Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#203437
Det borde gå att bygga om kamremmen på din 960. Från 95 och framåt sitter det en kamrem som står pall i 12000mil. Det enda mej verterligen som skiljer är bredden på remmen mao med bredare drev, kåpor så borde det gå. Det är även lite annorlunda upphängning av servopump, generator och AC-kompressor. Men det borde vara fullt genomförbart!

//David
#203511
Plockade av kåpan och inspekterade med lampa på kamremmen idag, till synes fanns inte en enda torrspricka och i övrigt kändes den relativt fräscht. Naturligtvis syndes de att den inte var ny, men några tecken på bristningar i remmen fanns inte. Så den kanske går några mil till, eller vad tror ni? Åtminstone 2 veckor till, så tar jag bytet på semestern...

Snabb fråga, byts spännrulle och löprulle ALLTID i samband med kamremsbyte? Eller är det inte riktigt känsligt med dom grejorna? För om lagret i rullen skär, så brister väl även remmen?
#203518
Nybbe_gefle skrev:Det borde gå att bygga om kamremmen på din 960. Från 95 och framåt sitter det en kamrem som står pall i 12000mil. Det enda mej verterligen som skiljer är bredden på remmen mao med bredare drev, kåpor så borde det gå. Det är även lite annorlunda upphängning av servopump, generator och AC-kompressor. Men det borde vara fullt genomförbart!

//David
Finns det några kompletta kit för en sådan konvertering, eller blir det att plocka från en rasad 3 liters motor efter 95? Jo jag tänkte också på det med drivremmen, spännrullen till drivremmen ligger ju nästan slickad mot kamremskåpan, så det blir väl en hel insats även där att flytta ut alla enheter, och få det att fungera.

Och motorn börjar närma sig 25000 mil, och jag börjar fundera på om jag skulle renovera toppen på den i vinter. Vet inte om detta någonsin är gjort, inga tickande ventiler eller andra missljud men mest i förebyggande syfte. I samband med en topprenovering kanske denna kamremskonvertering vore att fundera på?

Men jag vet inte hur mycket slitvargar dessa 960 är, hur många mil går motorn pall för? Är det en känslig konstruktion på motorn, som gärna ger sig eller liknar dom volvos 4 cylindriga som pinnar på över 40.000 utan större sveda och värk?
#203558
Tror nog att du får plocka ihop ett "konverteringskit" själv. Vet faktiskt inte hur pass slittåliga dessa motorer är men min har passerat 27000mil utan problem! Det är ju aldrig fel att byta spännhjul och löphjul!! Om du vill vara riktigt duktig byter du även vattenpumpen då den drivs av kamremmen på dessa motorer!

//David
#203565
Minns att jag bytte vattenpumpen på vw dieseln jag hade innan i samband med kamremsbytet då den drevs av kamremmen (Dock anlitade jag firma som gjorde jobbet). Det är ju klart bra att alltid gardera sig mot vattenpumpen, men i och med den täta bytesintervallen på min motor och inga tecken på att vattenpumpen skulle haverera så kan jag nog lugna mig till nästa byte har jag en känsla av... Peppar peppar :lol:

ang. ombyggnadssats till kamremmen låter det intressant, men låter samtidigt ännu intressantare att få tag på en spis från 95 och framåt och hiva i. Tyvärr tar dom ju ganska bra betalt för motorerna än så länge, så vi får se hur marknaden utvecklar sig. Har en känsla av att det kan sjunka i och med det minskade intresset för större motorer tack vare bensinpriset.

På tal om bensinpris Nybbe_gefle, tycker du att det är lönsamt att köra på ren etanol? Misstänker ju att motorn hivar i sig bra mycket mer soppa då, så min fråga är ju om det i slutändan blir lönsamt? Personligen ligger jag på mycket landsväg, men även en del stadskörning och lyckas hålla förbrukningen runt litern med bensin.
#203572
metalHJ skrev:På tal om bensinpris Nybbe_gefle, tycker du att det är lönsamt att köra på ren etanol? Misstänker ju att motorn hivar i sig bra mycket mer soppa då, så min fråga är ju om det i slutändan blir lönsamt? Personligen ligger jag på mycket landsväg, men även en del stadskörning och lyckas hålla förbrukningen runt litern med bensin.
Jajamensan, det tycker jag! Med dagens bensinpris ligger det ca 4:-/mil billigare med enbart E85 i tanken. På landsväg (motorväg) i lagstadgade 110+moms så ligger förbrukningen på 1,35-1,45.

//David
#203581
Att konvertera om till ren etanol är inget som förkortar motorns livslängd? Om det kommit till kännedom än då det fortfarande är ganska färskt med E85... Behöver man tillsätta någon form av smörjning när man tankar ren E85?

Slutligen, vad skulle du i runda slängar gissa på att en komplett konvertering går på? 2-3000? I så fall är det ju pengar som snart nog är intjänade i reskostnaden...

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...