ihop mot varandra, saknas ett par cm, hade gått bra att plocka in ett skarvrör om rören varit samma dimesion, behöver alltså ett skarvrör som kan klämma åt bägge rören men i olika dimension. Har hittat ett och testat med men det blir inte tätt nog.

/MK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tror att det finns stumpar att köpa som är utkonade. iofs är det inte svårt att göra själv heller om man har press och en kona, en stor hylsa går bra. Jag gjorde det på min när främre röret gick av.

Det är inte helt bra med en stum skarv där, det var så på 240 och då sprack alltid utgående röret från katen.
Användarvisningsbild
av mojang
Men du skulle ju kunna täta med ljuddämpartätning, det gjorde jag när det inte lev riktigt tätt, det kan fungera
Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.

Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Hur gick de för dig med detta felet? Jag har[…]