745-86 m B230E motor. Trött o hackar.
Postat: tor 21 jul 2005, 22:07
Efter att ha gåt bet i mekandet sökte jag information på nätet och hittade detta forum, hoppas det finns hjälp här.
Har kommit över en gammal 745:a som stått de senaste åren och som jag försöker få att gå som en bil igen men den går väldigt ojämnt. Dessutom låter bränslepumpen lite ansträngt. Läste mig till att den kan göra det om inte föråpumpen funkade som den skulle vilket verkade klart misstänkt iom att inte heller soppamätaren funkade. När jag lyckades hitta tankarmaturen visade det sig att alla kablar där var urkopplade. Vips så funkade iaf mätaren men hur vet jag att pumpen funkar? Kan inte höra något speciellt ljud. Är det bara att lossa slangen och slå på tändningen som gäller? En annan sajk angående huvudpumpen (den som låter illa). Oftast när man slår på tändningen så går pumpen oavbrutet men några gånger har den stannat kort efter att tändningen slagits på. Hur ska det funka? Ska den bygga upp trycket och sen stanna?
För att spä på problemen ytterligare så tog jag och bytte alla remmar utom kamremmen, Givetvis var alla spännskruvar så rostiga att de gick av. Inga problem iof, bara att skaffa nytt. Men efter montering gick bilen sämre än nånsin. Jag kan inte komma på vad det är som kan ha ändrats bara. Jag blev under tiden generator och servorem var borta tvungen och starta bilen för att flytta den en kort sträcka men det kan väl knappast påverka kamrem eller något?
Motorn går hyfsat upp till ca 3000rpm men sen går den väldigt ojämnt och kan sällan passera 5000rpm även utan belastning.
Så nu vet ni problemen, jag misstänker soppatillförsel men hur mycket soppa ska komma fram? Räcker det med att kolla att det pumpas ur soppafiltret eller är det ingen garanti för att det är tillräckligt när man väl kör? Kan spridarna sättas igen? Hur kollar man det? Stiften ser bra ut. Kollade även luftburken som har någon lustig ventil i sig som man kan öppna om man trycker på en metallpryl i insugsröret. Vad gör den, hur ska den stå och ska den vara trög att trycka på?
Hoppas nån kan hjälpa till med vad jag bör göra i nästa steg.
Mvh
Johan
Har kommit över en gammal 745:a som stått de senaste åren och som jag försöker få att gå som en bil igen men den går väldigt ojämnt. Dessutom låter bränslepumpen lite ansträngt. Läste mig till att den kan göra det om inte föråpumpen funkade som den skulle vilket verkade klart misstänkt iom att inte heller soppamätaren funkade. När jag lyckades hitta tankarmaturen visade det sig att alla kablar där var urkopplade. Vips så funkade iaf mätaren men hur vet jag att pumpen funkar? Kan inte höra något speciellt ljud. Är det bara att lossa slangen och slå på tändningen som gäller? En annan sajk angående huvudpumpen (den som låter illa). Oftast när man slår på tändningen så går pumpen oavbrutet men några gånger har den stannat kort efter att tändningen slagits på. Hur ska det funka? Ska den bygga upp trycket och sen stanna?
För att spä på problemen ytterligare så tog jag och bytte alla remmar utom kamremmen, Givetvis var alla spännskruvar så rostiga att de gick av. Inga problem iof, bara att skaffa nytt. Men efter montering gick bilen sämre än nånsin. Jag kan inte komma på vad det är som kan ha ändrats bara. Jag blev under tiden generator och servorem var borta tvungen och starta bilen för att flytta den en kort sträcka men det kan väl knappast påverka kamrem eller något?
Motorn går hyfsat upp till ca 3000rpm men sen går den väldigt ojämnt och kan sällan passera 5000rpm även utan belastning.
Så nu vet ni problemen, jag misstänker soppatillförsel men hur mycket soppa ska komma fram? Räcker det med att kolla att det pumpas ur soppafiltret eller är det ingen garanti för att det är tillräckligt när man väl kör? Kan spridarna sättas igen? Hur kollar man det? Stiften ser bra ut. Kollade även luftburken som har någon lustig ventil i sig som man kan öppna om man trycker på en metallpryl i insugsröret. Vad gör den, hur ska den stå och ska den vara trög att trycka på?
Hoppas nån kan hjälpa till med vad jag bör göra i nästa steg.
Mvh
Johan