Sida 1 av 1

Volvo 740 med b230f, frågor, låg tomgång samt bränslepump.

Postat: ons 10 aug 2005, 14:39
av micke.k
Hej!
Vi har en 740 -88 med b230f motor, som går dåligt på tomgång
har kollat tomgångsmotorn det går en slang till luftburken,
men det är inte hål igenom till luftburken ska det va så?
någon som vet ringde till volvo men dom visste inte.
Sen undrar jag om bränslepumpen, ska inte den starta när man sätter på tändningen och bygga upp ett tryck? min gör det inte men den går bra förutom på tomgång.
Tacksam för svar.

Postat: tor 11 aug 2005, 08:17
av vlade
Se mitt inlägg "740 stannar plötsligt". Min felsökning har visat att tändningen inte räcker för att bensinen ska "spruta". (har testat och kopplat loss slangar) Det är först när man drar runt motorn som bensinen kommer. Jag mätte på förpumpen och spänningen till denna kom först när man startade bilen. Förmodligen är detta en säkerhetsgrej från Volvo.

Re: Volvo 740 med b230f, frågor, låg tomgång samt bränslepum

Postat: tor 11 aug 2005, 18:35
av Fastmoving?
micke.k skrev:Hej!
Vi har en 740 -88 med b230f motor, som går dåligt på tomgång
har kollat tomgångsmotorn det går en slang till luftburken,
men det är inte hål igenom till luftburken ska det va så?
någon som vet ringde till volvo men dom visste inte.
Sen undrar jag om bränslepumpen, ska inte den starta när man sätter på tändningen och bygga upp ett tryck? min gör det inte men den går bra förutom på tomgång.
Tacksam för svar.
Hmm, den slangen ska sitta på rörböjen strax före gasspjället, inte på luftburken. Om nån har flyttat den kanske du har ett hål på orginalplatsen där motorn drar i sig extra luft som inte styrenheten har mätt upp, och det resulterar ofelbart i dålig motorgång.

Postat: fre 12 aug 2005, 11:05
av micke.k
Tack för svar, har bytt tomgångs motor och flyttat slangen
till rätt plats, men den går dåligt ändå, ibland hög ibland lågt,
har även kollat efter luftläckage men ej hittat något.
ska nämna också att det var inget hål där slangen skulle sitta fick borra upp det.

Postat: fre 12 aug 2005, 12:15
av Sparkz
Ta loss spjällhuset och tvätta ur det. Justera spjällkontakten så att den klickar precis när spjället börjar öppna.
Kolla tjuvluft.

Borra upp hål ska du inte behöva göra ??:-/
Du har inte möjlighet att ta en bild på slangarna?