Sida 1 av 1

745-86 m B230E motor. Trött o hackar.

Postat: tor 21 jul 2005, 22:07
av RR-Johan
Efter att ha gåt bet i mekandet sökte jag information på nätet och hittade detta forum, hoppas det finns hjälp här.

Har kommit över en gammal 745:a som stått de senaste åren och som jag försöker få att gå som en bil igen men den går väldigt ojämnt. Dessutom låter bränslepumpen lite ansträngt. Läste mig till att den kan göra det om inte föråpumpen funkade som den skulle vilket verkade klart misstänkt iom att inte heller soppamätaren funkade. När jag lyckades hitta tankarmaturen visade det sig att alla kablar där var urkopplade. Vips så funkade iaf mätaren men hur vet jag att pumpen funkar? Kan inte höra något speciellt ljud. Är det bara att lossa slangen och slå på tändningen som gäller? En annan sajk angående huvudpumpen (den som låter illa). Oftast när man slår på tändningen så går pumpen oavbrutet men några gånger har den stannat kort efter att tändningen slagits på. Hur ska det funka? Ska den bygga upp trycket och sen stanna?
För att spä på problemen ytterligare så tog jag och bytte alla remmar utom kamremmen, Givetvis var alla spännskruvar så rostiga att de gick av. Inga problem iof, bara att skaffa nytt. Men efter montering gick bilen sämre än nånsin. Jag kan inte komma på vad det är som kan ha ändrats bara. Jag blev under tiden generator och servorem var borta tvungen och starta bilen för att flytta den en kort sträcka men det kan väl knappast påverka kamrem eller något?

Motorn går hyfsat upp till ca 3000rpm men sen går den väldigt ojämnt och kan sällan passera 5000rpm även utan belastning.

Så nu vet ni problemen, jag misstänker soppatillförsel men hur mycket soppa ska komma fram? Räcker det med att kolla att det pumpas ur soppafiltret eller är det ingen garanti för att det är tillräckligt när man väl kör? Kan spridarna sättas igen? Hur kollar man det? Stiften ser bra ut. Kollade även luftburken som har någon lustig ventil i sig som man kan öppna om man trycker på en metallpryl i insugsröret. Vad gör den, hur ska den stå och ska den vara trög att trycka på?

Hoppas nån kan hjälpa till med vad jag bör göra i nästa steg.

Mvh

Johan

Postat: mån 25 jul 2005, 19:34
av Sparkz
Förpumpen hörs inte mycket, lyssna i påfyllningen. Du kan koppla ur den stora pumpen så den är tyst.
Ta av kåpan på pumprelät så kan du köra pumparna manuellt. (grönt, till vänster innanför säkringarna.)

Testa att dra en extrajord till tankarmaturen om inte pumpen går. Dra i en själborrande skruv i den bara.

Lossa slangen framme i motorrummet eller efter filtret, det ska vara en bra stråle utan en massa luft, och den ska fylla en 1-litersflaska på en halvminut eller så.

Det du har i luftburken är antagligen ett termostatstyrt spjäll som håller temperaturen på luften konstant genom att blanda friskluften med varm luft från förvärmningsslangen.

Postat: tor 28 jul 2005, 08:38
av RR-Johan
Äntligen verkar problemet va löst.

Efter Sparkz tips lossade jag slangen till bränslefiltret och testade att dra igång pumparna. Efter en liten trög start kom det igång riktigt bra och flödade upp en femlitersdunk på bara ett par minuter.

Kopplade ihop allt igen och bilen funkade!?!

Kan det ha varit en luftbubbla nånstans i systemet eller nåt skit som släppte när det fick flöda utan motstånd ett tag?

Postat: tor 28 jul 2005, 12:18
av Sparkz
En tanke:
Förpumpen går inte och dessutom har du ett litet läckage i tankarmaturen där den stora pumpen kan dra luft. När den fick gå utan motstånd orkade den dra upp bränsle ur tanken.

Postat: tor 28 jul 2005, 13:04
av RR-Johan
Glömde säga det, förpumpen går numera också. Iaf låter det när man lyssnar i tanklocket, men läcka är ju iof möjligt.

Nu är huvudpumpen tyst men tidigare lät den som den höll på att skära. Tycker mig listat (via forumet) ut att den låter konstigt när den drar luft.

Kanske dags att plocka ut tankarmaturen i allafall, fast det verkar jobbigt, hyfsat rostigt där så man riskerar väl att dra av nån bult :(