Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nohlin
Hej!
Har upptäckt att det läcker olja från bakväxeln på min 740 -90. Det är där kardanaxeln får in till bakaxeln, tog två bilder igår när jag kikade under bilen.
Bild

Bild

Nu till mina frågor.
1. Hur gör man för att lösa detta? Räcker det att byta packningen (om det nu finns någon sådan)? Räcker det med att fylla på Olja? (vad ska det vara för olja i så fall?)
2. Är amatör på mekandet, är detta så svårt att en glad amatör inte kan läsa det?
3. Om det går att åtgärda, behöver man några speciella verktyg?

Tacksam för alla tips jag kan få.
MVH
Nicklas
Åtgärdas på följande vis:
1. Åk på Volvo och köp pinjongtätning bakaxeln, och en liter bakaxelolja. De vet vilken olja du ska ha.
2. Lossa och ta bort de skruvar som syns på din bild (4 st).
3. Inne i centrum i medbringaren på bakaxeln sitter en mutter. Kommer inte ihåg vilken storlek. Dra åt handbromsen rejält och lossa den muttern.
4. Knacka bestämt på medbringaren framåt i bilens färdriktning tills den lossnar. Knacka växelvis på höger och vänster sida.
5. Notera hur långt in tätningen sitter. Peta bort den gamla tätningen med en skruvmejsel eller dylikt. Se till att inte skada tätningsytan i bakaxelhuset.
6. Ta fram den nya tätningen. Stryk lite bakaxelolja på "läppen" som tätar mot medbringaren.
7. Lägg tätningen i läge mot bakaxeln. Knacka försiktigt in tätningen runt om, så att den inte kantrar. Knacka tills tätningen hamnar i ungefär samma läge som den gamla.
8. Montera allt i bakvänd ordning.
9. Fyll på bakaxelolja tills det rinner över i påfyllningspluggen.
10. Gasa tills det rasar. :D
av nohlin
Tack för hjälpen!

Jag ska ge mig ut och se om jag kan få tag på de delar som behövs och se om jag kan lösa detta problemet idag!

/nohlin

Uppdatering: Allt gick bra (tror jag) :) Fick dit en ny packning och fick i ny olja. Bara hoppas att det håller ett par år nu! :D

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]

Så jag testade att koppla ur båda kont[…]