Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Igår höll jag på att meka med bilen vilket innebar att jag med jämna mellanrum körde bilen på tomgång. När jag var klar och reflexmässigt böjde mig ner för att kolla under bilen så såg jag att det droppat någon typ av vätska från skarvarna i avgasröret efter katalysatorn. Jag doppade fingret i vätskan och luktade men kände ingen lukt varvid jag gissar att det är kylarvatten.

I höstas hade jag läckage i kylsystemet – en sönder-rostad kyl som jag bytte. Blev av med det stora läckaget men har sedan dess fått fylla på ca 2 dl kylvätska per månad.

Min amatör-analys är att det är topplockspackningen som måste bytas men ingen blir gladare än jag om ni kommer med andra teorier.

Tilläggas bör att bilen har en gammal bensinvärmare som inte längre fungerar.
Kan den ha något med detta problem att göra, vart hittar jag bensinvärmare i motorrummet, har hört att det inte ska vara så ”svårt” att sparka igång värmaren igen???

Tacksam för tips!
Hade det varit kylarvatten som gått genom motorn och ut i avgassröret så hade bilen rykt vitt samt missat och gått illa på minst en cylinder åtminstone när den kallstartas.
Hade du varit ute och kört innan eller bara kört den på tomgång?
Det finns ofta kondensvatten liggandes i systemet som förvinner efter att avgassystemet blivit varmt efter en stunds körning.
Hur mycket kylarvätska har du i behållaren när du fyller på den skall stå på min eller precis över när den är kall fyller du på då så gör den sig av med denna vätska skiljer dock lite från bil till bil en del kan ha lite mer i behållaren när den är kall men min eller precis över räcker gott annars finns det ingen plats kvar i expansionskärlet när den blir varm.
hoppas du blev klokare på detta svar :wink:
Tack kojje!

Allt stämmer precis som du skrev.

Jag hade inte varit ute och kört utan endast haft bilen på tomgång. Jag har aldrig märkt någon vit rök eller att bilen gått dåligt.

Det stämmer även att kylvätske-nivån sjunker undan till ungefär min-nivå efter ett tag och då fyller jag på kylarvätska. Hade ingen aning om att det var ett självreglerande system.

Oj, vad skönt att få allt förklarat. Jag hade sett framför mig en 6.000-7.000 kr i rep.kostnad. :D
Det är en bra timpeng man har för att göra det själv.

Får jag passa på och ställa några frågor till dig:

1. Varför går topplockspackningen sönder? Är det för att man kör hårt eller bara att den torkar med åldern? Så att jag vet om det är något som jag snart ändå kommer att åka på (jag har en 97:a som gått 22 500 mil).

2. Hur duktig mekare bör man vara för att ge sig på att byta topplockspackning?

3. Om man väl måste byta packningen åker man på att "plana toppen" då?
Packningen är delvis av aluminium eller koppar vet ej säkert vilket men det är rost eller korision som är boven och till sist ger den med sig min har gått 32000 mil så har du tur klarar du dig länge än.
Du behöver inte vara jätteduktig mek för att byta en haynes bok och gott om tid samt gärna att man är 2 i vissa moment.
Det är sällan toppen slår sig på 900 serien faktiskt och behov av att plana toppen är ofta inte nödvändigt har den dock gått riktigt varm i samband med att packningen gått kan det vara idé att plana toppen.
Det som därimot kan behövas är slipning av ventilerna där får man använda sitt förnuft lite men ta av och vänd på toppen och titta på ventiler samt tändstift är det en god förbränning finns det som en vit yta på ventilerna.

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]