Sida 1 av 2
740 87:a motorn fortsätter gå fast nyckeln är urtagen ????
Postat: lör 06 aug 2005, 00:27
av michael__77
Har en 740 87:a som beter sig väldigt konstigt, går ryckigt speciellt på låga varv och på tomgång, men det mest märkliga är att den fortsätter stå och tugga fast jag vridit av tänningen och tagit ur nyckeln, samtidigt som batterilampan lyser.... Den kan stå mellan 30 sekunder och en minut och bara tugga och skaka ????.
Sedan räcker det med att jag sätter i nyckeln och vrider ett hack på tänningen så startar bilen igen, behöver alltså inte vrida tre hack????
Snälla hjälp mig, är ny 740 ägare, har aldrig varit med om ngt liknande....
Postat: lör 06 aug 2005, 01:42
av persson_christian
Har aldrig hört att en 740 har stått så länge, men är tändningen väldigt fel så tror jag att dom kan typ gå igång igen, men då låter motorn inte som vanligt utan det knackar i ventilerna. Försök att kolla tändningen med tändningslampa.
Postat: lör 06 aug 2005, 09:18
av michael__77
Den fortsätter och står och nästan studdsar, lite pinsamt när man parkerat bilen och klivit ur.
Volvo´s svar på Herbie tror jag.
Postat: lör 06 aug 2005, 09:59
av Addekarlsson
För mig låter det lite som att din motor är extremt megasotig, så den glödtänder.
Glödtänder innebär att du har sotavlagringar utan dess like på kolvtoppar och i förbränningsrummen i toppen. När detta sot är så varmt att det glöder, då fortsätter bilen gå fast du stängt av tändningen.
För jag misstänker skarpt att du har en förgasare?
Sotning av topp är vad jag skulle rekomendera.
Mvh/ Adde
Postat: lör 06 aug 2005, 11:12
av P-O
Jag håller med, Glödtändning. rätt vanligt.
Postat: ons 17 aug 2005, 08:20
av båtsman
Jag hade exaxt samma problem på min...fick massor med svar att de var unf de orskaerna ovan.....men tipset är att kolla dragkroken(om du har en sådan) ....mitt problem berodde på att f.d ägaren bytt höger lampa bak o kopplat som en kratta.....kopplade om den rätt...voila

Lycka till
Postat: tor 25 aug 2005, 10:08
av Peterlindberg
Tja håller med om glödtändningen har vart med om det på en del volvomotorer
Postat: fre 26 aug 2005, 00:37
av Arne
Ja, det låter som du har massor av sot i förbränningsrummen. Du skulle kunna testa med att dieselsota motorn. Det går till på följande sätt: Då du har ca. 10 l bensin kvar, ta och fyll i ca. 5 l diesel, kör upp bränslet och tanka sedan i ren bensin medan motorn fortfarande är varm så den går att starta. Efter denna procedur garanterar jag att det lossnat en hel del sot ur förbränningsrummen, men om det är tillräckligt märker du ifall glödtändningen har upphört. Lycka till! :)
Postat: mån 29 aug 2005, 12:47
av VOLVO$MAN
Hade samma problem på min 86 B230A bytte helt enkelt packningen mellan förgasare och motor till en grövre och vipps så slutade den glödtända har inte hänt nån gång på ett år efter det!! Mvh andreas
Postat: sön 25 sep 2005, 11:23
av Roger
hej har en kompis som var ute för samma sak som du.. felet var att han inte fyllt på kylarvatten den var tom =)))) han fyllde på och sen har den gått utan probelm...
ps . kolla så inte vattenpumpen är slut...
MVH Roger