Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av picko
Tjenar har en liten fundering.
Min 740 med 230f motor bluddrar (baksmäller) vid motorbroms.
Jag har hört att detta kan bero på trasigt grenrör va tror ni ?
Jag har kikat och ser ingen spricka eller så. Så jag sitter och velat om tänningen står en aning fel eller om det är grenröret om nu grenröret ens kan vara problemet har ej varit med om att grenröret kan vara problemet vidbaktändning.
Bilen har rullat 40 000 + mil.
Så har ni några tipps på vart man ska börja.
av picko
förlåt att jag skrev 88a jag syftade på att jag har en 88á . det är en 88b men har ingen felsökningsdosa:(
Sorry för jag va otydlig där:(

Men men nu är det uträtt:P
frågan kvarstår hur man felsöker den änklast helst billigt me:P Då det inte är ett utställnings ex :lol:
av Hemulen
?:-/ hmm.... Ingen liten dosa vid,bakom vänster fjäderbenstorn? Har själv en 88b med dosa. :lol: . Avgasläcka kan man lätt kolla med motorn igång och med handen känna om det läcker,brukar även bli en svart sotfläck där det läcker. Tomgången normal? Om du vrider lite på "gasrullen" klickar det då? Har du en 88b med dosa =lh2,4 så ska bensintillförslen stängas när du motorbromsar och då kan det inte smälla i avgasröret,därför är min tanke att det strular med spjällägesgivaren. Så du är hundra på att du inte har en felsökningsdosa? :roll:
av picko
Jag är 100 på att jag ej har en dosa det hade jag på min 90a men ej denna tror det kan ha suttit en någon gång kanske.
tomgången är lite hoppig när den är kal "nystartad" någon 100v upp och ned men stabbar sig fort.
Du menar när metallbläcet ej har kontackt längre? ska kollas imorgon.
Jag har ju en jysterinskruv för tomgågn har folk sagt åt mig att det är men det ända som hender är att den suger mer luft ju mer jag vrider upp den tänkte om den va fel.

Men jag kollar gasrullen först och ser där. Den är förövigt pigg och inget oljeläck någon stans inte en vid växellådan. Dock så är växelspaken allment glapp och kanske någon puck med men det är ett annat bekymmer.
Det är ju inte så kul och väcka hela grannskapet när man kommer:P
Senast redigerad av 1 picko, redigerad totalt 0 gånger.
....Sedan har du en spjälljusterare.lossa skruven så spjället stängs,skruva tillbaks tills skruven rör manöverarmen, sedan ett kvarts varv till,spänn fast.Kolla igen så att "klickläget" funkar. (Antar det är den skruven du ändrat). 8)

Vad kör du nu då? :-) Har haft en Tes[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]