Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena alla på jagrullar!

Vill först och främst tacka för ett superbra forum, har länge smugit omkring här och löst problem :)

Men nu är jag fast så kanske någon vänlig själ här kan hjälpa mig?

Vet att det finns massor med trådar om detta men tycker inte någon verkar stämma in på mitt fel ändå.

Det är så att jag har fått felkod 1-2-3 på min Volvo 960 -91, vilket skall innebära:

Motorn är en B6304F

1-2-3 Signal från kylvätsketempgivare (Bränslesystem LH 2.4)

eller

1-2-3 Motortempgivarsignal (Bränslesystem Regina)

Problemet är att jag inte vet vilket bränslesystem jag har? Hur ser man det?

Symptomen är följande:

Jag kör en stund med bilen så den blir varm, efter en stund startar fläkten i motorrummet och varningslampan tänds, står jag på tomgång så går den ner från cirka 1000 varv till 500 och sen sackar den lite upp och ner. Slår jag sedan av tändningen och försöker starta bilen så går det inte. Efter 5-15 minuter startar den igen utan problem.

Vad kan felet vara?

MVH rizzuh
Du har ett motorstyrsystem (dvs både bränsle- och tändsystem i samma enhet) som heter Motronic 1.8. Och den felkod du fått är även i detta fall fel på tempgivaren. Denna givare sitter i toppens bakkant ca 15cm ner, lite lätt åt bilens högra sida.

Bifogar en länk till en bra sida med felkoder till Motronic 1.8: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E ... DCodes.htm

//David
Nybbe_gefle skrev:Du har ett motorstyrsystem (dvs både bränsle- och tändsystem i samma enhet) som heter Motronic 1.8. Och den felkod du fått är även i detta fall fel på tempgivaren. Denna givare sitter i toppens bakkant ca 15cm ner, lite lätt åt bilens högra sida.

Bifogar en länk till en bra sida med felkoder till Motronic 1.8: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/E ... DCodes.htm

//David
Tack så mycket David, som jag förstod det är det alltså motortempgivaren som gett sig? Eller? Ska det räcka att byta den då och passar en ifrån en 740?

MVH rizzuh
Mät resistansen på det vänstra klämman på kabel-kontakten (med bågen/klämman uppåt).
Ska vara 0 ohm.
Vrid på tändningen och mät spänningen mellan klämmorna. Ska vara ca 5 volt.
Stämmer dessa värden, så testa att byta givaren. 740/940 har en annan givare, så jag tror inte det funkar...
Jocke S. skrev:Mät resistansen på det vänstra klämman på kabel-kontakten (med bågen/klämman uppåt).
Ska vara 0 ohm.
Vrid på tändningen och mät spänningen mellan klämmorna. Ska vara ca 5 volt.
Stämmer dessa värden, så testa att byta givaren. 740/940 har en annan givare, så jag tror inte det funkar...

Okej.. har tyvärr ingen multimeter så jag har ingen möjlighet att göra det :/ Men är det samma mätare som mäter kylvätsketempen oxå?

MVH robban
Nybbe_gefle skrev:Nej det är två givare på B6304-motorerna. Den till styrboxen som sitter som jag beskrev tidigare samt den till instrumenthuset som sitter i underkant på termostathuset.

//David
Hej på er igen! Har nu bytt motortempgivaren men problemet kvarstår :S Kan det vara kallstartsventilen då kanske?

/Robban
Nybbe_gefle skrev:Och du bytte den i bakkant på toppen?? Det sitter ingen kallstartsventil på dessa motorer!

//David
ja det gjorde jag... bilen hoppar fram o tillbaka med varvtalen o dör på tomgång ibland.. har märkt att motorfläkten går på helvarv konstant och det sprutar in värme i bilen.. hmm?
Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på bå[…]

Tungt lastad 945

Någon spm kör med något liknande […]

Milkostnaden på nya bilar har dragit ivä[…]

Private Lady From Your Town - No Selfie - Anonymou[…]