Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Var börjar man leta när SBP säger så här:
CO 0,9
CO 2500 0,9
HC 190
Lambda 1,07
Bilen har oxå en annan egenhet, den går inte att hålla på tomgång 2500 rpm, utan över 2000 så rusar tomgången iväg på obelastad motor.
Har haft problem tidigare med styrenheten för tändningen som nu är bytt till en beg. Tyvärr har den nya inte riktigt samma beteckning. Kan felet ligga på tändningen? Dessa boxar verkar sällsynta som hönständer...
Bilen har alltså Rex regina system
Felkod 2-3-3 har dykt upp, adaptiv tomgångsreglering, hur byter man den ?:-/
Högt CO betyder fet blandning, men högt lambdavärde betyder mager... Du har antagligen ett läckage på avgasröret bakom lambdasonden som släpper in friskluft i avgaserna. Det lurar avgasmätaren.
Lite saker att kolla:
Avgasläckage FÖRE sonden
Tjuvluft
Slangen till tryckgivaren som sitter på staget till vänster fjäderbenstorn. Är den trasig eller igensatt kan det ha med ditt tomgångsproblem att göra också.
Mät lambdasignalen med motorn på tomgång. Det är det ensamma stiftet på kabeln från lambdasonden. Dra tillbaka gummit och mät med den inkopplad. Ska pendla mellan 0 och 1 V.
Hemulen skrev:Hej. Den där felkoden kan betyda att din tomgångsmotor strejkar, rengör och testa. :D
Japp, bytte tomgångsmotorn o tomgången funkar, Tack

Någon läcka finns efter katen men före är det tätt vad jag kan höra/känna. Ska kolla slangen imorgon. Kan tveksam kat/lambda ge för hög CO?
Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna, styrenheten räknar ut blandningsförhållandet baserat på det. När allt är riktigt hamnar CO på ca 0,6% ut ur motorn. Sen sänker katalysatorn det till i stort sett 0 när den är helt frisk och varmkörd.
0,9% är alltså lite för högt för att man ska kunna skylla det helt och hållet på katalysatorn. Det och att HC är högt tyder på att nånting inte stämmer med motorn. Som sagt, mät lambdasignalen.
Jag rekomenderar dig att starta en ny tråd. Ta fram alla siffrorna för just din bil i besiktningen och säg vad du har och inte har gjort för att komma till rätta med problemet. Servat bilen med ny olja,filter,stift,luftfilter,bränslefilter och sånt? Kollat luftläcka i insuget och luft slangar och i avgassystemet? Gjort rent tomgångsmotorn och luftspjället? Gjort rent alla jordpunkterna? Tagit ut felkoder? Men som sagt,starta ny tråd och ta fram dina bes siffror.
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]