Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av otto84
Hej.

Jag och min morbror kollade felkoder på min S90 mest för nöjes skull och fick följande felkod under Motronic 4.4:
"EFI 225: Air Condition (A/C) pressure sensor signal".
Raderade felkoden men den var tillbaka direkt igen.
Vad betyder detta och vad har AC:n med Motronic-systemet att göra?

Fick även felkod 1-2-2 på farthållaren och den gick inte att radera. Enligt min morbror berodde det på att bilen inte körts över 40 km/h sedan den senast startades. Kan någon bekräfta detta.

Mvh Henrik
Felkod 1-2-2 på farthållaren låter korrekt!

Att AC:n ger felkod på motorstyrsystemet beror på att Motronic höjer tomgången något i samband med att AC-kompressorn startas och felkoden betyder väl i praktiken att trryckvakten har lagt av/kabelbrott.

//David
av otto84
Nybbe_gefle skrev:Felkod 1-2-2 på farthållaren låter korrekt!

Att AC:n ger felkod på motorstyrsystemet beror på att Motronic höjer tomgången något i samband med att AC-kompressorn startas och felkoden betyder väl i praktiken att trryckvakten har lagt av/kabelbrott.

//David
Okej. Tack för svaret.
Vilken givare ska jag kolla på? Jag har hittat en vid torkfiltret och en längst ner på kondensorn. Kan man mäta någonstans? AC:n funkar och kyler så det kan ju inte vara något allvarligt fel.

/Henrik
Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ja, milkostanderna drar iväg och alla som p&[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]